Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Alexander Lewis ... VOC ... 1773


Framegote

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Goedendag,

 

Ik ben weer eens bezig wat gegevens te verifiëren en kwam daarbij op Alexander Lewis. 

Hij voer bij de VOC op het schip 't Huijs te Bijweg. Zij vertrokken uit Amsterdam op 25 december 1772 richting Batavia, waar ze op 7 juli 1773 aankwamen.

In de boeken die ik heb gevonden (online) staat dat het schip is gestrand op 18-11-1773 (

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

).

In het schuldboek staat volgens mij dat Alexander over 1 maand en 7 dagen in Batavia geld krijgt (

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

) en daarna dus overlijd. Er staat echter een datum bij van 25 Xber 1773, wat volgens mij 25 december 1773 betekent.

Betekent dit nou dat Alexander Lewis in Batavia is overleden, of op zee? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
  • Forumleden Groep

Dag Frank,

Alexander Lewis is overleden op 16-12-1773, nadat hij 1 maand en 7 dagen  heeft gelegen 'int Bat: Hosp:'
Het Bat: Hosp: = het Hospitaal in Batavia.
Dat betekent dat hij op 9 november 1773 is opgenomen in het Hospitaal.
Het schip is vertrokken van de rede bij Batavia op 18-11-1773.
Dat betekent dat Alexander niet aan boord was, want hij was in het Hospitaal.
Hij is overleden zonder Test(ament) of (Goederen).
Zij gage bedroeg volgens het soldijboek 6 maanden x ƒ.26,- = ƒ.156,-
Zijn schulden bedroegen veel meer, er staat  een 'quaat' saldo.
Het bedrag wat onder zijn overlijden is ingevuld kan m.i. geen betrekking hebben op inkomsten, 
want je kunt over 1 maand en 7 dagen geen ƒ. 131,15 verdienen als je maar ƒ.26,- per maand verdient.
Mogelijk zijn het de kosten van het Hospitaal, maar dat konden ze op niemand meer verhalen.

Met vriendelijke groet,
Henk Elsinga  

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dank je, Henk. Lezen is 1 ding, maar het begrijpen is soms wat lastiger.

Ik denk ook dat het de kosten zijn van het hospitaal. Volgens mij staat er ook iets voor dat bedrag wat ik zou kunnen herkennen als een "F(aktuurnumer)o"  en "tegoet"(of zoiets).

Ik denk overigens dat die 300 gulden schuld aan zijn broer (J.R. Lewis) wel goed zou zijn gekomen. Ik zou me goed kunnen voorstellen dat die - als hij zou zijn blijven leven - nooit echt een probleem zou zijn geweest. Broers onder elkaar ....

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...