Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Onderzoek naar voorouders in Engeland en Ierland.


Marjolein

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Ik ben nieuw hier dus mocht mijn berichtje niet op de juiste plaats staan dan mijn excuses hiervoor

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_ashamed0002.gif" alt="A9!">.

Ik wil graag de stamboom van moeders kant uit gaan zoeken maar weet niet goed waar ik beginnen moet. De stamboom van vaders kant ben ik al heel ver mee maar die komen dan ook allemaal uit Nederland. Mijn moeder is in Engeland geboren en haar grootouders komen uit Ierland. Heeft er iemand hier ervaring met onderzoek in Engeland en Ierland? En zo ja, zou iemand mij dan een beetje op weg kunnen helpen?

Ik kijk uit naar jullie reakties.

Groetjes,

Marjolein

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Marjolein,

Mogelijk kan men hier starten ongeveer 1900.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

En nog heel veel andere sites. Moet maar eens Googlen onder genealogy > England and Ireland.

Als er vragen zijn, dan lezen we het graag.

Veel succes!

mvg, Masje II

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hi Marjolein,

Ik heb wel wat ervaring met Engelse sites, maar weinig met de Ierse. Dit zijn de sites die ik het meest gebruik:

Engelse BS indexen: www.freebmd.org.uk/cgi/search.pl

Census entries en passagierslijsten: www.findmypast.co.uk

UK burials en cremations: www.deceasedonline.com

Voor toevalstreffers: www.nationalarchives.gov.uk

Voor van alles wat: www.ancestry.co.uk

Laat me het maar weten als je meer specifieke hulp nodig hebt. Hier in onze State Library of Victoria hebben ze verscheidene microfiches voor Engeland en, ik denk ook voor Ierland. Ook hebben ze de library edition van Ancestry.

Sylvia

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Marjolein,

Welkom op dit forum! En volgens mij staat je bericht op de juiste plaats, hoor.

Masje II en Ozlady gaven je al wat websites, ik wilde je er nog wat nadere uitleg over geven.

In Engeland is het zo, dat je voor een [dure] prijs, BS akten kan bestellen, tot aan vrij recent. Het is dan wel van belang dat je het zogenaamde District //  register nummer // pagina nummer hebt. Anders ben je er nog meer geld aan kwijt.

Op:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

kan je daar d.m.v. credit die je aanschaft kan je daar bovenstaande informatie verkrijgen.

Met die gegevens ga je naar

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

waar je dan de akten kan aanvragen, £ 9.25 per akte, niet goedkoop zoals ik al schreef. Het kan een paar weken duren voordat je de akten in je bus krijgt.

Verwacht niet dezelfde informatie op de akten als in Nederland, in het algemeen is het beperkter, en een belangrijk weetje, de vrouwen gaan na hun huwelijk verder onder hun gehuwde naam. Als je dus hun overlijden zoekt, doe je dat op de familienaam van de man.

Verder is het van belang waar in Ierland je grootouders komen, Northern Ireland zal je op dezelfde manier als boven uitgelegd kunnen opzoeken.

Misschien helpt deze uitleg je een beetje op weg. Vraag gerust als er iets niet duidelijk is, ook al weten wij ook niet alles, we kunnen zeker helpen met zoeken naar het juiste antwoord....

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_whatdoyemean.gif" alt="uh_9">

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Allemaal vast bedankt voor jullie reacties. Ik heb inmiddels wat informatie gevonden via 1901 Census Online. Ik zou nu dus aktes kunnen bestellen met die informatie.

Weet 1 van jullie welke aktes het meest aan informatie bevatten?

Ik heb zelf het trouwboekje van mijn opa en oma maar daar staat erg weing in over mijn overgrootouders. Ik weet dat ze William en Ellen Fitzgibbon (de meisjesnaam van mijn grootmoeder heb ik nog niet kunnen vinden) heetten en dat ze geboren en waarschijnlijk ook getrouwd zijn in Ierland. Zou ik op de geboorteakte of huwelijksakte van mijn oma meer informatie kunnen vinden?

Volgens de volkstellingen zou de oudste zoon van mijn overgrootouders in Dublin, Ierland geboren zijn. Ik zou er dus vanuit kunnen gaan dat mijn grootouders daar ook getrouwd zijn maar ik hoop eigenlijk wat meer zekerheid te vinden op de aktes van mijn oma.

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_whatdoyemean.gif" alt="uh_9">         

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_smiley-signs028.gif" alt="He_9">

groetjes,

Marjolein

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hm....................nog even  &^^. ik kon mijn oma in het geboorteregister niet vinden in het juiste kwartaal namelijk: Oktober, November, December 1893. Volgens haar doopbewijs is ze geboren op 8 Novenber 1893. Tot mijn grote verbazing vind ik wel een Ellen Frances Fitzgibbon in het daaropvolgende kwartaal namelijk: Januari, Februari, Maart 1894.

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_whatdoyemean.gif" alt="uh_9">

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_anyone.gif" alt="A_9">

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tot mijn grote verbazing vind ik wel een Ellen Frances Fitzgibbon in het daaropvolgende kwartaal namelijk: Januari, Februari, Maart 1894

Dat klopt kan gebeuren, het gaat op de datum van aangifte en niet iedereen was zo vlot.....

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_grin0.gif" alt="default_grin0.gif">

Ben druk met wat anders, maar wilde deze vraag even voor je beantwoorden....

Groetjes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Haha, waren mijn grootouders dus niet zo vlot

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_grin0.gif" alt="default_grin0.gif">, bedankt voor je vlotte antwoord Kèren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Met de summiere informatie die hier gegeven is, heb ik deze mogelijkheid gevonden op FS:

Name Fitzgibbon

Gender Male

Birth Date 09 Jul 1878

Birthplace Dublin, Dublin, Ireland

Father's Name William Fitzgibbon

Mother's Name Ellen Fitzgibbon Pendritt

Indexing Project (Batch) Number C00897-8 System Origin Ireland-EASy Source Film Number 256010 Reference Number v 2-2 p 551

en via

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

"Hiya im also looking for Fiztgibbons from Waterford.

Have you come across William Fitzgibbon b@1856 who married Ellen Pendred from Dublin.

They moved to Liverpool and stayed here."

1881 census:

Name: Ellen Fitzgibbons [Ellen Pendred]

Spouse: William Fitzgibbons

Birth: abt 1861 - Dublin, Ireland

Residence: 1881 - Bootle Cum Linacre, Lancashire, England

Als je denkt dat bovenstaande wel eens jouw familie zou kunnen zijn, dan is er hier een link naar de email adres van Joyce Boyd die onderzoek naar deze familie schijnt te hebben gedaan (ik heb geen idee of het nog up-to-date is):

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Trouwens, nog even een comment op

Het is dan wel van belang dat je het zogenaamde District //  register nummer // pagina nummer hebt. ... Op:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

kan je daar d.m.v. credit die je aanschaft kan je daar bovenstaande informatie verkrijgen
==> Op

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

is diezelfde index informatie dus gratis ...

Sylvia

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hallo Sylvia,

Ontzettend bedankt voor je informatie, geweldig. Ik denk dat ik hier wel wat mee kan. Ik ga in ieder geval even een mailtje sturen naar Joyce Boyd want ik denk dat zij onderzoek gedaan heeft naar mijn familie.

Ik laat je nog even weten hoe of wat.

Dat er gratis BMD indexen te vinden zijn ben ik dus inmiddels ook achter

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_grin0.gif" alt="default_grin0.gif"> na dus eerst betaald te hebben voor de 1901 Census

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_oops.gif" alt="B-9">.

groetjes,

Marjolein

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Tot je dienst en hopelijk zijn dit de juiste William en Ellen.

De meeste informatie die ik kan vinden is gratis (helemaal omdat ik altijd voor andere mensen dingen opzoek)...  want als je voor elke search moet betalen dan tikt dat wel aan. Als je op een gegven moment echt extra dingen wil weten dan kan je de betaalde optie altijd nog gebruiken (zoals de census). Ik heb het geluk dat ik hier in Australie bij de (Staats) bibliotheek gratis de uitgebreide oiptie van ancestry.co.uk kan inzien en dit heeft dus de Engelse census t/m 1901.

Sylvia

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat er gratis BMD indexen te vinden zijn ben ik dus inmiddels ook achter

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_grin0.gif" alt="default_grin0.gif"> na dus eerst betaald te hebben voor de 1901 Census

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_oops.gif" alt="B-9">.

Marjolein

Hallo Marjolein,

Het spijt me dat ik je op een geld kostend dwaalspoor bracht door je de link van findmypast.co.uk aan te bevelen. 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_sorry4.gif" alt="B-17">

Dat was niet mijn bedoeling. En als je met credits blijft zitten, wil ik die eventueel wel van je overnemen.

Ik dank Ozlady voor de correctie, heb ik ook wat geleerd....

Groetjes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Oh maakt niet uit hoor Kèren, zo veel was het nou ook weer niet. En het was wel interessant om op de 1901 census rond te snuffelen. Ik heb in ieder geval het gezin van mijn oma gevonden en ook het gezin van de oudste zoon. Dus het is geen weggegooid geld.

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_wink.png" alt=";)" srcset="https://stamboomvragenforum.nl/uploads/emoticons/wink@2x.png 2x" width="20" height="20">

Groetjes,

Marjolein

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

De 1881 census kun je voor noppes bekijken

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_happy_1.gif" alt=":0(("> (wel even inloggen om transcript en originele document te bekijken). Je hebt nu ook de naam van Ellen's moeder:

Name Relation Condition Sex Age Birth Year Occupation  WhereBorn

FITZGIBBONS, William Head Married M 24 1857 Labourer Waterford,Ireland

FITZGIBBONS, Ellen Wife Married F 20 1861 Tailoress Dublin,Ireland

FITZGIBBONS, William Son Single M 2 1879 Dublin Ireland

FITZGIBBONS, Isabella Daughter Single F 0 1881 Lpool,Lancashire

PENDRED, Catherine Mother In Law Widow F 61 1820 Dublin,Ireland

zouden dit nou Ellen's vader en zuster kunnen zijn?:

Area - DUBLIN (COI) , Parish/Church/Congregation - ST. PETER

Baptism of WISILLA PENDRED of NO 8 STEPHENS ST on 22 May 1843

Name WISILLA PENDRED

Date of Birth 25 April 1843

Address NO 8 STEPHENS ST

Father GEORGE PENDRED

Mother CATHERINE

Further details in the record: Father Occupation CHANDLER

About the record: Book Number Page Entry Number Record_Identifier: 15  123  981  DU-CI-BA-199032

en wie weet een mogelijke broer??:

Groom's Name Thomas Pendred

Bride's Name Catherine Poynton Martin

Marriage Date 04 Feb 1866 Marriage Place Dublin, Dublin, Ireland

Groom's Father's Name George Pendred

Bride's Father's Name James Poynton

Groom's Marital Status Single

Bride's Marital Status Widowed

Indexing Project (Batch) Number M70235-2 System Origin Ireland-EASy Source Film Number 101488 Reference Number p715cn14

Trouwens ik had dit gister al op FS gevonden, maar eerst niet doorgegeven daar ik toen niet wist of het familie was:

Name Ellen Pendred

Registration District Dublin North

Event Type MARRIAGES

Registration Quarter and Year 1877

Film Number 101253 Volume Number 12 Page Number 515 Digital Folder Number 4179386 Image Number 00125

Groetjes,

Sylvia

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hoi Sylvia,

Jeetje wat een informatie heb je weer bij elkaar verzameld. Ik ga alles eens naast elkaar leggen en kijken of ik dan tot de conclusie kan komen dat ik de juiste William en Ellen Fitzgibbon heb gevonden. Ik moet even de data met elkaar vergelijken anders blijft het giswerk. Ik denk wel dat ik op het juiste spoor zit maar wil altijd graag zekerheid want anders doe je een hoop werk om vervolgens tot de conclusie te komen dat je er naast zit

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_grin0.gif" alt="default_grin0.gif">.

Ik heb nog wel een vraagje

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_blush.gif" alt="B-4">, weet jij toevallig of ik op de huwelijksakte van mijn grootmoeder de achternaam van mijn overgrootmoeder kan vinden? Geen idee of de aktes in Engeland hetzelfde zijn als hier in Nederland.

Bedankt voor al je research tot nu toe, ik ben er heel blij mee.

Groetjes,

Marjolein

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hi Marjolein,

Ik betwijfel of de moeder op een huwelijks akte staat, maar je weet maar nooit. Een tijdje geleden heb ik voor iemand anders hier naar gekeken en had de informatie nog (gelukkig maar want je gaat soms een beetje in circles als je wat wil vinden betr Engelse akten):

--> Ga naar "Q14. What information will I see on a certificate?" op  

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Dit is trouwens de directe link waar je de akten kan bestellen:  

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

(Kosten: Zover als ik toen kon zien £ 9,25 voor standaard service, £ 23,40 voor prioriteit service)

Sylvia

P.S. ik denk dat ik al mijn bronnen nu wel heb uitgeput, dus hopelijk krijg je nu wat leads vanuit een andere richting. Als je over een paar weken nog vast zit en als ik dan toevallig in de stad ben, zal ik even de State Library binnenwippen en kijken of ze daar misschien nog iets hebben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hi Sylvia,

Na alles eens op een rijtje gezet te hebben denk ik dat ik wel wat verder gekomen ben.

In de 1891 en 1901 census heb ik het gezin van William en Ellen gevonden.

William Fitzgibbon -  1860 - Ierland

Ellen Fitzgibbon -  1861 - Ierland

Kinderen:

William - 1879 - Dublin, Ierland - census

John - 3de kwartaal - 1881 (geboorteregister) - Bootle, Liverpool

Joseph - 2de kwartaal - 1885 (geboorteregister) - Bootle, Liverpool

Catherine - 1888 - (census) -  Bootle, Liverpool

Mary - 1890 -  (census 1891) - Bootle, Liverpool  (Mary staat niet in de census van 1901 (overleden?)

Ellen Frances (mijn grootmoeder) 8-11-1893 (doopcertificaat) Bootle, Liverpool. Getrouwd met Anthonius Johannes Waltherus Petrus Marse op 17 -11- 1920 te Liverpool. Ellen woont op dat moment op 2 Molyneux Street, Bootle. Op het doopcertificaat staat bij nader inzien de achternaam van mijn overgrootmoeder, het is slecht te lezen omdat het document in zeer slechte staat is. Toen jij met de naam Pendred kwam ben ik nog eens goed gaan kijken en ik denk dat dat inderdaad de achternaam van Ellen is. mag ik jou een scan van dit doopbewijs sturen zodat jij ook eens kan kijken?

Met de summiere informatie die hier gegeven is, heb ik deze mogelijkheid gevonden op FS:

Name Fitzgibbon

Gender Male

Birth Date 09 Jul 1878

Birthplace Dublin, Dublin, Ireland

Father's Name William Fitzgibbon

Mother's Name Ellen Fitzgibbon Pendritt

Indexing Project (Batch) Number C00897-8 System Origin Ireland-EASy Source Film Number 256010 Reference Number v 2-2 p 551

en via

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

1881 census:

Name: Ellen Fitzgibbons [Ellen Pendred]

Spouse: William Fitzgibbons

Birth: abt 1861 - Dublin, Ireland

Residence: 1881 - Bootle Cum Linacre, Lancashire, England

Als je denkt dat bovenstaande wel eens jouw familie zou kunnen zijn, dan is er hier een link naar de email adres van Joyce Boyd die onderzoek naar deze familie schijnt te hebben gedaan (ik heb geen idee of het nog up-to-date is):

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Trouwens, nog even een comment op ==> Op

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

is diezelfde index informatie dus gratis ...

Sylvia

Dit zou dus heel goed een kind van William en Ellen kunnen zijn. En de gegevens van Ellen Pendred zouden ook kunnen kloppen.

De 1881 census kun je voor noppes bekijken

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_happy_1.gif" alt=":0(("> (wel even inloggen om transcript en originele document te bekijken). Je hebt nu ook de naam van Ellen's moeder:

Name Relation Condition Sex Age Birth Year Occupation  WhereBorn

FITZGIBBONS, William Head Married M 24 1857 Labourer Waterford,Ireland

FITZGIBBONS, Ellen Wife Married F 20 1861 Tailoress Dublin,Ireland

FITZGIBBONS, William Son Single M 2 1879 Dublin Ireland

FITZGIBBONS, Isabella Daughter Single F 0 1881 Lpool,Lancashire

PENDRED, Catherine Mother In Law Widow F 61 1820 Dublin,Ireland

Dit zou koppende informatie kunnen zijn maar dan klopt de geboortedatum van William niet. Verder komt de naam Isabella verder nergens voor in onze familie en wordt volgens de census in 1881 hun zoon John geboren.

Ik ben dus eigenlijk even de kluts kwijt, ik lijk zo dichtbij te zijn maar op 1 of andere manier lijkt er iets niet te kloppen. Kun jij hier verder nog iets mee?

Ik hou je wel bezig he

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_blush.gif" alt="B-4">.

groetjes,

Marjolein

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hi Marjolein,

Ik hou wel van puzzelen (en ik heb toch al een zwakke plekke voor Liverpool, had vroeger een "Scouse" vriendje, ben er daardoor een keer of wat geweest).. dus ja hoor stuur maar op wat je hebt want dan kan ik even naar het hele verhaal kijken. Ben trouwens maandag in de stad en zal dan daar even de library binnenwippen, wie weet kan ik op die manier wat meer vinden ...

Had je trouwens in de gaten dat er 2x een Ellen is registreerd in 1894 (verschillende personen of een individu???)

Births Mar 1894

Fitzgibbon Ellen   Liverpool 8b 29

Fitzgibbon Ellen Frances Liverpool 8b 70

Hier is de link naar de jpg voor de betreffende pagina in "Births registered in January, February and March 1894"

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Ik vermoed dat Isabella gewoon jong gestorven zou kunnen zijn. Ook moet je rekenening houden met het feit dat ze misschien al in 1880 is geboren. Daar ik trouwens verder niets over een Isabella kan vinden, vraag ik me af of haar naam verkeerd is overgenomen en dat het eigenlijk Orsella moet zijn, want dan zou dit haar kunnen zijn:

Births Sep 1880 - Fitzgibbons Orsella  Liverpool 8b178

Deaths Jun 1882 - FITZGIBBON Orsella Mary 2 Toxteth Park 8b232

John is pas een jaar later geboren, dus dat zou wel passen.

Ik zal dit maandag wel even nakijken in de originele census van 1881 (en zal dan wel even een copietje voor je saven).

En tenslotte nog, ik denk dat dit jouw Catherine en Mary zijn:

Births Sep 1887 - FITZGIBBON Catherine Victoria W.Derby 8b379

Births Dec 1889 - Fitzgibbon Mary W. Derby 8b353

Sylvia

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hoi Sylvia,

Haha, nou het begint inderdaad een puzzel te worden. Leuk dat je Liverpool kent, ik ben er zelf nooit geweest maar mijn zoon deze zomer wel. Hij heeft een fotoboek meegenomen voor me, het is leuk om eens kennis te maken met de stad waar mijn moeder geboren is. Ooit hoop ik er natuurlijk zelf eens heen te gaan.

De "Ellen Frances" is mijn grootmoeder, dat weet ik zeker. (zo'n beetje het enige wat ik zeker weet, haha)

Dat Isabella in 1880 geboren zou inderdaad in 1880 geboren kunnen zijn. Mijn oma staat ook in de census in het eerste kwartaal 1894 terwijl ze in November 1893 geboren is. Hmm, Orsella???? Ik heb geen idee, de naam zou natuurlijk van de Pendreds kunnen komen.

Ik zal je even een persoonlijk berichtje sturen met mijn emailadres, als je me dan de jouwe ook stuurt dan kan ik wat scans van documenten opsturen en zal ik meteen de gegevens die ik tot nu toe heb nog even op een rijtje zetten.

Alvast heel veel dank voor je hulp, ik denk dat ik nu uiteindelijk toch wel een paar stapjes dichterbij zal komen. Er zijn al eens twee neven ook aan het zoeken geweest maar die kwamen ook niet verder dan de mijn grootouders.

Groetjes,

Marjolein

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb me teruggetrokken van dit onderwerp omdat ik niets meer kon bijdragen, maar volg het natuurlijk wel.

En wat een gegevens haal je voor Marjolein naar boven, Sylvia!!

Knap hoor!! 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_thumps_up7.gif" alt="^gg">

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • Forumleden Groep

Hi Kèren, ik heb net pas jouw leuk compliment opgemerkt .. zulke opmerkingen doen me altijd goed en geven me de motivatie om ook anderen verder te helpen.

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_smile9.gif" alt="%tt">

Ik heb net van Marjolien gehoord dat ze contact heeft gemaakt met een paar mensen in Engeland naar aanleiding van wat ik voor haar heb gevonden en ze blijken dus inderdaad familie te zijn. Ze schijnt heel blij te zijn met het resultaat.

Sylvia

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...