Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Antonius Gorissen x Maria Snijders te Breda (eind 18e eeuw)


DV

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

26 februari 1790 wordt in Breda Joannes Cornelis Gorissen gedoopt als zoon van Antonius Gorissen en Maria Snijders.

Bij vader Antonius is vermeld: "ex Mechel prope Mosaetrajectum" uit Mechel[en] bij Maastricht.

Bij moeder Maria is vermeld: ex Breda.

Bij de doop is niet vermeld dat het kind onwettig zou zijn.

Kennelijk waren de ouders getrouwd.

Vraag is waar en wanneer?

Weet iemand het antwoord op deze vraag (en wellicht meer over de afkomst van deze Antonius Gorissen?)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste DV,

Heb je al eens in de DTB van Mechelen (L) gekeken?

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Heb zo juist gekeken, maar geen doop van Antonius Gorissen gevonden.

mvg, Masje II

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste DV,

Bij het huwelijk van Joannes Cornelis Gorissen is vermeld, dat zijn vader afwezig is of overleden.

Zie:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Was Antonius Gorissen militair?

mvg, Masje II

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste DV,

En dat is niet zo verwonderlijk dat ik de doop van Antonius Gorissen in bovengenoemd Mechelen niet kon vinden, deze Mechelen ligt bij Wittem.

De bij Maastricht bedoelde Mechelen is namelijk Mechelen-aan-de-Maas (een deelgemeente van Maasmechelen) in België.

Men zou in het Rijksarchief Hasselt moeten gaan zoeken.

Heb namelijk het volgende gevonden.

Gehuwd voor de kerk 1829-1830 met Joannes Mathias Manderveld, gedoopt (RK) op 13-10-1785 te Mechelen a/d Maas (getuigen: Antonius Gorissen, Maria Catharina Tulleners), en overleden op 03-12-1864 te Mechelen a/d Maas.

Bron:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Men moet in die periode het Belgische en Nederlands Limburg als een geheel zien.

mvg, Masje II

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hallo Masje II,

Bedankt voor je snelle reageren.

Heb inderdaad gezocht in het archief van Mechelen (nu Wittem) in het Rijksarchief te Maastricht maar ook in het Archief te Hasselt.

Het probleem is echter dat er wel meerdere personen met de naam "Antonius Gorissen" te vinden zijn -die qua leeftijdsgegevens in aanmerking zouden kunnen komen- maar dat van geen van deze personen een (eenduidige) link met "mijn" Antonius Gorissen is te leggen.

Dit probleem heb ik ook met de door u gesuggereerde persoon.

Miijn "Antonius" kan heel goed militair geweest zijn.

Dit heb ik zelf ook bedacht. De door u vermelde "afwezigheid of overlijden" ten tijde van het huwelijk van zijn zoon is mij ook bekend.

Hij is wellicht ook de -biologische- vader van de als "onwettig" gedoopte Wilhelmus Sneijders (Breda, 31 december 1785-Etten-Leur, 18 januari 1852) en van (Barbara) Christina Snijders (Breda, 9 april 1794-Princenhage, i juli 1817). Laatstgenoemde Barbara Christina Snijders is blijkens haar overlijdensakte "Christina" Gorissen, dochter van deze Antonius Gorissen -kennelijk vóór 30 juni 1817 overleden- en Maria Snijders.

Uit deze informatie heb ik een "beeld" -maar ook niet méér dan dat- dat Antonius een al wat oudere militair was die een tijdje een relatie heeft gehad met Maria Snijders. Mogelijk zou dan zijn zoon Joannes Cornelis ook onwettig geweest zijn.

Antonius is op een gegeven moment overgeplaatst -of met Napoleon mee?- en Maria heeft troost gezocht in een huwelijk (Princenhage, 1802) met de grijsaard Jacob Struijs.

Allemaal leuk gevonden, maar ik kom met deze "informatie" niet veel verder.

Vandaar mijn oproep aan genealogisch Nederland en België om mij verder op weg te helpen.

Vriendelijke groeten,

DV

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...