Jump to content

Kanegis

uilenburg

Recommended Posts

• Member Group

Een Johannes Kanegis (Canegis) of van Cannegis wordt in 1690 leerling van de latijnse school in Middelburg.

Hij vertrekt later in dienst van de VOC naar Batavia. (Zoals de meesten van mijn voorouders).  Deze naam Kanegis (Canegis etc.) schijnt orgineel uit, wat nu  Litouwen is, te komen.  Ik vond erover wat informatie op FS.

Ik zou graag in contact komen met een familie Kanegis in de USA , die er ook onderzoek naar doet.  Ook,  omdat deze zeldzame familienaam in mijn voorouders voorkomt.

Overigens de familie Kanegis uit Litouwen schijnt Joods geweest te zijn volgens onderzoekers in de USA.

Voor zover ik weet is deze naam in de lage landen niet meer aanwezig. Jammergenoeg is het archief van Middelburg in 1940 vrijwel verloren gegaan.  Ik heb nogal wat voorouders uit die plaats.

Gelukkig zijn er voor 1940 wat publicaties overgebleven.

Edited by uilenburg

• Member Group

Deze familie komt oorspronkelijk uit het Belgische Gent en omgeving, dus op loopafstand  van Middelburg.
Zie bijvoorbeeld ook

Please login or register to see this link.

Of

Dat er zich rond 1900 in Amerika een familie Kanegis heeft gevestigd,
die in Vilnus overigens

had, staat daar volgens mij geheel los van.

Edited by Jan Clavaux

• Member Group

De naam komt trouwens al vanaf 1633 in Middelburg voor

Please login or register to see this attachment.

Edited by Jan Clavaux

• Member Group

Chapeau!  Jan Clavaux!   Ik had dit niet verwacht.  Toch blijf ik eigenwijs, want die familie in Middelburg trouwde met meer "vreemde" namen , die soms ook verwijzen naar Joodse roots. Bij de VOC meldden zich nogal wat "vreemdelingen".

Middelburg blijft een moeilijke stad  betreffende genealogisch onderzoek, vanwege de tweede wereldoorlog.

In dit geval Canegis ben ik geneigd inderdaad de versie van u te geloven , dat de familie uit Gent is gevlucht o.a naar Leiden. Maar wat is de oorsprong van de naam?  Het klinkt niet echt vlaams. Is Kannegis , Canegis etc. een plaats?

Er trouwt ook iemand van de familie met een Barnet en 1 met een Du Moulin.  Beide namen zouden ook Joods kunnen zijn.  Maar evengoed ook niet...

Kortom,  veel dank voor uw reactie!

Edited by uilenburg

• Member Group

Nog even een aanvulling. De familie de la Palma in Middelburg. Die ook in dezelfde "culturele sfeer" zaten als mijn voorouders (magistraten van Middelburg) . Deze familie , die in de Nederduits Hervormde Kerk in Middelburg een rol speelden en een burgemeester hebben geleverd was van Portugees Joodse afkomst! (Zie publicatie van Blom) .   Vandaar mijn eigenwijze overdenkingen , betreffende Middelburgse namen in mijn kwartierstaat.

• Member Group
Citaat

Het klinkt niet echt vlaams.

Iets ten westen van Gent ligt Kanegem (destijds Caneghem en de nodige varianten)
Volgens jouw redenering klinkt dat dan ook niet Vlaams.

Ik weet inmiddels, dat je een grote affiniteit voelt met het Joodse volk, maar ik moet zeggen,
dat je je eigen onderzoek wel bemoeilijkt, door achter iedere naam Joodse roots te vermoeden.

Wanneer je er vanuit gaat, dat personen met bijvoorbeeld de achternaam Du Moulin net zo goed goyim zouden kunnen zijn,
dan zoekt dat naar mijn ervaring wat makkelijker, en loop je niet het risico om in Litouwen te belanden ::)

succes verder !

• Member Group

Even wat rechtzetten! Ik zoek echt niet achter iedere voorouderlijke naam Joodse roots...(De meeste waren het zeker niet).

Caneghem vind ik geen Canegis.  Ik heb een orginele ferm en duidelijk geschreven handtekening van een Canegis uit 1700, waarom zou hij dan niet van Canegem schrijven..?  Ik doe nu meer dan 45 jaar serieus genealogisch onderzoek. Ik bemoeilijk mijn onderzoek niet. 

"Middelburg" bemoeilijkt het onderzoek.  De archieven zijn namenlijk in 1940 verloren gegaan. 

Nog een voorbeeld. De familie van Weenegem. (Ook uit Middelburg en ook familie van mij). Daar ga ik mee, dat deze familie waarschijnlijk uit Wijnegem bij Antwerpen stamde.

Uit de archieven van de VOC heb ik heel veel onbeantwoorde vragen, over wie nou wie was uit Middelburg, kunnen achterhalen.

De VOC bestond ook uit o.a. Litouwers de meest vreemde plaatsten van herkomst kom je er in tegen.  Ik ben ook benieuwd naar de archieven van de WIC en de MCC . Dan zullen wat Middelburg betreft veel puzzelstukken worden opgelost, daar ben ik van overtuigd.

Ik blijf echt wel nuchter in de genealogie.  Wellicht komt er eens een dag , dat ik de hele kwartierstaat op internet zet.

Dank voor je antwoord , maar ik moest dit nog even kwijt.

• Member Group

Voor wat het waard is:
van 1708-1745 werkte in Den Haag een notaris Cornelis van Canegies
Procuraties van hem kom ik ook onder meer in de notariële archieven van Amsterdam en Utrecht tegen.

• Member Group

Jan , bedankt voor je informatie, ik had (wederom) afscheid willen nemen van dit forum, maar ik heb besloten (als het mag) te blijven.   Bij nader inzien , of zoals dit tegenwoordig heet, met  "voortschrijdend" inzicht.  Dit forum is inderdaad kleinschalig, maar diegenen , die hun bijdragen leveren zijn (uit eigen ervaring) serieuze personen.  Ik vind het niveau van dit vrije forum hoog. Voel me er thuis. Niet dat ik mezelf zo hoog inschat. Afijn ge begrijpt wel wat ik bedoel (hopelijk).