Member Group Framegote Posted July 8, 2020 Member Group Share Posted July 8, 2020 Goedenmiddag samen, Ik heb mijzelf weer wat op de hals gehaald! Ik heb ooit gezegd uit te willen zoeken hoe de familierelaties in het dorp waar mijn vrouw vandaan komt in elkaar zitten, want je komt daar overal dezelfde namen tegen en iedereen zegt "dat is een achterneef/nicht van me". Nu kreeg ik dus van de week een mailtje van iemand die me vroeg hoe het daarmee staat ... nou, belabberd! Ik ben er destijds aan begonnen in mijn genealogieprogramma, maar ik denk dat dit niet de juiste manier is. Om duidelijkheid te scheppen: het gaat om het (voormalige) dorp Hooglanderveen, dat nu is opgeslokt door Amersfoort. Eerder was het onderdeel van de gemeente Hoogland (die op zijn beurt ook door Amersfoort is geannexeerd). Er bestaat dus GEEN apart bevolkingsregister of burgerlijkestand voor. In 't Veen, zoals het in het BR van Hoogland staat vermeld, waren destijds (het dorp bestaat sinds ongeveer 1820) de huizen alleen genummerd. Ik heb nu in het veld "plaats" als het zeker is dat het om Hooglanderveen gaat, in gevuld " 't Veen xxx" (xxx is dan het huisnummer) Helaas is het - omdat het een genealogieprogramma is - niet mogelijk om per huis alle inwoners te laten zien, als ze niet allemaal tot hetzelfde gezin horen. De meid, of boerenknecht konden wel IN-wonen, maar worden allen in een lijstje gezet als ik probeer een uitdraai op woonplaats te maken. Vroeger, toen ik nog met Windows werkte, had ik Haza-Data en daarvan weet ik dat ze toen net een module hadden die speciaal voor dit soort zaken bedoeld was. Helaas heeft Reunion, waar ik nu mee werk, dat niet. Weet hier iemand misschien een manier om zoiets vast te leggen? Het gaat dus niet alleen om familiebanden, maar OOK om geografische banden. Ik wil kunnen zien of men - zoals dat heet - met de buurmeid vree, of dat men liever verderop ging vrijen. Ik ben benieuwd of iemand hier iets van begrijpt en liever zelfs een oplossing voor weet. groetjes Frank Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Kèren Posted August 26, 2020 Member Group Share Posted August 26, 2020 Zelf werk ik al een 15-20 jaar met mijn oude win genealogie programma via parallels op de Mac. Ondertussen expimenteer ik met specifieke Mac apps, waaronder Reunion, Ancestral Quest, Rootsmagic en ga zo maar door. Belangrijkste reden om niet over te stappen is dat de gedcom niet goed overkomt. (Met duizenden foutmeldingen). In al die jaren heb ik er heel wat geprobeerd. En het zou kunnen dat Rootsmagic een optie kan zijn voor je. Je kan namelijk eigen “facts” aanmaken. Er is een facebook groep (in het Engels) die je kan vragen of dat wat je wilt mogelijk is. Aangezien ik in de Engelse taal werk heb ik geen weet van welke talen er nog meer mogelijk zijn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts