Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Ambtelijke dwaling?


Gast Masje II

Recommended Posts

Het is voor mij even een raadsel geweest dat iemand op 13 mei is overleden

en op 1 juni bij de Burgerlijke Stand werd aangegeven.

Op zich zou dat kunnen, maar dan zou er toch een aantekening bij gemaakt moeten zijn.

Dat is echter niet het geval.

Naar mijn mening had de betreffende ambtenaar een neutje te veel op.

Hij zal naar alle waarschijnlijkheid de betreffende gegevens op een vodje papier hebben geschreven.

Bij het overschrijven van de tekst in de BS heeft een kronkel in zijn hersens 31 mei gelezen als 13 mei.

De pen van het ambtenaartje schreef dan ook vrolijk 13 mei jongst leden. (zie akte hier onder)

Heb tevens geconstateerd dat bij een overlijdensakte bij een vrouw de leeftijd zevenentwintig werd geschreven in plaats van negenentwintig. Ze willen toch altijd jonger lijken dan dat ze werkelijk zijn. Ook al in de 19de eeuw. Dat kan voorkomen, omdat de betreffende aangever onduidelijk heeft gesproken. Ook komt men in overlijdensakte zo nu en dan een verkeerde geboorteplaats van de overledene tegen.

Indien men de gehele akte goed analyseert, kan men hele rare dingen tegenkomen.

mvg, Masje II

Log alstublieft in om de attachment te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hoi Masje,

in dit soort gevallen ga ik altijd op zoek naar andere bronnen om de gegevens daarna naast elkaar te leggen en te interpreteren.

Is er bijvoorbeeld ook een bidprentje, een grafsteen of een overlijdensextract bij een huwelijksbijlage van een kind ?

Aktes uit de Burgerlijke Stand zijn onmisbare documenten maar meestal zijn er meer mogelijkheden om aan gegevens te komen, maar dat weet jij als geen ander !

Het heeft mij altijd verbaasd dat geboortedata op bidprentjes heel erg vaak afwijken van die van geboorteaktes van de Burgerlijke Stand, in Friesland althans.

Dit zal ongetwijfeld te maken hebben met de boete die men kreeg bij een te late aangifte van de geboorte.

Groetjes, Maikel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ach mensen zijn en blijven mensen en maken nu eenmaal fouten, door de eeuwen heen....

Zelfs in de 20e eeuw, in mijn eigen geboorteakte is mijn voornaam niet goed opgetekend.

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_pulling_hair.gif" alt="default_pulling_hair.gif">

Zo zie je maar.

Wel maakt het het genealogisch onderzoek interessant, toch?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...