Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Japanse interneringskaart


Enno Borgsteede

Recommended Posts

  • Forumleden Groep
Enno Borgsteede

Op oorlogslevens.nl vond ik een verwijzing naar een Japanse interneringskaart van mijn verre oom Albert Daniel Zuiderweg. De kaart zelf staat op de site van het Nationaal Archief, maar ik plaats hieronder de link van Oorlogslevens, omdat dat een nieuwe site is, waarop heel veel te vinden is:

 

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

 

Als ik hier doorklik naar de kaart, zie ik dat de meeste teksten in het Engels en het Japans zijn, maar sommige niet. Is er iemand die Japans kan lezen? Ik heb me daar zelf nog nooit mee beziggehouden, en zie ook geen mogelijkheid om dit met Google translate te doen.

 

Nog een vraag: Bij de datum van gevangenneming staat: 17-3-8. Wat betekent dat?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hallo Enno,

Ben even gaan grasduinen op de site van NA en [bij gebrek aan beter, misschien ontvang je nog hulp van iemand] vond ik het volgende:

Bij wie kan ik een Japanse interneringskaart laten vertalen? [helemaal onderaan]

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

 

 

En een PDF met Japanse tekens en Engelse vertaling. 

Log alstublieft in om de attachment te kunnen zien.

Misschien weet je het een en ander al wel, toch maar geplaatst.

 

Ik kan ook altijd delen op FB en Twitter van StamboomVragenForum.

Succes!

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Enno Borgsteede

Dag Keren,

 

Dank je voor het opzoeken. Ik had nog niet zoveel verder gekeken, maar dat document geeft in elk geval hulp bij het vinden van het kamp waarin hij zat. Dat was het kamp van Java.

 

Voor het vinden van de plek waar hij gevangen is genomen helpt het document echter niet. Dat zijn 4 tekens, die ik zo snel niet kan vinden, en waar dus hulp van een kenner nodig is. En ik heb wel een Chinese collega op het werk, maar geen Japanner, en ik moet deze maand wegens het virus sowieso thuis blijven.

 

Als je op FB en Twitter wil delen, heel graag.

 

groetjes,

 

Enno

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

De datum is 8-3-1942. 17 is het 17e regeringsjaar van de toenmalige keizer. (verbeterd bericht; ik las de datum eerst omgekeerd)

bewerkt door Tobias Bos
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Een oom van mij is op dezelfde dag gevangen genomen. Hij woonde in Soho. Ik vermoed dat de vier karakters op zijn kaart Soho betekenen. Zie 

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Beste Tobias,

 

Top dat u reageerde, dank u wel!

Enno zal hier vast verder mee kunnen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Enno Borgsteede
Op 16-3-2020 om 11:53 zei Tobias Bos:

Een oom van mij is op dezelfde dag gevangen genomen. Hij woonde in Soho. Ik vermoed dat de vier karakters op zijn kaart Soho betekenen. Zie 

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Beste Tobias,

 

Hartelijk dank. Ik heb Solo als plaats ingevoerd (niet Soho), en ga ervan uit dat het om deze plek gaat:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

 

vriendelijke groeten,

 

Enno

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...