Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

familienaam SCHNITTJER Ortssippenbücher Oost Friesland Leer Luthers, Neermoor, Jemgum, Ditzum, Oldersum, Walle


Karen3008

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum en heb al aardig wat reacties mbt OSB Ostfriesland doorgelezen maar helaas nog niet gevonden wat ik zoek.

 

Ik zoek de voorouders van Hermann (Albertus) Schnittjer (ook wel geschreven Snitjer/Schnitjer) *15-05-1878 te Leer (ws Luthers) +29-01-1927 te Leer.

Ouders van Hermann waren Uke Schnittjer en Aerfcke Spannhoff. Hermann was getrouwd met Christine Willms *06-12-1876 Ditzum.

 

Voorzover ik, oa via Upstallboom en online-ofb.de, heb kunnen traceren is mijn familie vnl te vinden in OSB's/OFB's die nog niet online staan; Leer Luthers, Ditzum, Jemgum, Neermoor, Oldersum, Walle.

Andere namen in mijn stamboom;

Schnittjer/Spannhoff

Schnittjer/Helmers

Spannhoff/Ukena

Willms/Focken

 

Waar, in welk museum/bibliotheek, kan ik de desbetreffende OSB's vinden? (ik woon omgeving Hilversum)

Wie heeft deze OSB's in bezit, kan ik ze komen inzien/lenen of wilt u foto's maken van pagina's met deze namen?

 

Alle tips/resultaten zijn van harte welkom!

Alle andere lijnen in mijn familie heb ik al in kaart gebracht maar deze Duitse lijn, daar kon ik jaren terug zo weinig over vinden dat ik me er maar niet verder aan gewaagd heb.

 

Wie kan mij trouwens vertellen wat het verschil in tussen OSB / OFB?

 

Bij voorbaat heel veel dank,

Karen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hermann Albertus Schnittjer komt in het OSB Leer (ev.-luth.) voor onder nr. 13677. Zijn vader Uke Schnittjer komt ook uit Leer en zijn moeder Antje Willems Spannhoff uit Petkum. Uke is een zoon van Harm Daniels Schnittjer uit Oldersum en Wübke Helmers uit Leer. Antje is een dochter van Willem Freerks Spannhoff en Geske Alberts Ukena.
OSB = Ortssippenbuch
OFB = Ortsfamilienbuch
In wezen is er geen verschil in inhoud. De naam Sippe (= Sibbe) is ook in Duitsland wel een beladen term. De OSB’s zijn uitgegeven via de Ostfriesische Landschaft en later de Upstalsboom-Gesellschaft, terwijl de OFB’s privé uitgaven zijn.
Deze boeken zijn in te zien bij de bibliotheken/leeszalen van het CBG (Den Haag), Tresoar (Leeuwarden), de Groninger Archieven (Groningen), de Ostfriesische Landschaft (Aurich), en het Niedersächsisches Landesarchiv (Standort Aurich). 

bewerkt door ChrisvD
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Beste ChrisvD,

Geweldig, dank voor deze snelle reactie. Dan is Den Haag voor mij het dichtste bij. Dat wordt een dagje Ahnen Forschen en fotograferen, top!

Vriendelijk bedankt,

Karen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
9 uur geleden zei ChrisvD:

In wezen is er geen verschil in inhoud. De naam Sippe (= Sibbe) is ook in Duitsland wel een beladen term. De OSB’s zijn uitgegeven via de Ostfriesische Landschaft en later de Upstalsboom-Gesellschaft, terwijl de OFB’s privé uitgaven zijn.
Deze boeken zijn in te zien bij de bibliotheken/leeszalen van het CBG (Den Haag), Tresoar (Leeuwarden), de Groninger Archieven (Groningen), de Ostfriesische Landschaft (Aurich), en het Niedersächsisches Landesarchiv (Standort Aurich). 

Beste Chris,

Zijn de OFB's ook te vinden in bovengenoemde bibliotheken voor zover u weet?

Ik hoor het graag.

Mvrgr,

Karen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Beschikbaarheid is na te gaan via de bibliotheekcatalogus:

Lijst van OSB’s

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.



CBG (geen OFB’s, incompleet, collectie gestopt, de fiches van DTB Oost Friesland zijn sinds jaren niet meer publiekelijk toegangelijk)

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.


GA (incl. OFB’s, vermoedelijk meest complete collectie in Nederland)

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.


Tresoar (OSB’s niet compleet)

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.


Ostfriesische Landschaft (compleet OSB’s en OFB’s)

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.


NLA (compleet OSB’s en OFB’s)

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.


Zoekwoorden bijv.: familien plaatsnaam

Ditzum en Walle (bij Aurich) hebben nog geen Familienbuch

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
20 uur geleden zei ChrisvD:

Lijst van OSB’s

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

 

Beste Chris,

Dank voor alle links, ik vrees dat ik dan toch de verste afstand moet gaan rijden, Groningen dus :-(

 

In vervolg op een eerdere reactie van je inz. OSB Leer luth., heb jij deze in je bezit? Zo ja mag ik dan vragen om een foto van de pagina(s) waar Schnittjer/Schnitjer/Snitjer vermeld wordt?

Als ik deze pagina's heb hoop ik nl. van daaruit te bepalen welke OSB's ik allemaal nog wil/moet inzien.

 

Alvast veel dank!

Mvrgr,

Karen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...