Member Group Enno Borgsteede Posted June 7, 2020 Member Group Share Posted June 7, 2020 In 1688 trouwde een voorouder van mij in de Waalse kerk in Amsterdam. Hij liet zich bij zijn ondertrouw registreren als "Abraham Vallet, Sieur de la Barriere", en hij kwam uit Montignac. Volgens mijn verre neef Lex Slager gaat het daarbij om het plaatsje Montignac le Coq. Hij is daar ook geweest, maar was toen niet in de gelegenheid om daar naar aktes te zoeken. Bij de doop van een van Abraham's kinderen dook er ook een getuige op met de naam "Daniel Valet de la Barriere". Hierbij werd, net als bij Abraham zelf het woord Sieur niet genoemd, maar verder is het achtervoegsel gelijk. Dit achtervoegsel komt elders op het web ook nog bij andere families voor, ook in combinatie met dame of demoiselle. Nu heb ik twee vragen: 1. Heeft iemand een idee hoe ik aan de doopaktes van Abraham en zijn familie kan komen? Abraham gaf in 1688 op dat hij 24 was, en Daniel zou een broer of neef kunnen zijn, waarvan ik de leeftijd verder niet weet. Het gaat dus om doopaktes uit de 2e helft van de 17e eeuw. 2. Bestaat er een adelsregister waarin ik zou kunnen opzoeken waar de titel "de la Barriere" vandaan komt? Er is een pagina op wikipedia voor een ridder met die titel, en een andere familienaam, en er is een Franstalig gazet, waarin mensen met de titel "de Barriere(s)" worden genoemd, dus zonder "la". Dit zijn deels ook militairen. De Amsterdamse aktes zijn te bekijken op: Please login or register to see this link. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts