Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

gezocht gegevens Ruijmschotel/Rumschotel voor 1600


peter prodigue

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

GEZOCHT GENEALOGIËN cq KWARTIEREN van RUIJMSCHOTELS VOOR 1600. De genealogie van de RUIJMSCHOTELS (ook geschreven als Ruimschotel, Rumschotel. Rumescottele, Ruemschotel, Rumschöttel ) woonachtig in HET LAND VAN HEUSDEN EN ALTENA is duidelijk tot 1600 (dankzij artikel GTMBB Drie Takken van het Geslacht Ruijmschotel). We komen echter zowel in Altena (13e, 14e en 15e eeuw), als in Gelderland (15e en 16e eeuw ) als in Westfalen (12e, 13e,14e,15e en 16e eeuw) Ruimschotels tegen. Vaak wordt de naam van dezelfde persoon op verschillende wijze gespeld, meestal Rumschottel/Raumschussel als de bron in het huidige Duitsland ligt en Ruym-,Ruijm-, Rumschot(t)el als de bron afkomstig is uit Nederland. Rumescottele wordt aan beide kanten van de grens gebruikt in de middeleeuwen. Mijn doel is om te kijken of er verwantschap  is tussen de  16e eeuwse Ruimschottels  en zij die voor die tijd in Noord Brabant  voorkomen (zoals Robbe Rumschotel (1390) in Herpt en Jan Rumschottel (1280) en of er verwantschap is met de Gelderlandse- en/of  Westfaalse Tak. Er zijn mij geen oude genealogieën van dit geslacht bekend die dit verband aantonen of waar de 16eeeuwse  Altenase tak een voortzetting van is. Ik zou zeer dankbaar zijn met informatie hierover. Ook vraag ik me af of er afbeeldingen zijn van zegels of wapens van de tak uit Altena. Weet iemand bij welke tak het wapen (Griffioen) hoort, dat is afgebeeld in Rietsap’s verzameling van familiewapen?

MBT JAN RUMSCHOTEL

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

ook op 11 aug 1284 komt hij voor met echtgenote Jutta:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

JOS DE KLOE was zo vriendelijk me deze links toe te sturen MBT ROBBE RUMSCHOTEL zie de DE LENEN VAN DE HERTOG VAN BRABANT IN EN BIJ HET LAND

VAN H EUSDEN, 1312-1645

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Peter,

Het is niet zo makkelijk hier zo maar een antwoord op te vinden, ik zie je bericht dan ook als een oproep.

Het is zo een aparte familienaam, dat deze naam zeker zal opvallen als men hem tegenkomt in het archief onderzoek naar eigen familie.

Zal er op letten dus.

Ik heb eens op de site van het Meertens instituut [

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

] gezocht of de naam nu nog voorkomt:

In 1947 kwam er nog één RUIJMSCHOTEL voor, in 2007 niet meer.

Bij het CBG zijn er dossiers aanwezig van zowel Ruymschotel, als Ruijmschotel te vinden, maar wellicht heb je dat al bekeken.

Voor de zekerheid noem ik het toch maar.

Succes met je onderzoek en wie weet reageert er een andere onderzoeker op je oproep in de [nabije] toekomst.

Groeten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Peter,

De genealogie Ruijmschotel in het Genealogisch Tijdschrift voor Midden en West-Brabant en de Bommelerwaard (GTMWBB) heb ik wel eens vluchtig doorgenomen. Alleen kan ik me helaas niet meer voor de geest brengen wanneer het gepubliceerd is en wie de auteur was. Mocht de heer Sanders de auteur zijn, zou ik aanraden de oudste generaties goed na te kijken ook als er bronnen bij staan vermeld.

Anderzijds is het toch wenselijk om de oudste bronnen na te kijken om eventueel iets te vinden wat men toch verder kan helpen. Wat voor de een niet van toepassing is kan voor de andere wel van toepassing zijn.

Het zal geen makkelijke taak worden om de juiste genealogische gegevens boven water te krijgen. Men kan ook de oorkondeboek Holland-Zeeland eens doornemen. Het Land van Heusden en Altena is tot begin 19de eeuw Hollands gebied geweest. In het Streekarchief Land van Heusden en Altena (Heusden), Stadsarchief Dordrecht en Regionaal Archief Gorinchem liggen veel oude documenten die betrekking hebben op de bewoners van het Land van Heusden en Altena. Men zal zeer zeker ook de families Ruijmschotel in verschillende schrijfwijzes tegen komen in de Rechterlijke en Notariële archieven. Mogelijk zijn deze allemaal al in de genealogie Ruijmschoten in het GTMWBB opgenomen.

Ook in het Nationaal Archief te 's-Gravenhage, Algemeen Rijksarchief Brussel, Bisschoppelijk Archief Utrecht en mogelijk ook in de archieven van Duitsland (bijvoorbeeld Kleve) en Provinciaal Archief Arnhem, zal men een en ander te vinden zijn.

Wens je heel veel succes toe met het onderzoek.

mvg, Masje II

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

dank juliie voor je reactie. Ik heet zelf Ruimschotel en stam in een rechte lijn af van de Altenase tak. Ik dacht dat ik dat er in had gezet. Ik heb net een heel ander familieraadsel opgeost na 2 nachten ononderbroken werken -zie: wie herkent dit familiewapen in de rubriek Heraldiek (het is soms net detective werk, reuze spannend) en ga nu eerst even wat drinken en relaxen en zal jullie reacties morgen lezen.

ik ben het overigens niet eens met Meertens dat onze Familienaam verwant is aan Rumscheidt en Ruimschoots. ik snap hoe ze hier op komen en was er eerst zelf ook van overtuigd, maar na 1 jaar regl;matig bestuderen komt het m.i. van het heteeghalen van iemands bord (het "ruimen" van iemands bord). een bezigheid van roofridders. het heeft een tijdje geduurd voor ik dit de meest aannemelijke verklaring vond, maar genoeg genealogie voor nu.

nogmaals dank.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

beste Keren (ik kan de punctuatie bij je naam niet goed zien). Ruijmschotel is idd iig in NL uitgestorven als naam, maar Ruimschotel is dezelfde naam, alleen anders gespeld. Wel is ook die naam een aantal keren bijna uitgestorven, wat ik heel jammer zou vinden omdat het een unieke naam is. In de 19e eeuw en daarvoor was ruimschotel een synoniem voor veelvraat (glutony), maar het werd ook gebruikt als zelfstandignaamwoord voor het werkwoord ruimschuttelen of ruimschotelen wat mild denken betekent. verder is er natuurlijk de associatie met ruiim schotelen als n soort van Bourgoundisch tafelen, maar zover ik weet is het niet als zelfstandignaamwoord in die betekenis gebruikt. ik geloof dat Meertens denkt dat het een toponiem is en n schotel als aanduiding voor n locatie ziet (schotel is o.a.; afgesloten gebied voor vee, n bewoonbaar stuk grond in n onbewoonbaargebied, n schotelvormig plek vaste grond in een moeras). geizien de familiegeschiedenis van de Westfaalse Ruimschotels, zeer geweldadige types, verwikkeld in bloedvetes  etc en aangezien de naar mijn mening grote kans dat de Ruimschotelas in Altena verwant zijn met dat zooitje ongeregeld, ben ik het eens met de versie van de naam die in Duitsland (dat door de  Ruimschotels-Rumschöttels- als feit wordt gezien) en dat is het leeghalen van iemands bord (lees het eten uit iemands mond stoten door zijn spullen te roven -rauben heeft er denk ik taalkundig niets mee te maken, raumen wel.

beste masje ll ik dacht alles van GTMWB had gelezen mbt de ruimschotels cq rumschotels, maar kan het mis hebben. ik heb nog een dossier te lezen in het CBG, maar heb niet veel hoop op meer informatie. ik had hoge verwachtingen van het posten van mijn berichten hier en het SAHA, maar ik heb daar zelfs niet één reactie gekregen terwijl we er eeuwen gewoond hebben en met honderden families verwant zijn daar. ik begin mezelf af te vragen of ik iets heb gezegd of gemaild wat "not done"is

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...