Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

wat was een mostertverkoper (1811)


Ozlady

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

In een akte uit 1811 is een van mijn voorouders Willemke Thomas (Jonkmans) een "mostertverkopersche"? Ik neem aan dat je niet kan leven van het verkopen van een paar potjes mosterd, dus wat moet ik me hierbij voorstellen?

zie akte:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Sylvia

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hoi Sylvia,

Ik neem aan dat je niet kan leven van het verkopen van een paar potjes mosterd

toch zou ik er maar vanuitgaan dat ze mosterd verkocht, al dan niet in een potje.

Het staat er duidelijk !

Daarnaast gebruikte men veel meer mosterd dan nu !

Ben je overigens ook andere beroepen van haar of haar man tegengekomen ?

In het beroepenboek van Glasbergen staat ook iets leuks:

Hier verkoopt men Mostert fris

Om te eten bij de Vis

Zij wort alle dag hier vers gemaalen

Geen beter kunje in de heele Stadt haalen

Bij Tresoar kwam ik ook nog iets leuks tegen:

Menaldumadeel overlijden/begraven 1704

Overleden: Ayse Pyters, lakenkoper

Datum    : 20 november 1704

  den selven dito 's avonds is al gaande en staande tobakroockende

  gesturven Ayse Pijters laackenkooper in de buyren waardoor zijn eenigste

  dochter, etc. een goede buyt bekoomen hebben, maar is weder gauw door de

  mostert geraakt"

Groetjes, Maikel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hi Maikel,

Ik heb geen andere beroepen voor Willemke en haar echtgenoot Jentje Bons gevonden. Ze hebben eerst in Wijmbritseradeel gewoond en zijn omstreeks 1792 naar Leeuwarden gegaan waar Jentje al in 1796 is overleden.  Een paar van haar kinderen waren later boereknecht en/of schipper en ik heb net uitgevonden dat Willemke's vader ook schipper was.

Vanaf 1796 zal Willemke dus de kost hebben moeten verdienen voor haar jonge kinderen (tussen 0 en 10 jaar) ... en .... ik kan me nog steeds niet voorstellen dat alleen mosterd genoeg geld in zou hebben gebracht om 7 monden te vullen  (of het nou in poeder of saus vorm was)  ...

ik heb dit nog wel gevonden:

"De oorsprong van de uitdrukking “Weten waar Abraham de mosterd haalt†ligt volgens meerdere wetenschappers en taalkundigen in het Oude Testament, Genesis 22-6, waar wordt verteld dat Abraham zijn zoon zou offeren op een vuur. Hij verzamelde mutsaards en “legde het hout op de schouders zijns zoonsâ€. Mutsaard betekent ‘takkenbos’. Het woord zou vervormd zijn tot 'mustaard' en later tot 'mostaard'. Uiteindelijk is het woord ‘mosterd’ geworden. "

Sylvia

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hoi Sylvia,

ik kan me nog steeds niet voorstellen dat alleen mosterd genoeg geld in zou hebben gebracht om 7 monden te vullen  (of het nou in poeder of saus vorm was)  ...

Het is ook bijna niet voor te stellen maar bedenk dat het een heel andere tijd was en dat er ook heel veel armoede heerste.

Je kunt je vraag misschien ook aan het mosterdmuseum stellen, daar is vast veel deskundigheid op dit gebied !

Eén ding is zeker, ze hebben de (misschien op één na) lekkerste mosterdsoep die ik ooit heb gegeten.

En geloof me, ik heb er tientallen, zo niet honderden, geconsumeerd. 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_jaja6.gif" alt="$#">

Zie:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Groetjes, Maikel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hi Maikel,

Ik dacht eerst dat je me de gek aan zat te steken met je "mosterdmuseum".  Had "in my wildest dreams" nooit kunnen bedenken dat iemand daarvoor ook al een museum voor zou hebben opgericht. 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_smiley_lollegs.gif" alt="B-14"> En, ik ben een grote mosterd liefhebber, maar mosterdsoep, nou dat was ook weer iets nieuws. Trouwens, Willemke kwam oorspronkelijk uit Groningen dus de lokatie van dit museum is aardig toepasselijk.

Ik zal het museum zo even een email sturen en zal dit onderwerp updaten als ik een antwoord krijg.

Sylvia

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Sylvia, lieve help. Hebben ze daar Down Under geen kennis van MOSTERDSOEP ??  O ja hoor, heel gewoon hier -- overal te consumeren -- in de winkels verkrijgbaar -- smaakt heerlijk. (Meestal tenminste. En wees eerlijk: met voldoende toevoegingen kun je zelfs een keisteen lekker maken.)  Moet wel toegeven dat het iets van de laatste 20 jaar is: ik ben er niet mee grootgegroeid. Het mosterdmuseum is voortgekomen uit een mosterdmakerij, net als het theemuseum is voortgekomen uit een theefabriek(je). Is leuk erbij, trekt publiek, en zien/proeven doet verkopen.

Even serieus: mosterd was indertijd verreweg de goedkoopste manier om (b.v.) aardappels een beetje smaak te geven. De aardappel-eters van Van Gogh hadden er mosterdstip bij!  (Aangeroerde mosterd om in te dopen.) 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...