Jump to content

wie  kan mij helpen met  deze Latijnse tekst op dit huis 

ludovici

Recommended Posts

• Member Group
wie  kan mij helpen met  deze Latijnse tekst op dit huis 

Haus Ludovici aus Bad Driburg-Neuenheerse, erbaut 1608-1614, Freilichtmuseum Detmold, Nordrhein-Westfalen, Deutschland, Europa 

en kan iemand mij ook meer vertellen over zijn bewoners,  het staat in het museum in Detmold Hoxter 
wat ik over de bewoners weet is dat hier Theod Ludovici met zijn vrouw Gertud Westrem woonde en werkte 

mogelijk dat deze Theod Ludovici dezelfde is als Dietrich Ludovici amtsman uit Neuenheerse
ook is er nog een Wilhelm Ludewigs (Gogreve)i die in 1600 wordt opgenomen in het brakeler burgerboek 
is dat een en dezelfde persoon  met zijn complete voornamen ? 

in Brakel zijn er meerdere ludovici te vinden waaronder zijn dochter Agnes ook zijn er meerdere getrouwd met een lid van de Hatteisen familie 
deze had een dochter Agnes Ludovici (ludwigs)geb 1608   zij trouwt met Johann Georg Hatteisen wethouder /raadsman in paderborn in 1628 

zij had 2 broers Theodorus Ludovici dit is mogelijk dezelfde als Theodor Adolff Dieterich overleden in 1721  Ludovici getrouwd met Anna Katharina Hatteisen in Brakel 
zij zijn neef en nicht van elkaar 
en Johann Ludovici 

en Wilhelmus Ludovici burgermeester van Brakel in 1673 hij trouwt met Anna Ursela Göhausen (dochter van Johann Georg Göhausen & Katharina Hatteisen 
mijn bronnen zijn Die Chronik der Familie Hatteisen in Brakel en de  

Please login or register to see this link.

Please login or register to see this attachment.

• 1 month later...
  • Member Group

ik probeer het nog maar een keer.

wie kan mij helpen met deze Latijnse tekst op dit gebouw, en eventueel zijn bewoners. 

bij voorbaat dank

• 4 weeks later...
  • Member Group
genealogie Haans

Op deze poort staat volgens mij geschreven:

IHS - AN:DO: 1614 - MRIA
PAX INTRANTIBUS SALUS EXEUNTIBUS
THEOD:LUDOVICI - GERTRUD:WESTR M: CONIUGES

Wat vrij vertaald kan worden als:

Jezus - Het jaar des Heren 1614 - Maria
Vrede voor wie binnentreden, heil voor wie voorbijgaan.
Theod. Ludovicus - Gertrud. Westr echtpaar.

Een soort naamplaatje dus ;)
Vraag me af of het jaartal dat van het huwelijk is of van het jaar dat het huis werd gebouwd.

Edited by genealogie Haans

• Member Group
Beste Haans 

ik ben een beetje laat met reageren  sorry, maar dank voor je antwoord op mijn vraag, 

dat komt idd overeen met wat ik heb gevonden, dank daarvoor.

op de foto die ik nu heb bijgevoegd, deze maakt ook onderdeel uit van het huis Ludovici ,staat nog meer tekst ik kan het niet ontcijferen mede omdat ik de foto niet scherper kan krijgen.
ik denk dat daar nog heel goede informatie staat. 
zie je kans om dit te ontcijferen (lezen) ??

deze informatie heb ik gevonden bij alamy stock photo house ludovici

More information: 
House Ludovici from Bad Driburg-Neuenheerse, built 1608-1614, open air museum Detmold, North Rhine-Westphalia, Germany, Europe Haus Ludovici aus Bad Driburg-Neuenheerse, erbaut 1608-1614, Freilichtmuseum Detmold, Nordrhein-Westfalen, Deutschland, Europa

bij voorbaat dankLudovici

• Member Group
genealogie Haans
5 uur geleden zei ludovici:
op de foto die ik nu heb bijgevoegd, deze maakt ook onderdeel uit van het huis Ludovici ,staat nog meer tekst ik kan het niet ontcijferen mede omdat ik de foto niet scherper kan krijgen.
ik denk dat daar nog heel goede informatie staat. 
zie je kans om dit te ontcijferen (lezen) ??

deze informatie heb ik gevonden bij alamy stock photo house ludovici

More information: 
House Ludovici from Bad Driburg-Neuenheerse, built 1608-1614, open air museum Detmold, North Rhine-Westphalia, Germany, Europe Haus Ludovici aus Bad Driburg-Neuenheerse, erbaut 1608-1614, Freilichtmuseum Detmold, Nordrhein-Westfalen, Deutschland, Europa

bij voorbaat dankLudovici

Hi Ludovici

Dank je wel voor de extra informatie. Daarmee was het makkelijk zoeken en vond ik een blog over het openluchtmuseum Detmold waar zo te zien ook Alamy Stock de foto's vandaan heeft.
Op deze pagina staat dezelfde foto waarop de tekst iets beter zichtbaar is. Niet in het latijn maar in het Duits.

Let op: het onderschrift zegt dat dit het Haus Meise (Sommersell) is en niet dus Haus Ludovici (Neuenheerse).

Please login or register to see this image.

/monthly_2020_11/1833223513_LudoviciOsnabruck3.jpg.e26e33bbdc6c645d8a7448808b0b1e2b.jpg" />

Please login or register to see this link.

mvrgr
Frank

Edited by genealogie Haans

• Member Group

Super gedaan dank je, deze foto hoort dus niet bij het huis ludovici, heb ik het verkeerd gezien jammer, maar vindt het super dat ik weet dat mijn voorouder in dat huis heeft gewoond.m

gr Andrea