Jump to content

Maria Helena Winters (geb 1860 te Lichtenvoorde)

Ozlady

Recommended Posts

• Member Group

Maria Helena Winters is op 15 Aug 1860 geboren te Lichtenvoorde (Gld) als dochter van Antonij Winters en Mina Witte. Op 29 Jun 1887 trouwt zij te Zutphen (Gld) met Johann Jacob Meister werkende bij het spoor (o.a. als smid ca 1882). Echtgenoot Johann is geboren 1 Sep 1853 te Emmerich (Pruisen) als zoon van Wilhelm Meister en Johanna Bollwerk.

Het laatst dat ik van dit echtpaar kan vinden is een inschrijving in het Bevolkingsregister 1862-1890 van Zutphen. Zij hebben dan de volgende 2 kinderen:

Johanna Maria Helena geb 26 Jun 1888 te Zutphen

Johannes Antonius Franciscus geb 25 April 1890 te Zutphen

De familie Winters is een echte Achterhoekse familie en de meeste van haar broers en zussen blijven dan ook in die omgeving behalve 2 broers die via Zutphen uiteindelijk in Friesland terechtkomen. Alleen voor Maria Helena loopt het spoor dood.

Kan iemand Maria Helena en haar echtgenoot na 1890 vinden? NB Ik ben niet echt geinteresseerd in hun kinderen, behalve natuurlijk als het helpt om meer informatie over dit echtpaar te ontdekken.

Al vast bedankt voor het meedenken

Sylvia

Guest Masje II

Hallo Sylvia,

Het lastige is namelijk dat in de bevolkingsregister van Zutphen niet staat vermeld waar ze naar toe zijn vertrokken.

Zit nu even te denken of men via de kranten kan achterhalen waarheen ze zijn vertrokken.

In het verleden werden ook ingekomen en vertrokken personen in de "Burgerlijke Stand" in de kranten opgenomen.

Is hij mogelijk teruggekeerd naar Emmerich met zijn gezin. Heb je daar al onderzoek naar gedaan?

Werkers aan het spoor of spoorwegen kunnen namelijk overal naar toe zijn vertrokken.

mvg, Masje II

• Member Group

Hi Masje,

Ja ik had ook al aan Duitsland gedacht, helemaal omdat Maria Helena's grootouders van moeders kant ook al oorspronkelijk van Duitsland kwamen (ie van net over de grens en van Berlijn). Ik heb nog wel de "normale" sites afgezocht zoals Ancestry en FS. Ook heb ik Ellis Island en Castle garden nog nagezocht voor het geval ze naar Amerika waren ge-emigreerd. Maar helaas, ik kan verder niets online te vinden ...

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_cry-1.gif" alt="B-6">

Sylvia

Guest Kèren

Ben op ancestry.de ook nog voor je aan het zoeken geweest, maar niets gevonden. Als ze uit Nederland zijn weggegaan, moet dat toch ergens geregistreerd staan, zeker al in die tijd. Nationaal archief??

Ik heb ook de advertenties bij het CBG doorgenomen, ook geen geluk, maar misschien [als je ze al niet hebt] zitten er voor jou nog bekenden bij.

Je kan ze de volgende twee weken downloaden op

Please login or register to see this link.

daarna vervalt de link, maar kan altijd nog bij mij opgevraagd worden.

Let op!!! Download begint meteen.

Groeten.

• Member Group

Hi Kèren,

Bedankt voor al die advertenties. Helaas kon ik zo niets vinden dat iets met Maria Helena Meister-Winters en haar gezin te maken zou kunnen hebben.

Maar, ik was wel heel geintrigeerd dat iemand in Batavia door het wassen van het haar de dood vond: “ ... De overledene geraakte in brand bij het wasschen van het haar ... † 

/emoticons/default_pulling_hair.gif" alt="default_pulling_hair.gif">

Sylvia

Guest Kèren

Jooh, die was me niet opgevallen!! Misschien peut gebruikt tegen luizen....

Wat een manier om te gaan, tjonge.

Jammer dat er niets voor je bij zat.

• Member Group

De archieven van het personeel van de spoorwegen tot 1920 zijn te vinden op microfiches in de studiezaal;

ik ben net vandaag geweest    

/emoticons/default_smile_eyeroll.gif" alt="B-12">   Een volgende keer wil ik voor je kijken, misschien kun je op dezelfde site nog iets vinden in de kranten, lijkt me sterk, maar in die periode was het een landelijke krant.

De naam Meister komt niet voor in het telefoonboek Zutphen 1915

Hier staan de gegevens Volkstellingen 1889 Zutphen

• Member Group

Ludmilla, ik denk dat je mijn gedachten heb gelezen daar ik me gister afvroeg of er ergens informatie over voormalige spoorwegbeambten was. Dit gezin is niet echt urgent, maar ik heb veel meer (directe) familie die in die tijd bij de spoorwegen hebben gewerkt. Als ik weer eens in Nederland ben, zal een bezoek aan Utrecht dus ook mijn verlang lijstje staan. Ik ben er al ruim 25 jaar niet meer geweest, dus wordt het het ook wel eens tijd (zolang het computer systeem van de spoorwegen dan maar werkt .. ik heb die problemen van het spoor met belangstelling gevolgd op het Nederlandse nieuws dat we hier dagelijks op tv krijgen

/emoticons/default_grin0.gif" alt="default_grin0.gif">).

Martijn, bedankt voor de tip, maar daar ik in Australie woon zal ik er eerst maar op wachten dat Zutphen wat meer online zet ...

Al zijn alle 4 leden van dit gezin op het moment niet te vinden, op een gegeven moment zal er wel weer eens wat meer online komen en dan zullen ze vast wel boven water komen. Zoals ik al zei, 't is niet urgent ... ik was meer geintrigeerd dat er van alle 4 niets te vinden was na 1890, terwijl er voor Maria Helena's broers en zusje voldoende informatie is.

Allemaal, heel erg bedankt voor jullie inspanningen

Sylvia

• Member Group
Maikel Galama

Hoi Sylvia e.a.,

omdat ik op een vriendelijke edoch dwingende wijze via mijn privé mail ''gevraagd'' werd om mee te denken doe ik dat.....

Omdat niemand verder nog sporen van het gezin Meister-Winters kan vinden is het een logische gedachtengang dat ze Nederland hebben verlaten.

Er zijn reeds enkele tips gegeven die tot resultaat kunnen leiden, ik van mijn kant wil via de broers Winters in Fryslân nog wel wat verder zoeken -je weet maar nooit hoewel je zelf natuurlijk ook heel goed de weg weet in Fryslân.

Silvia, weet je iets van die broers en hun nageslacht ?

Woont het nageslacht misschien nog steeds in Fryslân ?

Zo ja, dan bel ik ze voor je.

Je weet, niets is mij te veel om dat wat jij voor mij hebt gevonden een klein beetje goed te maken. 

/emoticons/default_knipoog3.gif" alt="$">

Groetjes, Maikel

• Member Group

Beste Maikel

Van een van de 2 broers woont in ieder geval nog 1 nakomeling in Friesland, een paar in Zuid Holland, Brabant en Overijssel en ... een in Australie ... ie ikke. Wat gezellig als je me even wilt bellen om over mijn overgrootvader Bernardus te praten ...

NB De 2 broers zijn in Leeuwarden met 2 zussen getrouwd. Toevallig waren de zusjes Acker zelf weer achterkleinkinderen van de dame op mijn profiel plaatje wiens naam Dieuwke Vitringa was. Dit portret zou zich in het Groninger museum moeten bevinden.

Nice try anyway ....

Als je trouwens nog iets leuks wil zien. Hier is een link naar een photo van werknemers van die C&A op de Nieuwstad in Leeuwarden. Zijn dochter Mien staat hierop verkleed als man. Totdat ik het toevallig online had gevonden, had niemand van de familie deze photo ooit gezien. Ik kan me ook nog steeds niet voorstellen hoe ze haar hebben overtuigd om zich zo te verkleden .. ze was er gewoon het type niet voor en ze was toen zeker geen teenager meer.

groetjes

Sylvia

P.S. Waarschijnlijk zal ik binnenkort nog wel een vraag plaatsen over de voorouders van deze familie Winters dus misschien vaar je dan beter .. alhoewel ... jaren geleden hebben ze me in Doetinchem verteld dat er ooit veel akten verloren zijn gegaan ..