Jump to content
JCN

familienaam nieuwland

Recommended Posts

JCN

Ik ben op zoek naar de herkomst van de familienaam Nieuwland.

Mijn voorvader die die naam voor het eerst gebruikt is Pieter Goriszn, geboren in 1697 in Berkenwoude 

Hij is zoon van Goris Pieterzn (Smit), (1668, Nieuw-Lekkerland - 1717, Berkenwoude) en Cornelia / Neeltje Hendriksdr. Huurman ( 1671, Gouderak - ?).

Goris en Neeltje trouwen in 1694 in Berkenwoude. Goris gebruikt niet de naam Nieuwland, maar wordt in de doopbijschrijvingen in het DTB van Berkenwoude van zijn 6 kinderen (geboren tussen 1697 en 1712, allen te Berkenwoude) aangeduid als Smit / Smid. Vermoedelijk is dat zijn beroep. 

Als zijn oudste zoon Pieter trouwt (1726 in Nieuwpoort, met Lijsbeth / Elisabeth Bastiaansdr. Kort(e)land), wordt in zijn trouwakte voor het eerst de naam Nieuwland gebruikt.

Ook zijn jongste broer (Willem, geboren in 1712) wordt aangeduid met de achternaam Nieuwland in zijn trouwakte (1745, in Nieuwpoort).

Hoe kom ik er achter waar Pieter (en Willem ) de naam Nieuwland aan ontlenen en wanneer ze die naam voor 't eerst gebruiken? En kan er ergens een akte zijn waarin die naam voor deze familie wordt vastgelegd? En zo ja, hoe vind ik die? 

Kèren

Denk niet dat je daar zomaar achter komt.

Bekijk de naam op de databank Nederlandse Familienamen.

De familienaam is een toponiem. Het laat ook het aantal en verspreiding zien van de naam.

Please login or register to see this link.

gr. Kèren