Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Is er een relatie tussen Henderikus Velder en Maria Tebbens ?


Maikel Galama

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Hoi allemaal,

op de rk begraafplaats te Groningen bevindt zich de grafsteen van Henderikus Aloisius Joseph Velder (zoon van Casparus Velder en Volusiana Crone uit Groningen) en Maria Tebbens (dochter van Johannes Tebbens en Gerardina Schrand uit Bedum).

Ik vraag me af of er een relatie is tussen deze twee personen, ze liggen wel in hetzelfde graf.

Op de steen staat:

Rustplaats van

H.A.J. VELDER geb. 17-03-1870 overl. 09-08-1948

MARIA TEBBENS geb. 20-03-1899 overl. 27-12-1988

R.I.P.

Groetjes, Maikel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Maikel,

Heb in Alle Groningers gekeken hoe het met de ouders van Maria Tebbens is gegaan.

Maria Tebbens was al op 12 of 13-jarige leeftijd wees.

Haar moeder Gerardina Schrand overleed Bedum in 1908.

Haar vader Johannes Tebbens overleed Bedum in 1912

Het zou misschien mogelijk zijn dat Henderikus Aloisius Joseph Velder haar in huis heeft opgenomen?

Mogelijk als huishoudelijke hulp en aangezien dat na 35 jaar toch een band is ontstaan samen in één graf liggen.

Het kan zo gelopen hebben, alleen is dat heel moeilijk te bewijzen.

Een gezinskaart/persoonskaart kan misschien uitsluitsel brengen.

Henderikus Aloisius Joseph Velder is nooit getrouwd geweest.

Van Maria Tebbens heb ik ook geen huwelijk gevonden.

mvg, Masje II

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hoi Masje,

mijn probleem is dat ik geen overlijdensadvertentie van Maria Tebbens kon vinden terwijl die periode wel gedigitaliseerd is.

En toen dacht ik dat iemand van de forumleden de advertentie misschien wel kon vinden. 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_jaja6.gif" alt="$#">

Het aanvragen van een persoonskaart is geen optie omdat ik ivm de kosten daarvan toch een beetje selectief ben geworden.

Verder heb ik overigens wel dezelfde gedachtengang als jij, twee volkomen van elkaar vreemde mensen in één graf ben ik op deze begraafplaats nog niet tegen gekomen.

Groetjes, Maikel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Maikel,

Heb dan een zeer sterk vermoeden dat er geen overlijdensadvertentie bestaat.

En wie weet, wel een overlijdensbrief.

Niet geschoten is altijd mis!

mvg, Masje II

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Maikel, ik kan de gezinskaart van dhr. Velder voor je nazien -- die lopen in Groningen tot 1940. Een kaart van Maria Tebbens is dubieus; ze zijn op de naam van het gezinshoofd, zelfs een weduwe staat niet op haar eigen naam ingeschreven maar op die van haar overleden man.

Wordt wel pas dinsdag, eerder zijn de Groninger Archieven niet open!

Groet, Petra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
joke andriessen

Hallo Maikel,

Via het telefoonboek van 1915 kwam ik achter het adres van de ouders Velder: Schuitendiep 71. ( slager)

Daarmee in het bevolkingsregister van Groningen gezocht.

In 1921 woonde H.A.J.Velder op de Vismarkt 7 en was winkelier in goud en zilverwerken. Helena Johanna Pieters was toen huishoudster bij hem.

Zij is op 17-11-1936 in Groningen overleden als huishoudster.

Meneer Velder zal toen een nieuwe huishoudster nodig hebben gehad.

Helaas niet meer kunnen vinden.

Groet, Joke

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
joke andriessen

Hallo Maikel,

Hier nog een artikel waar H.A.J. Velder wordt genoemd

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Misschien vind je dat er wel leuk bij.

Groet, Joke

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
mirjam van rooijen

Een kaart van Maria Tebbens is dubieus; ze zijn op de naam van het gezinshoofd, zelfs een weduwe staat niet op haar eigen naam ingeschreven maar op die van haar overleden man.

Als Maria nooit getrouwd geweest is, moet ze gewoon in het bevolkingsregister te vinden zijn onder haar eigen naam. Of stonden dienstboden toen ook niet zelfstandig in het register? Dan zou ze op de kaart van Henderikus Velder erbij moeten staan.

Als zij pas na 1936 bij hem gekomen is, dan zou ze ervoor een eigen kaart moeten hebben.

Mogelijk dat van de kaart van haar vader op te maken is, waar ze heengegaan is na zijn overlijden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hoi allemaal,

ik begin steeds nieuwsgieriger te worden naar de reden waarom Henderikus en Maria samen in één graf liggen.

Al jullie bijdragen heb ik met belangstelling gelezen, zelf heb ik alle advertenties van het CBG betreffende de families Tebbens en Velders bekeken maar daar uiteindelijk niets wijzer van geworden of het moet zijn dat Henderikus Velder bij het overlijden van zijn moeder in 1915 zonder partner genoemd wordt.

Maar eigenlijk wisten we dat al.

In het Nieuwsblad van het Noorden heb ik opnieuw gezocht maar mbt mijn vraag wederom niets van belang gevonden.

Dat hij goud- en zilversmid op de Vismarkt was vind ik een mooie aanvulling, Joke bedankt daarvoor !

Petra, als jij dinsdag in het archief naar een gezinskaart wil kijken dan waardeer ik dat zeer.

Mochten andere dingen echter in het gedrang komen dan mag je het bekijken van de gezinskaart achterwege laten, dan moet ik binnenkort zelf maar even tijd maken voor een bezoek aan het archief.

Groetjes, Maikel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hallo Maikel... vandaag naar de gezinskaarten gekeken. Het klopt precies.

Henderikus Aloisius Joseph Velder, geb. Groningen 17-3-1870, goud- en zilversmid, R.K., woonde aanvankelijk Vischmarkt 5 en vanaf 28-5-1935 Hoendiepskade 3.

Maria Tebbens, geb. Bedum 20-3-1899, dienstbode, R.K., had vanaf 1921 tien verschillende adressen in de stad, met onregelmatige verhuizingen (soms 2 keer in één jaar, soms enkele jaren niet). Vanaf 28-1-1937 woonde zij, je voelt het al aankomen, Hoendiepskade 3.

Tot 1940 (dan stoppen op de GrA de gezinskaarten op microfiche) geen verdere mutaties. Het lijkt me voor de hand te liggen, dat zij tot zijn dood bij hem is blijven inwonen. Misschien heeft Velder haar een legaat nagelaten, waaronder het grafrecht?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hoi Petra,

fijn dat je even naar de gezinskaarten hebt gekeken, bedankt daarvoor.

En ja, ik voelde het al aankomen, ze woonden dus op hetzelfde adres !

Wat voor soort relatie deze 2 personen met elkaar hadden is niet eens zo belangrijk, het belangrijkste is dat er wel degelijk een relatie was en dat ze niet zomaar in hetzelfde graf zijn terecht gekomen.

En het allerleukste van zo'n vraag als deze is dat een eenvoudige grafsteen nu veel meer voor me leeft !

Groetjes, Maikel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hallo Maikel, de onderlinge relatie tussen beiden lijkt me wel duidelijk. Joke Andriessen meldde het al:

"Helena Johanna Pieters was toen huishoudster bij hem. Zij is op 17-11-1936 in Groningen overleden als huishoudster.

Meneer Velder zal toen een nieuwe huishoudster nodig hebben gehad."

En dat werd dus vast en zeker Maria Tebbens, ook keurig R.K. en inmiddels achterin de dertig, dus - na al die jaren - wel toe aan promotie van dienstbode tot huishoudster. Zou de pastoor bemiddeld hebben? Of heeft de R.K. Vrouwenvereniging iemand gezocht?

In elk geval overleed juffrouw Pieters half november 1736, en na een eenzame Kerst had meneer Velder eind januari 1937 een nieuwe huishoudster. Ik zie de situatie helemaal voor me -- wat zeg ik, ik zou er gelijk een roman over kunnen schrijven!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hoi Petra,

ik kijk uit naar die roman............

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_grin0.gif" alt="default_grin0.gif">

Groetjes, Maikel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 12 years later...
  • Forumleden Groep

Maria Tebbens had geen relatie met Velder. Zij was bij hem in dienst. Toen hij ziek werd moest zij een graf voor hem regelen. Goed bij de tijd was zij en regelde het zo dat zij bij overlijden ook in het graf kon. Tot haar dood heeft ze altijd in het huis aan de Hoendiepskade gewoond 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
genealogie Haans

Wat een mooi verhaal 🙂

Enkele voorwerpen uit de smidse van Velder zijn nog steeds in het bezit van het

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

.

 

Log alstublieft in om de attachment te kunnen zien.

Log alstublieft in om de attachment te kunnen zien.

Log alstublieft in om de attachment te kunnen zien.

Log alstublieft in om de attachment te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...