Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Lewis of Lugt ?


Framegote

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Goedemiddag allen,

 

Ik ben het gezin van Jan Stapel en Grietje Lewis, getrouwd Haarlemmermeer 15-08-1877, aan het reconstrueren. Op zich is dat niet zo'n moeite ... alles staat online en in een kwartiertje moet je zo'n beetje alles hebben gevonden wat er te vinden is. MAAR  ....

Zij hebben 2 dochters gehad:

1. Eefje Stapel, geb. 25-06-1878 Haarlemmermeer, gehuwd 19-04-1999 met Christiaan Egbert Leestemaker en overleden op 18-09-1959 te Baarn.

2. Trijntje Stapel, geb. 24-02-1881 Haarlemmermeer, gehuwd 12-01-1901 met Jan de Groot ...

Over Trijntje gaat het dus. In de marge van haar geboorteakte staat dat de naam van haar moeder abusievelijk is vermeld als Grietje Lewis, terwijl het Grietje Lugt moet zijn.

Dat kan natuurlijk. Maar in het bevolkingsregister van Haarlemmermeer staat het hele gezin vermeld zoals ik hierboven heb genoemd.

Als ik in WieWasWie zoek op Grietje Lugt, vind ik de huwelijksakte van Trijntje met Jan de Groot, waarin zij als moeder der bruid is genoemd. Ook daar staat in de marge de vermelding van de foutieve naam in de geboorteakte.

Een geboorte en/of huwelijk van Grietje Lugt kan ik niet vinden.

 

Wie weet hoe ik dit moet oplossen? Hoort Trijntje Stapel nu wel of niet tot het gezin van Grietje Lewis?

 

https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:939D-MK9H-MS?i=224&wc=Q643-TC5%3A341394301%2C341550601&cc=2020117

 

https://noord-hollandsarchief.nl/bronnen/archieven?mivast=236&miadt=236&mizig=100&miview=tbl&milang=nl&micols=1&mip1=stapel&mibj=1877&miej=1950

 

https://nha.blob.core.windows.net/scans/BS%20Huwelijk/Haarlemmermeer/1877/NL-HlmNHA_H_HAM_1877_0036-b.jpg

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dank je, Chris! Ik vraag me dan toch eigenlijk best af waarom de naam "Grietje Lewis" eerder werd gewijzigd in "Grietje Lugt". Dat staat natuurlijk nergens.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

De naam Grietje Lewis is nooit officieel gewijzigd in Grietje Lugt.

Zoals je ongetwijfeld weet worden akten van de burgerlijke stand altijd in tweevoud opgemaakt:
- een exemplaar voor de gemeente, dat later verhuist naar het gemeentearchief,
- een exemplaar voor de rechtbank, dat later verhuist naar het archief van de provinciale hoofdplaats.
Deze twee akten horen eensluidend te zijn. In de praktijk is dat door menselijke vergissingen niet altijd het geval. Zo ook in dit geval. Het rechtbank-exemplaar van de geboorteakte van Trijntje Stapel dat in Haarlem ligt vermeldt als moeder Grietje Lewis, waardoor de latere opmerking in de marge wat vreemd aandoet, 

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

.
Het gemeente-exemplaar, dat in het gemeentearchief berust, en waarvan een gelijkluidend uittreksel is gemaakt voor het huwelijk van Trijntje vermeldt (bij vergissing) Grietje Lugt, 

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.


 

Mogelijk om het voorgenomen huwelijk op de geplande huwelijksdatum niet in de weg te zitten is voor en tijdens het huwelijk geen melding gemaakt van de foutieve familienaam van de moeder van Trijntje. Ja, de moeder tekent zelfs als G. Lugt.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

en verklaart nota bene dat de in de doodakte genoemde Jan Stapel gehuwd met Grietje Lewis (haar ware naam dus) de vader van Trijntje is,

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.



Na het huwelijk heeft Trijntje alsnog de hele machinerie van rechtbank en gemeente in werking gezet om alsnog haar moeders familienaam te laten corrigeren in beide exemplaren van haar geboorte- en huwelijksakte.

bewerkt door ChrisvD
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Het blijkt wel dat het ook toen al veel moeite kostte om iets gedaan te krijgen bij de officiële instanties. Dank je wel Chris. Het hele verhaal is nu duidelijk.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...