Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Een steenhouwer wordt beenhouwer


Gast limburger

Recommended Posts

In mijn stamboom heb ik iemand die volgens de huwelijksakte steenhouwer is, maar volgens het bevolkingsregister is hij beenhouwer (slager) Dit zal wel een verschrijving zijn, alleen is de vraag wat hij nu werkelijk was. Ik houd het zelf op beenhouwer, aangezien hij uit Wavre in België kwam en beenhouwer eigenlijk een normaal Vlaams woord is.

Mijn vraag is: Heeft iemand van jullie ook zo'n leuke verschrijving gevonden?

Met vriendelijke groet,

Limburger

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Peter Buyk

Je kunt ook nog de geboorte akte's van zijn kinderen nakijken, en zien wat voor beroep hij daar heeft, en misschien staat zijn beroep ook nog in zijn overlijdens akte.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb het vanmiddag eventjes opgezocht. Bij zijn eerste en zijn tweede huwelijk is hij van beroep steenhouwer. Bij de huwelijken van zijn dochter en zoon uit het eerste huwelijk is hij ook twee keer steenhouwer. Ik denk dat het tweede huwelijk zonder kinderen was, daar heb ik niets gevonden.

Het is een beetje moeilijk zoeken in de digitale stamboom van Haarlem, daar hebben ze van Haarlem alleen de huwelijken en hebben ze een begin gemaakt met de overlijdens (tot 1832) Het was dus een verschrijving in het bevolkingsregister, maar wel een hele leuke! 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_smiley_lollegs.gif" alt="B-14">

Met vriendelijke groet,

Limburger

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Limburger

Ik zou meer denken aan steenhouwer.

Steenhouwers trokken door het land terwijl beenhouwers dat wellicht niet deden.

Ze trokken rond om bijvoorbeeld grafstenen te maken of een ander object.

Werken aan gebouwen zoals kerken of voorname huizen.

In ieder geval ben ik dat tijdens onderzoekingen rond Eindhoven wel tegen gekomen.

Waarvan sommige kinderen op verschillende plaatsen geboren waren.

mvg, Masje II

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...