Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Buurtschappen Epe, rond 1700


Henriette

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Beste allemaal,

 

In een huwelijksakte van Gerrit Jacobs en Gerritjen Aarts van 07-12-1712 staat dat Gerrit van "den Lobrink" komt en Gerritjen van "den Wellen".

Lobrink was toentertijd een buurtschap van Epe, maar ik kan nergens vinden waar "Wellen" bij hoort. Hoorde dit bij een andere gemeente? Ik weet nu ook niet in welke DTB ik verder moet zoeken om iets over Gerritjen te weten te komen.

Heeft iemand enig idee?

 

Groetjes,

Henriette

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Daar heb ik helemaal niet aan gedacht, dank je wel voor de tip! 

Hoe ga ik daar achterkomen? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
1 uur geleden zei Henriette:

Daar heb ik helemaal niet aan gedacht, dank je wel voor de tip! 

Hoe ga ik daar achterkomen? 

 

Misschien dat die staan aangegeven op landkaarten uit die tijd. Soms bleven die boerderijen eeuwen staan, dus misschien kun je kijken op een zgn krijgspelkaart uit eind 19e eeuw. Ik heb zelf zo iets van Hooglanderveen en daar staan inderdaad al die oude boerderijen op genoemd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ben er inmiddels achter dat "den Wellen"vaak in een adem wordt genoemd met "Zuuk" en dan als "Zuuk, op de Wellen". Zuuk was een buurtschap in Epe, niet ver van Loobrink.

Helaas zit ik dan toch vast en ben bang dat ik ook niet veel verder meer ga komen.

Maar je weet het maar nooit!

 

Groet,

Henriette

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Albert Veldhuis

Henriette ,  De Wellen  is inderdaad in Zuuk onder Epe  , en heeft ook te maken met de Klaarbeek  en een Papiermolen die er vroeger  stond.   Op de plek van De Wellen stond in de vorige eeuw de VMI  waar mijn zwager nog gewerkt heeft  Hartelijke  groet , Albert Veldhuis

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...