Member Group Framegote Posted October 23, 2020 Member Group Share Posted October 23, 2020 Ik heb in het Amsterdams Archief een vermelding uit 1637 gevonden van Philip Lancquier in een confessieboek. Behalve z'n naam kan ik hier een daar een woord menen te herkennen, maar veel te weinig om te kunnen begrijpen wat er staat. Wie kan een transcriptie voor me maken? Please login or register to see this link. Als het goed is, zijn die 3 pagina's (!) daar te vinden. Vast bedankt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Framegote Posted October 24, 2020 Author Member Group Share Posted October 24, 2020 Op 23-10-2020 om 13:50 zei Framegote: Ik heb in het Amsterdams Archief een vermelding uit 1637 gevonden van Philip Lancquier in een confessieboek. Behalve z'n naam kan ik hier een daar een woord menen te herkennen, maar veel te weinig om te kunnen begrijpen wat er staat. Wie kan een transcriptie voor me maken? Please login or register to see this link. Als het goed is, zijn die 3 pagina's (!) daar te vinden. Vast bedankt. Als ik het goed begrijp heeft Louis Feret, een ca. 57 jarige brandewijn verkoper uit Arras (Atregt), er van alles mee te maken. Dat is ongeveer het enige dat ik kan lezen.... de eerste twee regels (behalve het laatste woord, want dat zal niet "gewurgd" zijn, vermoed ik) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group JPB Posted November 10, 2020 Member Group Share Posted November 10, 2020 het betreft een reeks getuigenverklaringen (6 bladzijden lang) over een meijsken dat "vleijsschelijck geconverseert" heeft ... niet alleen met Mr. Louijs, maar kennelijk ook met de knecht. En als ik het goed begrijp hadden moeder en dochter geld willen zien van de meester. De verklaringen zijn o.a. van Jeroentgen Joris, Evertgen Hendrickx, en van Philip Lanquier en zijn huisvrouw Maghdalena dela Haijn. Maar Philip is in elk geval getuige en geen beschuldigde Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Framegote Posted November 10, 2020 Author Member Group Share Posted November 10, 2020 aha ... Dank je wel. ik zal het met jouw aanwijzingen nog eens proberen te lezen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group JPB Posted November 11, 2020 Member Group Share Posted November 11, 2020 (edited) dit is een transciptie van de eerste bladzijde Louijs Feret van Atregt, out ontrent 57 jaeren, brandewijn- vercooper, gevraecht: Bekent twee brieven daervan d'eene hem verthoont es geschreven te hebben ende dat ter requisitie van den moeder van t'meijsken. Saijt dat het meijsken hem die spreeckt geseijdt ende bekent gemaeckt heeft gehadt hoe dat zij op een sondach met haer m[eeste]r vleijsschelijcke conversatie hadde gehadt, ende dat niemant anders als haer m[eeste]r haer hadde bekent. Saijt dat noch de moeder, noch het meijsken hem die spreeckt geseijdt hebben, dat zij het meijsken met noch eenige jongens vleijsschelijck geconverseert hadde. Actum [...] Jeroentgen Joris van ter Goude, out 38 jaeren, huijsvr[ou] van Jan Janse Opperman gevraecht: Saijt dat haar dochter haer die spreeckt ?noijt geseijdt heeft gehadt datse mede met eenighe jongens vleijsschel[ijck] geconverseert heeft gehadt, maer wel dat zij geseijt heeft datter een jongen was diet met haar wilde doen. Actum [...] Philip Lanquier van Atrecht: Ontkent dat het meijsken hem die spreeeckt geseijdt heeft dat se bij een knecht geslapen hadde.Actum [...] Marritje Jans saijt bij confrontatie haer moeder ... dat sij haar moeder wel geseijdt heeft gehadt dat se mede bij ?Eghbert geslapen hadde, d'welck de moeder ontkent als daervan niet weetende oft te minste sulcx vergeeten hebbende. Actum [...] --- Edited November 11, 2020 by JPB Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Framegote Posted November 11, 2020 Author Member Group Share Posted November 11, 2020 Een probleem van alle tijden..... 🤔 Ik ben blij dat ik geen dochters heb. Dank voor de transcriptie. Daar ben je een hele tijd mee bezig geweest! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group JPB Posted November 11, 2020 Member Group Share Posted November 11, 2020 (edited) ik heb nog bladzijde 2 voor je, maar dit "hij zei" "zij zei" gaat dus nog 4 bladzijden door... Louijs Feret de ... zijnde Ontkent dat Marritje het meijsken hem oijt geseijdt heeft dat zij bij Eghbert de ... knecht geslapen hadde niettegenstaende Marritge hem sulcx in facie aenseijt Marritge saijt naeder Louijs int aensicht aen, dat hij Louijs tegens haer geseijdt heeft, als hij int schrijven van de brieffe doende was Gut Gut van de ?haecht en behaecht ghij niet te seggen als ghij maer daer bij blijft dat de M[eeste]r bij u geslapen heeft d'welck bij Louijs ontkent werdt. Louijs Feret bekent wel, het meijsken geraden te hebben dat se van de knecht niet en behoeffde te spreecken alsoo het meijsken hem saijde bij de knecht niet geslapen te hebben. Bekent dat Philip tegens hem die spreeckt geseijdt heeft gehadt dat het meijsken tegens hem Philip geseijdt hadde, dat se noch bij ?moeder geslapen hadde. Saijt dat sulcx geseijt es over drije oft vier dagen ende dat binnen sijn eijgen huijs saijt dat sijn meijt ... Philip Lanquier de ... gevraecht zijnde Saijt uijt sijn huijsvr[ou[ verstaen te hebben dat het meijsken noch bij een ander hadde geslapen ende dat hij die spreeckt sulcx mede Louijs gereapporteert heeft. daer op Louijs antwoord[ende] ^saijde dit maeijsken zal haer moeder in grote swaricheijt brengen^ Saijt dat sijn huijsvr[ou] ende ... bij de andere weesende uijt het meijsken verstaen hebben gehadt dat zij ooch bij een ander geslapen hadde. Saijt dat de huijsvr[ou] van hem die spreeckt t'selve de moeder van t'meijsken wel bekent gemaeckt heeft gehadt. Edited November 11, 2020 by JPB Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Framegote Posted November 12, 2020 Author Member Group Share Posted November 12, 2020 wow .... wat een werk. Dat het nog een aantal pagina's zo doorgaat begrijp ik wel, want het is immers een confessieboek. Het is overigens de eerste keer dat ik van een dergelijk boek gehoord heb en dacht eerst dat het iets met de kerk te maken had. Deze confessies zijn echter meer verhoren van getuigen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts