Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Amsterdam, geboorteakte uit huwelijkse bijlage gevraagd


Ludmilla

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Ik zit met de moeilijkheid in welke rubriek mijn vraag te plaatsen, hier of in Duitsland. Ik ga eerst hier maar van start.

In mijn zoektocht naar familieleden van Anna Christina Wicart 1790-1847 Utrecht, kwam ik de gegevens tegen van Anna Christina Wickert, dochter van Daniel Wickert en Theresia Dewert.

Zij zou geboren zijn ca 1853 in Petersthal (Allgau) Duitsland volgens de huwelijksakte nr 1964 dd 10-09-1885 te Amsterdam, met Johannes Martinus Donse, een Amsterdammer. Ze overlijdt echter op 10-07-1914 in Utrecht en daarmee is er misschien een verband.

De akte heb ik op FS ingezien maar helaas dus geen bijlagen zoals haar geboorteakte.

Hoe mooier kun je het hebben als de plaats Petersthal iemand zich aanbiedt voor hulp familieonderzoek

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

, alleen erg jammer dat ik de vraag al twee maal gesteld heb en geen antwoord heb gekregen. Is er iemand die mijn vraag op de stapel kan leggen bij een bezoekje aan het archief Amsterdam?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

oeps, en daar kom je niet? Het is niet zo'n hele belangrijke zaak maar het zou leuk zijn is ik haar kan plaatsen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Ludmilla,

Na enige keren je mededeling gelezen te hebben, begrijp ik de eigenlijke vraag nog steeds niet helemaal.  

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_contemplating5.gif" alt="*7^">

De ouders en geboorteplaats van Anna Christina Wickart 1853-1914 is bekend.

Naar ik aanneem ook de ouders en de geboorteplaats van Anna Christina Wickart 1790-1847.

Komen beiden uit dezelfde plaats of streek en zoek je enige verband tussen beide families?

De familienaam Wickart wordt op heel veel manieren geschreven, zoals Wiekart, Wicart, Wicaart.

Bijvoorbeeld in Rotterdam zijn een vrij groot aantal van deze naamdragers te vinden.

mvg, Masje II

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ludmilla, dan kan ik het wel doen.

Ik zet je dan op mijn lijstje met zoekvragen voor begin februari.
Zit nu met een gebroken teentje, en waggelend rondlopen in het archief is niet zo'n goed idee..... 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_slowdance.gif" alt="^^4">
Laat maar weten.
Groetjes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Keren alvast bedankt als een van jullie wil kijken
Masje,
Het betreft mijn onderzoek

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

De naam heeft inmiddels 42 spellingsvarianten. Anna Christina 1790-1847 was de ongehuwd moeder uit de uitzending en bleek nadien ongehuwd 16 kinderen te hebben gekregen, waaronder ook een dochter Anna Christina 1813 die in Amsterdam trouwde (woonde Baangracht 48 en kreeg 9 kinderen allen jong overleden). Amsterdam en Rotterdam zijn de plaatsen waar de Utrechtse tak (voorouders Freriks) naar toe trokken.
De vraag betreft echter een Anna Christina Wickert die in 1885 Amsterdam trouwt (5 kinderen die geboren zijn in Amsterdam en Utrecht) zij is geboren ca 1853 te Petersthal-D, vanaf 1892 wonen ze in Utrecht en daar overlijden ze ook, hij als makelaar in 1901, zij in 1915 als winkelierster in de Twijnstraat.
De naam en de combinatie van plaatsen gaf me de vraag of ik hier te maken heb met een familielid uit die lijn. Zoals ik al zei, niet heel belangrijk maar wel leuk als ik het kan aanvullen. Misschien dat ik aan de hand van een geboorteakte via Duitsland verder moet zoeken, anders blijft ze maar even staan als los stukje.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Hallo Ludmilla,

Hierbij de huwelijkse bijlagen, met onder andere extract geboorteakte van de bruid:

foto a

Ondertrouw van 28 AUG 1885 in Amsterdam

Johannes Martinus DONSE

38 jaar oud, geboren in Amsterdam op 31 JAN 1847; makelaar

wonende Heerengracht 398 buurt JJ

weduwnaar van Jannetje VERMOLEN

ouders Joannes Martinus DONSE en Johanna Catharina HARBRINK, beiden overleden

met

Anna Christina WICKERT

32 jaar oud, geboren in Petersthal in Duitsland, zonder beroep

wonende Klein Wittenburgerstraat 39 buurt F

ouders Daniël WICKERT bierhuishouder en wonende in Petersthal + Theresia DEWERTH, overleden

====

foto b is duitse akte van geboorte

====

foto c is vertaling daarvan

op grond van geboorteregister van katholieke gemeente Petersthal

Anna Christina WICKERT

dochter van Daniël-; burger van Ziegelhausen en Theresia geborene DEWERTH

op den 14e APR 1853 te Petersthal geboren.

====

foto d

extract akte van overlijden

Jannetje VERMOLEN

echtgenote van Johannes Martinus DONSE

overleden 21 MEI 1884 in Amsterdam [reg.4 // folio.163v]

====

foto e

extract akte van geboorte

Johannes Martinus

zoon van Joannes Martinus DONSE en Johanna Catharina HARBRINK

geboren 31 JAN 1847 in Amsterdam [reg.1 // folio.121v]

====

foto f

Nationale Militie van bruidegom

voor de ligting van het jaar 1867 vrijgesteld uithoofde

van te klein te zijn

zijn beroep is daar hulponderwijzer

====

De foto's ervan, die niet al te best zijn door de gebruikte machine in het archief, maar wel duidelijk leesbaar kan je downloaden op:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

LET OP: download begint meteen!

Dit blijft zes dagen staan, wil iemand daarna  nog de foto's, stuur me dan een PM en ik plaats het nog en keer.

Groeten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...