Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

leeshulp gevraag van deze foto


ludovici

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

wie kan dit voor mij lezen het is foto van een madonna en deze staat in de kerk St Michael in Brakel deze zou zijn geschonken aan de kerk door mijn voorvader Burgemeester Ludovici in Brakel 

deze foto heeft iemand voor mij gemaakt in deze kerk, maar hij was erg donker ik heb al geprobeerd om het lichter te maken maar dan nog lukt het mij niet kan er wel de namen van mijn voorvader uit halen Ludovici en Hatteisen maar dat latijns wat er boven staat dat gaat mij niet lukken 

wei weet hier raad mee. 

 

GR Andrea 

 

 

Log alstublieft in om de attachment te kunnen zien.

Log alstublieft in om de attachment te kunnen zien.

Log alstublieft in om de attachment te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dag, de foto's zijn moeilijk leesbaar.

Zijn er betere foto's of een link naar een site waar het beter te lezen valt.

Misschien kan ik dan een transcriptie maken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Het is wel handig te vermelden dat het gaat om Brakel in Duitsland, en niet in Nederland of Belgie.
Dit beeld is volgens het bijbehorende schild namelijk opgericht door Catharina Hatteisen, dochter van Balthasar Hatteisen en Catharina Calen, voor haar broers Herboldus, Balthasar en Ludovicus Hatteisen, ter herinnering en vertroosting.

Die Chronik der Familie Hatteisen in Brakel:
„Mein Vetter Balthasar hat sich anno 1597 auf Jakobi an des Richters von Dalen Tochter befreit und gestorben anno 1622, nachgelassen, die in vivis sind, Herbold, Balthasar und Ludwig, vier Töchter …“


Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

bewerkt door ChrisvD
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

De dochters heten Angela, Katharina, Gisela en Maria. Een jaartal ontbreekt, maar als men de kapitalen in het naambord vertaalt naar Romeinse cijfers, dwz. 1M, 5C, 3L, 1X, 2V en 7I komt men tot het jaartal 1677.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Op 18-8-2020 om 20:50 zei Kèren:

Dag, de foto's zijn moeilijk leesbaar.

Zijn er betere foto's of een link naar een site waar het beter te lezen valt.

Misschien kan ik dan een transcriptie maken.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dank voor je antwoord nee helaas er zijn geen betere foto’s ik moet het hiermee doen ,ik heb deze foto’s toegezonden gekregen En het is een beeld wat in de kerk staat. 
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Op 19-8-2020 om 22:01 zei ChrisvD:

Het is wel handig te vermelden dat het gaat om Brakel in Duitsland, en niet in Nederland of Belgie.
Dit beeld is volgens het bijbehorende schild namelijk opgericht door Catharina Hatteisen, dochter van Balthasar Hatteisen en Catharina Calen, voor haar broers Herboldus, Balthasar en Ludovicus Hatteisen, ter herinnering en vertroosting.

Die Chronik der Familie Hatteisen in Brakel:
„Mein Vetter Balthasar hat sich anno 1597 auf Jakobi an des Richters von Dalen Tochter befreit und gestorben anno 1622, nachgelassen, die in vivis sind, Herbold, Balthasar und Ludwig, vier Töchter …“


Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Hoi Chris ja is niet handig dat ik er niet had bij gezet dat het om Brakel Duitsland gaat maar ondanks dat heb je me wel weer een stukje puzzel in handen gegeven 

van mijn zoektocht naar mijn voorouders Ludovici deze Catharina was gehuwd met Wilhelmus ludovici hij was burgemeester in Brakel in het jaar 1677 mijn bronnen zijn de familie kroniek van de familie hatteisen en de wetsfalische geschichte van Brakel het is alleen een lastige puzzel omdat er meerdere Wilhelmus ludovici zijn en ook nog eens getrouwd met een hatteisen  kan moeilijk de relaties koppelen wie hoort bij wie maar ben weer een stapje verder mijn directe voorvader is overigens Frans carell ludovici hij is bijgeschreven als BS in de westfalische geschichte  Kan weer verder puzzelen dank je 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik denk dat je je vergist:

Volgens de “Chronik der Familie Hatteisen in Brakel”, blz. 35, is in tak II
Katharina * 1608
oo 1.
NN. Osterholtz, Rittmeister, Oberst
oo 2 .
Johann Georg Göhausen, Amtmann in Bürnen, Rentmeister in Rietberg.
de oprichtster van het Madonna beeld.
Zij is nooit met een Wilhelm Ludovici getrouwd geweest.
Deze Wilhelm Ludovici uit Brakel Gograf (=rechter) was een generatie (dwz. ongeveer 30 jaren, burger in 1660) jonger dan genoemde Katharina.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hoi Chris

op de 1e plaats nogmaals dank voor het ontcijferen van de moelijke niet te lezen foto van de madonna  hij heeft mij weer op weg geholpen wel zie ik er in staan Ludovici (mijn voorouder) 

 

ja ik heb mij idd vergist Catharina Göhauzen Hatteisen geb 1608 ovl 1686 Dochter van Balthasar Hatteisen en N van Dale uit Jakobi 

was niet getrouwd met Willhelm Ludovici

maar tr 2 met Johann Georg Göhauzen ca 1610-1667 Katharina en Johann Georg Göhauzen krijgen in totaal 9 kinderen hiervan is er 1 dochter Anna Ursula Göhauzen vermoedelijk in 1645 geb in Brakel DL en zij trouwt 1664 ? met Wihelm Ludovici deze is ingeschreven in 1660  

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

 als Herr Wilhelm Ludovici FÜrst Paderbornischer Gogrebe kinderen van Wilhelm Ludovici en Ursula Hatteisen k u 12 zijn Frans & Willem ??

 

ook hadden Katharina & Johann Georg Göhauzen nog een zoon Johann Frans Göhauzen Gograf in Brakel en hij trouwt met Anna Katharina Hatteisen  (dochter van Johann Georg Hatteisen en Agnes Ludovici geb 1608 uit Neuenheerse (dochter van Dietrich Ludovici uit Neuenheerse)

of dit klopt ???

 

dan hebben we nog een Anna Theodora hatteisen dochter van Johann Ludwig Hatteisen en Maria Kiliiana Heising zij trouwt met Theodor Adolf Ludovici (zij zijn neef en nicht van elkaar)

 

en tot slot de burgemeester van Brakel DL  in 1667 was Wilhelm Ludovici hij trouwt met Anna Katharina Hatteisen geb 1645  dit was de burgemeester waar ik het over had snap je nu dat hij mij duizelt al die Ludovici en Hatteisen die met elkaar trouwen rechters en burgemeesters uit Brakel, Paderborn  en Neuenheerse de meeste  info heb ik uit de kroniek, het burgerboek van Brakel moet nu nog die Ludovici uit deze bronnen koppelen met elkaar.. maar mijn vraag over de foto is beantwoord door je dank je. 

 

 

 

bewerkt door ludovici
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dank jullie voor de antwoorden dit vraagstuk is op gelost 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...