Member Group Framegote Posted October 28, 2019 Member Group Share Posted October 28, 2019 In mijn - heel brede - zoektocht kwam ik een tijd geleden op een inschrijving waarvan gezegd werd dat het ging om een huwelijks- of ondertrouwinschrijving. Het gaat om bijgaande scan. Op 24 februari 1695 staan daar ingeschreven Jean Rivasson "bedenaar des goddelijke woords in de franse gemeynte tot Harderwijck" en Catarina Aubijn woonende tot Amsterdam. Het Gelders Archief geeft hierover aan dat het om een huwelijksinschrijving gaat, maar volgens mij is dit een attestatie. Er staat namelijk in de marge, net onder de datum, "attestatie op Amsterdam". Op zich zou dat wel kloppen want het stel heeft in Amsterdam op 5 maart 1695 verzocht "hare drie sondaagse uytroepingen" te doen. Mijn idee is dus dat zij eind februari naar Amsterdam zijn gegaan om daar te trouwen en daarna weer terug te keren naar Harderwijk. Een soort huwelijksreisje dus. Wat is jullie gedachte hierover? Groet Frank Please login or register to see this attachment. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Petra Posted October 29, 2019 Member Group Share Posted October 29, 2019 Frank... dit is een doodgewone ondertrouw. Een stel moet immers overal ondertrouwen waar ze wonen c.q. onlangs gewoond hebben, en na drie proclamaties krijgen ze keurig een attestatie van de dominee mee naar de plaats waar het feitelijke huwelijk plaatsvindt (waar in principe, dacht ik, ook proclamaties moeten gaan -- maar misschien niet als ze er geen van beiden woonachtig zijn?). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Framegote Posted October 29, 2019 Author Member Group Share Posted October 29, 2019 52 minuten geleden zei Petra: Frank... dit is een doodgewone ondertrouw. Een stel moet immers overal ondertrouwen waar ze wonen c.q. onlangs gewoond hebben, en na drie proclamaties krijgen ze keurig een attestatie van de dominee mee naar de plaats waar het feitelijke huwelijk plaatsvindt (waar in principe, dacht ik, ook proclamaties moeten gaan -- maar misschien niet als ze er geen van beiden woonachtig zijn?). Dank voor je reactie, Petra. Welke ondertrouwdatum zou jij dan aanhouden? Die in Harderwijk (deze dus) of die in Amsterdam (5 maart)? Er staat bij deze nergens dat ze in ondertrouw gaan, of dat er drie zondagse aankondigingen volgen. Wel dat ze naar Amsterdam gaan met attestatie. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Petra Posted October 30, 2019 Member Group Share Posted October 30, 2019 Mijn gebruikelijke formulering is: Jan Jansen, otr. Middelburg 11 nov., otr./tr. Bergen op Zoom 13 nov./27 nov. 1789 Roelofjen Roelofs. Of in dit geval (want de huwelijken te Amsterdam zijn notoir lastig te achterhalen): N.N., otr. Harderwijk 24 febr., otr. Amsterdam 5 maart 1695 X.X. Je moet goed beschouwd beide vermeldingen aanhouden. Er is niet één ondertrouwdatum, er zijn er meerdere. En ze staan daardoor genoteerd in meer dan één kerkelijk register, ook handig. De opgeschreven informatie varieert soms, het geeft je een extra herkomstvermelding of een (tijdelijke) woonplaats, enfin: die gegevens wil je niet mislopen. En: er is geen enkele reden waarom de predikant in zijn trouwboek (of ondertrouwboek) een gewone kerkelijke attestatie voor twee personen zou noteren... Wat hij doet is zijn collega elders melden dat de jongelui netjes volgens de regels (ook) in zijn gemeente zijn ondertrouwd. Ik lees ook wel eens een ondertrouw (met daarop volgend huwelijk) waarbij in de marge is aangetekend "de geboden moeten ook te Haarlem gaan" o.i.d.; dan heeft een van het bruidspaar daar recent gewoond. Trouwens, als Jan Jansen van Maastricht komt en Roelofje Roelofs van Middelburg, en ze trouwen in Bergen op Zoom, dan kun je ze ook in drie huwelijksregisters aantreffen. Of (heel incidenteel) nergens, als predikanten wat slordig zijn met deze administratie. In jouw geval lijkt me niet zozeer sprake van een huwelijksreis. Een Waalse predikant te Harderwijk trouwt met een meisje dat in Amsterdam woont, in haar woonplaats. De ondertrouw in Harderwijk is netjes aangetekend, maar daarbij hoeft de jongedame niet eens aanwezig te zijn geweest: een ondertekend verzoek van haar en/of haar ouders/voogden is voldoende. Gewapend met die attestatie meldt hij zich bij zijn bruid, ze gaan ook daar in ondertrouw, zullen er daarna gehuwd zijn onder toezicht oog van de familie, en na het feest reizen ze af naar zijn standplaats. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Framegote Posted October 30, 2019 Author Member Group Share Posted October 30, 2019 Nogmaals dank. Eigenlijk wilde ik zeggen dat mijn genealogieprogramma maar 1 ondertrouwdatum aan kan, maar dat is niet zo. Al wil ik er 10 invoeren, dat kan ook, maar dat is hier niet nodig. De huwelijksdatum in Amsterdam heb ik wel gevonden. Dat is op zich niet zo moeilijk als je weet dat er 3 zondagse meldingen aan vooraf moeten gaan (en als je weet in welke kerk je moet zoeken). Ik vond over dit huwelijk ergens dat het de nieuwe kerk zou moeten zijn (maar dat kan ik natuurlijk weer niet meer terug vinden), dus heb ik daar gezocht en BINGO ... op 22 maart 1695! Bedankt voor je hulp! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Framegote Posted October 30, 2019 Author Member Group Share Posted October 30, 2019 Ik heb de inschrijving van de ondertrouw bij de Waalse kerk in Harderwijk ook terug gevonden ... met daarnaast de vermelding dat het huwelijk in Amsterdam heeft plaats gevonden. Please login or register to see this link. (plus de volgende pagina) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts