Member Group Peter Miebies Posted May 31, 2020 Member Group Share Posted May 31, 2020 Deze regio ligt in het noordwesten van Hongarije, tegen Oostenrijk en Slowakije aan. Het is mogelijk de herkomst van een soldaat (dragonder) die begin 18e eeuw in Den Bosch opduikt. Weet iemand een methode/platform/forum waar ik met enige kans op succes vragen kan stellen over personen die in die periode uit genoemde streek afkomstig zouden kunnen zijn? Mvg, Peter Miebies Please login or register to see this attachment. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Peter Miebies Posted June 16, 2020 Author Member Group Share Posted June 16, 2020 Ik ga deze vraag ook op een ander forum stellen. Mvg, Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group uilenburg Posted June 16, 2020 Member Group Share Posted June 16, 2020 Ik heb ook een soldaat in mijn voorouders uit de regio. Was soldaat in Hoch und Deutschmeister regiment rond 1720. Kom ook niet verder. Ik stel voor samen te vorsen. Ik spreek Russisch , dus maak daar gebruik van. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Peter Miebies Posted June 16, 2020 Author Member Group Share Posted June 16, 2020 Altijd tot samenwerking bereid. Op dit moment gaat het mij er om uit te vinden of de in deze akte genoemde Nicolas Öri (Please login or register to see this link. ) misschien westwaarts is getrokken. Kan richting Frankrijk geweest zijn of via een andere route naar Brabant. Ik zoek dus een forum o.i.d. waar ik vragen over deze persoon kan stellen. Overigens kan het ook een andere persoon met deze familienaam geweest zijn. Mvg, Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Beheerder sadminF Posted June 17, 2020 Beheerder Share Posted June 17, 2020 Peter Miebies, Zal ik uw vraag met de FB pagina van het SVF delen? Met genealogische groet, sadminF Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Peter Miebies Posted June 17, 2020 Author Member Group Share Posted June 17, 2020 Geen bezwaar maar weet dat ik op een ander forum al nuttige informatie over vier Hongaarse regimenten heb gehad: Please login or register to see this link. Dit met dank aan Henk Elsinga. Maar meer informatie is altijd welkom. Mvg, Peter PS Ik ben zelf geen FB-gebruiker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Rob Rosinga Posted June 22, 2020 Member Group Share Posted June 22, 2020 Ik ben op zoek naar sporen van de joodse familie Menczer uit Moson (zelfde regio). De joodse gemeente aldaar werd in de oorlog bijna geheel omgebracht. Familieleden hebben een keer ter plekke een poging gedaan om nazaten of informatie te vinden. Hongaars is een taal welke voor andere Europeanen niet te verstaan is. Hiervoor wijkt het teveel af van overige Europese talen. Ook is het een flinke uitdaging om iemand te vinden waarmee in een andere taal te communiceren is. Mocht een van jullie ter plekke (in de regio) iemand of een organisatie bereid (en in staat) vinden om e.e.a. lokaal in archieven e.d. uit te zoeken dan zou ik dat heel graag horen. Ik ben van plan om mijn vraag voor te leggen aan het gemeentehuis van Moson. Mocht ik iets bereiken dan zal ik het publiceren op dit forum. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Peter Miebies Posted June 22, 2020 Author Member Group Share Posted June 22, 2020 Voor wie toegang heeft tot gegevens via My Heritage, alleen morgen (23 juni) zijn Hongaarse registers van de RK-kerk 1636-1895 in te zien. Zie ook Please login or register to see this link. . Waarschijnlijk zijn deze gegevens (deels) ook via FamilySearch in te zien. Mvg, Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Rob Rosinga Posted June 22, 2020 Member Group Share Posted June 22, 2020 Dank voor de aankondiging Peter! De mensen welke ik zoek leefden net iets later. Het zoeken in RK registers kan interessant zijn zelfs voor mensen welke onderzoek doen naar joodse families. Het is me duidelijk geworden dat als gevolg van discriminatie veel joden in Hongarije overgingen tot de Rooms Katholiek kerk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Peter Miebies Posted June 23, 2020 Author Member Group Share Posted June 23, 2020 10 uur geleden zei Peter Miebies: Voor wie toegang heeft tot gegevens via My Heritage, alleen morgen (23 juni) zijn Hongaarse registers van de RK-kerk 1636-1895 in te zien. Zie ook Please login or register to see this link. . Waarschijnlijk zijn deze gegevens (deels) ook via FamilySearch in te zien. Jammer genoeg zijn de originele registers via My Heritage niet in te zien maar dat kan wel via FamilySearch. Voor zover ik kan zien komen de gegevens ook daar vandaan. Wel zijn specifieke namen over de hele periode wat sneller/eenvoudiger op te zoeken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Rene van Stipriaan Posted September 13, 2020 Member Group Share Posted September 13, 2020 Ik ben zelf ook op zoek naar familie in Hongarije. Mijn onderzoek in Oostenrijk (Burgenland) loopt dood, mogelijk omdat die regio vroeger onderdeel van Hongarije uitmaakte. Het archief in Györ heeft als het goed is alle kerkboeken van die regio. Please login or register to see this link. Er is ook een samenwerkingsverband met de Diözese Eisenstadt voor de digitalisering van de kerkboeken. Een deel is al online beschikbaar gemaakt. Please login or register to see this link. Ik heb het archief in Eisenstadt al een aantal keer bezocht voor onderzoek. De planning is om volgend jaar het archief in Györ te bezoeken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts