Jump to content

familienaam nieuwland

JCN

Recommended Posts

• Member Group

Ik ben op zoek naar de herkomst van de familienaam Nieuwland.

Mijn voorvader die die naam voor het eerst gebruikt is Pieter Goriszn, geboren in 1697 in Berkenwoude 

Hij is zoon van Goris Pieterzn (Smit), (1668, Nieuw-Lekkerland - 1717, Berkenwoude) en Cornelia / Neeltje Hendriksdr. Huurman ( 1671, Gouderak - ?).

Goris en Neeltje trouwen in 1694 in Berkenwoude. Goris gebruikt niet de naam Nieuwland, maar wordt in de doopbijschrijvingen in het DTB van Berkenwoude van zijn 6 kinderen (geboren tussen 1697 en 1712, allen te Berkenwoude) aangeduid als Smit / Smid. Vermoedelijk is dat zijn beroep. 

Als zijn oudste zoon Pieter trouwt (1726 in Nieuwpoort, met Lijsbeth / Elisabeth Bastiaansdr. Kort(e)land), wordt in zijn trouwakte voor het eerst de naam Nieuwland gebruikt.

Ook zijn jongste broer (Willem, geboren in 1712) wordt aangeduid met de achternaam Nieuwland in zijn trouwakte (1745, in Nieuwpoort).

Hoe kom ik er achter waar Pieter (en Willem ) de naam Nieuwland aan ontlenen en wanneer ze die naam voor 't eerst gebruiken? En kan er ergens een akte zijn waarin die naam voor deze familie wordt vastgelegd? En zo ja, hoe vind ik die? 

• Member Group

Denk niet dat je daar zomaar achter komt.

Bekijk de naam op de databank Nederlandse Familienamen.

De familienaam is een toponiem. Het laat ook het aantal en verspreiding zien van de naam.

Please login or register to see this link.

gr. Kèren

• 1 year later...
  • Member Group

Beste JCN,

Mijn naam is ook Nieuwland en ik had mijn stamboom gevonden tot Willem Nieuwland, geboren 1-6-1761 te Zevenhuizen. Mijn vader komt uit Moerkapelle en alle tussenliggende generaties komen of uit Zevenhuizen of uit Moerkapelle. Totdat ik er recentelijk achter kwam dat de vader van Willem Nieuwland, Bastiaan (van) Nieuwland op 30-5-1728 in Nieuwpoort was geboren. Dat was voor mij een grote verrassing. De vrouw van Bastiaan, Lena Molenaar, kwam uit Zevenhuizen, vandaar dat zij daar op 6-4-1755 zijn getrouwd. Dat verklaart dus link tussen Zevenhuizen en Nieuwpoort.

Uit uw verhaal blijkt dat de vader van de Bastiaan uit Nieuwpoort, Pieter Gorisse Nieuwland op 31-3-1726 is getrouwd met Lijsbeth Kortland in Nieuwpoort. Lijsbeth kwam zelf uit Groot Ammers, maar is op 18-7-1723 getrouwd met Adriaan Ariensz Koopmans, die mogelijk uit Nieuwpoort kwam, dus dat zou de verhuizing naar Nieuwpoort kunnen verklaren. Zij kreeg in haar eerste huwelijk 2 kinderen en daarna met Pieter Gorisse Nieuwland nog eens 10 kinderen.

In ieder geval hebben alleen Pieter Gorisse en zijn kinderen in Nieuwpoort gewoond, maar dat is wel de periode geweest waarin de familienaam van Smit naar Nieuwland is overgegaan.

Dit valt ook allemaal vóór het beging van de Franse tijd (1799), waarin men gedwongen werd om een achternaam aan te nemen.

Bij mijn verdere zoektocht kwam ik overigens nog uit op de ouders van Goris Pieterzn (Smit) met de namen Pieter Gorris en zijn vrouw Merrighe Gorris, zonder verdere toevoeging. Daaruit zou je kunnen afleiden dat wat in die periode nog gebruikelijk was om de zoon/dochter toevoeging te gebruiken zonder familienaam. De drie generaties zijn dan: Pieter Gorris, Gorris Pieterzn en Pieter Gorrisse. De middelste heeft daar zijn beroep smid aan toegevoegd en de laatste dat hij verhuisd is naar Nieuwpoort? Waarom het dan Nieuwland is geworden is dan nog een vraagteken.

Misschien dat we ook daar ooit achter komen.

Vriendelijke groet, 

Karel Nieuwland

• Member Group

Beste JCN,

Het wordt nog iets gecompliceerder. In deze website zie ik jouw verhaal terug, maar met 7 i.p.v. 6 kinderen en het vreemde is dat 5 van de 7 kinderen Smit heten en 2 van de 7 Nieuwland.

En in willekeurige volgorde nr. 2 en 7 Nieuwland, de rest Smit.

Ben benieuwd of we hier nog achter de ware toedracht komen.

Groet, Karel Nieuwlan

• 3 weeks later...
  • Member Group

Er zijn in Nederland en België 24 plaatsen of locaties met de naam Nieuwland.
We moeten dus een keuze maken en proberen de meest logische locatie te vinden.
De raakpunten uit jouw verhaal, die ik heb gekozen, zijn:
-Berkenwoude
-Lekkerkerk
-Kortland.
Via deze 3 plaatsen kun je een route tekenen, die naar het Zuiden loopt.

Kortland was een polder aan de Alblas, waar ook mensen woonden.
Als we de lijn naar het Zuiden nog iets doortrekken komen we in een polder
genaamd "Het Nieuwland". "Nieuw" zegt iets over de volgorde van ontstaan.
Het ontstaan van een polder brengt werk met zich mee en dus mensen.
Het is logisch dat daar dus ook bewoonde huizen stonden.

Daar stond ook een windmolen om de polder droog te houden.
Die windmolen bestaat niet meer, slechts de foto van de molen met wat mensen
is alles wat eraan herinnert.
Tegenwoordig is de polder "Het Nieuwland" een Bedrijventerrein van de plaats

Alblasserdam.

Mogelijk zitten we in de goede richting, maar verder speurwerk is nodig om het
verhaal compleet te maken.
Hoe kreeg iemand die naam ?
Een toponiem kreeg je vanzelf, want anderen noemden je naar de plaats waar je
vandaan kwam. Dat was vaak het geval wanneer je daar niet meer woonde.
Een klassiek voorbeeld is: "Jezus van Nazareth", die daar ook niet meer woonde.

Link naar de Molen van Het Nieuwland.

Met vriendelijke groet,
Henk Elsinga

• Member Group

Beste Henk,

Bedankt voor de interessante informatie. Weer een stukje aan de puzzel toegevoegd.

Zoekend naar de Nieuwland polder, kwam ik deze interessante site tegen.

Het blijkt dat de ontginning van deze buitendijkse polder al in de 11e, 12e en 13e eeuw is begonnen.

Ben benieuwd of ik nog verder kom in de zoektocht.

Vriendelijke groet,

Karel Nieuwland