Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

wie herkent dit wapen?


peter prodigue

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Bijgevoegd wapen was van  Albertine Muller, de grootmoeder van mijn moeder. Zij is waarschijnlijk geboren op 25 januari, 1875 te Padang. Ze trouwde met J.J.W. Brouwer Popkens in 1891 van wie ze in 1905 scheidde.  Ze  is overleden op 10 juli 1932 in Bandoeng.  Ze  werd een raadsel voor mijn moeder en andere familieleden, nadat ik er achter was gekomen dat de informatie over en het beeld van haar hadden niet klopte.  Hoogstwaarschijnlijk stamt ze af van  Carl Heinrich Julius von CZERNICKI, schuilnaam Adolph MULLER.  Al vaker ben ik bij mijn voorouders  zowel aan mijn vaders als aan mijn moeders kantreacties krijg) een bijna onontwarbaar kluwen  buiten- en voorechtelijke relaties en –kinderen tegengekomen. Net als haar vermoedelijke (over)grootvader, had ook haar man had de nodige voor- en buitenechtelijke relaties en –kinderen. Ik heb  gemerkt dat er in dit soort families vaak de nodige verhalen over vermeende Europese (en als inlands bloed niet valt te ontkennen  Inlandse) aristocratische voorouders voorkomen en meestal zit daar ook een kern van waarheid in.  Dat er ander bloed dan Europees bloed door de aderen stroomt, werd vaak op zijn minst doodgezwegen of glashard ontkent. Dit zorgt voor menig probleem bij goedbedoelende pogingen de familiegeschiedenis te achterhalen. Als de immigrant uit Europa ook nog meent dat zijn ware identiteit maar beter verborgen kan blijven, wordt het nog gecompliceerder. Zo ook bij Albertine Muller waarvan ik nu praktisch zeker ben dat ze eigenlijk Albertine Muller von Czernicki zou horen te heten. De naam die de meeste nakomelingen van de in 1845 als Adolf Muller gestorven, hebben aangenomen nadat in 1881  de staat aangaf overtuigd te zijn dat von Czernicki de echte achternaam was van Adolf Muller. De zegelring echter die zij heeft nagelaten aan haar dochter en die uiteindelijk in het bezit gekomen van haar achterkleindochter  Herma Willems van Beveren

en volgens mij heb ik net zelf opgelost en is het het wapen van de familie Martens. Dat is vreemd omdat Sophia Amelia Martens de grootmoeder was van haar man. Dus of de ring is van haar schoonouders geweest of zij is een nichtje van haar man. wie weet het.

Log alstublieft in om de attachment te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 years later...
  • Forumleden Groep

Recent is de Heraldische DataBank online gekomen. Misschien is daar nog iets te vinden.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Gr.

Peter

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

@Peter P

Omdat een andere Peter nieuw leven in je verhaal blies werd ik nieuwsgierig en kwam de volgende site tegen:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Bij de eerste generatie wordt een wapen getoond dat totaal niet lijkt op wat hier boven is geplaatst.

Wellicht is voor jou de volgende link het meest zeggend:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

/czergene3.html#3a

Ik hoop dat je ondertussen er geheel "uit" bent.

Archie

PS. Mocht dit item niet meer relevant zijn, kan er dan een "slot" op?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dank voor jullie reactie, maar zoals ik al op het eind van het oorspronkelijke bericht zei, het wapen is van de Indische fam Martens, waarvan stamvader Hendrik eind 17e eeuw  zich op de Molukken vestigde . Deze Hendrik is ook de betovergrootvader van Sophia Amelia Martens van wie de ring moet zijn geweest. Haar vader heeft dit wapen zo ver we weten het eerst gebruikt. Zij trouwde in Ambon met de in Utrecht geboren Totok Willem Brouwer en de ring is steeds via de vrouw doorgegeven; Sofia. Martens, Johanna Popkens, Albertine Muller, Clara V. Brouwer Popkens, Henriëtte Overakker. Deze familie Martens en het wapen is uitgebreid beschreven in de De Indische Navorscher 2 (1936). Wapen: Een keper getopt van een verkort breedarmig kruis en vergezeld van drie sterren en een schildvoet beladen met een snoek. Helmteken: een ster van het schild.Met dit wapen zegelde Hendrik Martens (UI) als lid van de Raad van Justitie te Amboina in 1776 en 30 juni 1785.

Het raadsel van het wapen is dus al een tijd terug opgelost. Helaas brengt het antwoord me geen stap dichterbij het raadsel van de identiteit van de vader van Albertine Muller, de in 1875 overleden ambtenaar Amandus Muller,  van wie werd gezegd dat hij eigenlijk von Seckendorf heette en Muller als alias had. Mijn idee dat de familienamen niet goed waren onthouden en dat er in de richting van Von Czerniki gezocht moest worden was een optimistische beginnersfout en mijn excuses voor dit valse spoor.

De vraag van wie het wapen s, is al lang geleden beantwoord en het onderwerp mag dus gesloten worden. Ik heb al lang geleden gevraagd om mijn bijdrages (ik had meerdere topics)) te verwijderen omdat ik me geneerde voor de onzin die er stond, maar dat bleek niet mogelijk. Men is dus gewaarschuwd. Ik zal kijken naar de door jullie genoemde linken

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...