Member Group Ludmilla Posted November 13, 2010 Member Group Share Posted November 13, 2010 Bijna alle doodsoorzaken van de PIB-ers die in Engeland overleden, zijn getraceerd mede dankzij de hulp van leden van dit SVF. Een van de twee die nog resteren, is Jan Dirk van Sluis, geboren in 1898 te Axel- Zeeland en overleden 1944 te Wolverhampton. Een verslag van Jan Dirk van Sluis staat op Please login or register to see this link. linker kolom "erelijst gesneuvelden", bovenaan de pagina onder "klik hier". Zijn loopbaan bij de marechaussee blijkt echter al in 1919 te beginnen in IJzendijke en in 1924 wordt hij beëdigd in Koedijk (bron Please login or register to see this link. Volgens diezelfde site blijkt dat hij in 1925 trouwt met Cornelia Maria Geene, geboren 27-04-1901 te Hontenisse, dv Pieter Alvarez Geene en Johanna Neeteson. Uit de gegevens die Richard van de Velde heeft verzameld, blijkt dus dat hij in mei 1940 is gevlucht vanuit 'sHertogenbosch, via Vught naar Tilburg en in Engeland aankwam; op de site staat een verslag van die route. Uit onderzoek is eveneens gebleken dat echgenotes nimmer meegingen naar Engeland, en zij zal dus bij het uitbreken van de oorlog zijn achtergebleven in Den Bosch of Vught. Op BHIC komt zij, of eventuele kinderen, niet voor. Is er iemand die in het Brabantse iets kan vinden over haar overlijden of dat ze kinderen hebben gekregen? Er wordt ook onderzoek gedaan in Zeeland door Charlotta en eventueel kan er nog een pk worden aangevraagd De gezinssituatie: Jan van Sluis tr Janna Duinhouwer, kinderen: Margaretha Tona 1895-1901 Tona Cornelia 1897-1898 Jan Dirk Dirk Anthonie 1901 Bastiaan Cornelis 1902-1959 tr 1931 Tannetje Bos Christiaan Gerrit 1904 Mochten er gegevens naar voren komen die pivacygevoelig zijn, dan mogen die via mijn PM gestuurd worden. Mede namens Richard van de Velde van de PrinsesIreneBrigade, hartelijk dank Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Masje II Posted November 13, 2010 Share Posted November 13, 2010 Hallo Ludmilla, Ik heb helaas nog geen concreet antwoord. Op de lijst van marechaussees staat Jan Dirk van Sluis niet vermeld. Dat eigenlijk wel zou moeten omdat bij veel personen "na 10 mei 1940" staat vermeld. Zie: Please login or register to see this link. Men kan eens inlichtingen vragen bij het marechausseemuseum in Buren. Please login or register to see this link. Op deze site kan men het emailadres vinden. Er zijn in Den Bosch en Vught geen personen met de naam Geene en van Sluis begraven. Van Sluis vind men wel terug op de kerkhoven van Drunen, Geffen en Werkendam. Geene vind men wel terug op de kerkhoven van Vlijmen en Heusden Ook in het archief van Tilburg zijn ze niet te vinden. Nog wat aanvullingen uit Zeeuws Archief Eedsaflegging op woensdag 3 december 1924 Koewacht Jan Dirk van Sluis Functie : Wachtmeester Koninklijke Marechaussee te voet Standplaats : Koewacht Datum benoeming : 17-11-1924 Aangesteld door : Commandant 1e Divisie Koninklijke Marechaussee Datum beëdiging : 03-12-1924 Archief Arr.rechtbank Middelburg inv.nr 1037 nr 32 Marechaussee op vrijdag 1 april 1932 IJzendijke Jan Dirk van Sluis Geboorteplaats : Axel Geboortedatum : 19-10-1898 Datum in dienst : 01-05-1919 Datum uit dienst : na 18-05-1940 Rang : Marechaussee Werkzaam in Zeeland bij de brigade te IJzendijke voor 01-04-1932 Deze informatie is afkomstig van J. Grim 'De Koninklijke Marechaussee in Zeeland' (Breda 1989) (in: Zeeuws Archief, Genealogische Afschriften 586) en J. Grim, 'Koninklijke Marechaussee', personalia en diensttijdgegevens van (bijna) alle personen van het beroepspersoneel van het Wapen der Koninklijke Marechaussee vanaf de oprichting in 1814 t/m 18 mei 1940 Mocht ik nieuwe gegevens vinden, dan meld ik me weer aan. mvg, Masje II Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Ludmilla Posted November 13, 2010 Author Member Group Share Posted November 13, 2010 Ik weet dat je druk bent Please login or register to see this image. /emoticons/default_happy_1.gif" alt=":0(("> dus wilde je niet lastig vallen, maar je bent de expert in dit gebied Please login or register to see this image. /emoticons/default_ashamed0002.gif" alt="A9!"> De gegevens in Zeeland zijn bekend, Charlotta zoekt daar naar een gezinskaart of andere gegevens. Alvast bedankt voor de gegevens ik ga eens verder zoeken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Masje II Posted November 13, 2010 Share Posted November 13, 2010 Ludmilla, Please login or register to see this image. /emoticons/default_oops.gif" alt="B-9"> nu ga ik echt Please login or register to see this image. /emoticons/default_ashamed0002.gif" alt="A9!"> Please login or register to see this image. /emoticons/default_grin0.gif" alt="default_grin0.gif"> Indien eind deze maand nog geen concrete info binnen is gekomen, zal ik in december een bezoekje aan het stadsarchief van Den Bosch brengen. Mogelijk kan ik daar vinden waarheen Cornelia Maria Geene naar toe is vertrokken. Wens je een prettig en rustig weekend. mvg, Masje II Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group charlotta Posted November 16, 2010 Member Group Share Posted November 16, 2010 Hoi Masje II en Ludmilla, Vandaag was ik in Middelburg en vond in het Genealogisch Centrum Zeeland, de overlijdensadvertentie van de weduwe van Jan Dirk van Sluis. Please login or register to see this image. /emoticons/default_fluitend.gif" alt="flu("> CORELIA MARIA GEENE, sinds april 1944 weduwe van Jan Dirk van Sluis, overleed te Hulst 31 oktober 1987, 86 jaar oud. Zo te zien waren er geen kinderen van het echtpaar, in ieder geval niet meer in leven, zo ze er zijn geweest. Please login or register to see this image. /emoticons/default_anyone.gif" alt="A_9"> Een gezinskaart was niet op te zoeken, Ludmilla. Van Zeeuws-Vlaanderen zijn die niet in Middelburg, enkel van Walcheren zelf. Op Vlissingen na, die een eigen gemeente-archief heeft. Masje, je hoeft in Den Bosch geen moeite meer te doen, om iets over haar te vinden. Please login or register to see this image. /emoticons/default_smile_eyeroll.gif" alt="B-12"> groetjes, Charlotta Please login or register to see this image. /emoticons/default_happy_1.gif" alt=":0(("> Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Ludmilla Posted November 16, 2010 Author Member Group Share Posted November 16, 2010 Charlotta, dank je wel voor al je moeite. Inmiddels mocht ik van je ontvangen de scan van de geboorteakte van Jan Dirk van Sluis (ook zijn vader Jan was Brigadier bij de Koninklijke Marechausee) en de overlijdensadvertentie van zijn vrouw. Heel mooi dat dit nu bekend is. Masje, Inmiddels heb ik ook jouw tips uitgezocht, de lijst met marechausseenamen is dus niet geheel compleet, vader en zoon ontbreken; op de site van het Marechausseemuseum te Buren staan een paar interessante brochures genoemd, die mogelijk nog informatie kunnen bieden. Het blijkt dat de Marechaussee in Zeeland een staf had zitten in 'sHertogenbosch, hij zal er dus niet gewoond hebben (dat was in Zeeland) maar wel gestationeerd en is in mei 1940 gevlucht, die tocht is dus beschreven. Twee genealogen heb ik aangeschreven die de familie Duinhouwer, moeder van Jan Dirk van Sluis, en Geene in hun bestand hebben en een enkele naam in het telefoonboek. Dat alles wordt verder nagetrokken door Richard zelf en de informatie zal door hem worden verwerkt op de site Please login or register to see this link. Dank jullie wel, vooralsnog is er geen verdere hulp in deze zaak nodig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Ludmilla Posted November 16, 2010 Author Member Group Share Posted November 16, 2010 Ik wil graag laten weten dat vanavond contact is geweest met een neef van Cornelia Marie Geene, de vrouw van Jan Dirk van Sluis. Hij heeft laten weten dat er nog foto's zijn, en informatie. Super, en dat allemaal dankzij de speurtochten. Richard bedankt iedereen voor deze zoektocht. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group charlotta Posted November 17, 2010 Member Group Share Posted November 17, 2010 Hoi Ludmilla, Wat leuk dat Richard contact heeft met de familie van de weduwe Cornelia Maria Geene. Het blijft leuk als je een beetje kan helpen, met een zoektocht. Please login or register to see this image. /emoticons/default_fluitend.gif" alt="flu("> Genealogie blijft erg leuk en ook geschiedenis hoort daar bij. Please login or register to see this image. /emoticons/default_smile9.gif" alt="%tt"> groetjes, Charlotta Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts