Jump to content

jan van der Wilk of Jan van der Willik

bertvdw

Recommended Posts

• Member Group

Mijn stamboomonderzoek loopt tot nu toe tot Jan van der Willik

Ik weet over hem het volgende:

Jan van der Willik is mogelijk geboren in Hillegersberg. Nu gemeente Rotterdam. Jan is overleden. Hij is mogelijk begraven op 20-09-1762 in Hillegersberg buiten de kerk. Jan was mogelijk getrouwd met

Please login or register to see this link.

Sara van Leeuwen. Zij is gedoopt op 02-11-1704 in Capelle aan de IJssel als dochter van Cornelis van Leeuwen

. Sara is overleden, 66 jaar oud. Zij is buiten de kerk begraven op 02-03-1771 in
Hillegersberg. Over de kist hing een kleed waarvoor 12 stuiver werd betaald Jan en Sara hadden in ieder geval een zoon  Pieter Willik (Wilk) van der, gedoopt op 16-12-1731 in Hillegersberg.

Wie kan mij helpen aan nadere info over Jan b.v. zijn huwlijkdatum, zijn geboortedatum, ouders etc. en zijn overlijdensdatum

Bij voorbaat dank

• Beheerder

Beste bertvdw,

Allereerst welkom op ons forum!

Paar vraagjes: Heb je al vanaf jaar van de doop van Pieter teruggezocht in de trouwboeken van Capelle en Hillegersberg?

Wat is de religie van Jan en Sara?

Wie waren de getuigen bij de doop van Sara en zoon Pieter?

Ben u een patroniem van Jan tegengekomen?

Het kan een idee zijn om de notariële akten te bekijken of er iets over hem bekend is met een link naar de ouders.

Met een genealogische groet,
sadminF - beheerder

• Member Group

Hallo beheerder

Ik heb wel teruggezocht in Hilligersberg maar niet in Capelle

Jan was gereformeerd en Sara Hervormd

Bij de doop van Sara kon ik geen getuige ontcijferen

Bij Pieter was Ariaantje van der Willik getuige.

Mogelijke heette hij ook Jan gerritz. van der Willik, want die naam kwam daarna ook voor in het begraafboek van de gereformeerde gemeente van Hilligersberg

6/5/1727 zoon Ary. Het kind wordt pro deo begraven. De vader noemt zich dan Jan Gerritsz van der Wilk

11/8/1732 zoon Cornelis wordt in de kerk begraven geen kleed. De vader noemt zich dan Jan Gerritsz van der Wilk

7/8/1733 zoon Sijmen in de kerk begraven met een kleed van 12 stuivers. De vader noemt zich dan Jan Gerritsz van der Willig

11/3/1734 een dood geboren kind in de kerk begraven geen kleed. De vader noemt zich dan Jan van der Willik

Ik heb ook al via de site van Rotterdam in notariële akten gekeken, maar daar kwam ik Jan niet tegen.

Het lastige is dat in die periode in Hilligersberg nog een Jan van der Willik leefde, die was echter met iemand anders getrouwd. Sara stierf namelijk pas op 2/3/1671 zo vond ik terug in het begraafboek

Misschien dat iemand nog op een idee komt

Hartelijke groet 

Edited by bertvdw
aanvulling tekst

• Beheerder

Beste Bertvdw,

Het patroniem Gerritz ben ik inderdaad veel tegenkomen. En verschillende spellingvarianten van Willik, het maakt het er niet makkelijker op. Het zal betekenen dat zijn vader Gerardus-Gerrit heette.

Het is een idee om de namen het gezin van vader Gerrit in kaart te brengen, wiens vader waarschijnlijk Ary [Adrianus] heet, gezien de vernoeming.

Gezocht op familysearch, staan veel fouten op altijd checken dus, maar kon die combinatie niet vinden. 

sadminF

• Member Group

Dank ik ga verder zoeken. Ik kreeg ook de tip om nog eens in de trouwboeken van Capelle te zoeken

• Member Group
Citaat

Mogelijke heette hij ook Jan gerritz. van der Willik, want die naam kwam daarna ook voor in het begraafboek van de gereformeerde gemeente van Hilligersberg

6/5/1727 zoon Ary. Het kind wordt pro deo begraven. De vader noemt zich dan Jan Gerritsz van der Wilk

11/8/1732 zoon Cornelis wordt in de kerk begraven geen kleed. De vader noemt zich dan Jan Gerritsz van der Wilk

7/8/1733 zoon Sijmen in de kerk begraven met een kleed van 12 stuivers. De vader noemt zich dan Jan Gerritsz van der Willig

11/3/1734 een dood geboren kind in de kerk begraven geen kleed. De vader noemt zich dan Jan van der Willik

Die Jan Gerritsz van der Willik was dus de andere Jan van der Willik. getrouwd met Maria/Maartje van der Helm.
De doopakten van de begraven kinderen Ary, Cornelis en Sijmen bewijzen dat.

Om een lang verhaal kort te maken: jouw Jan heette geen Gerritsz.

P.S. Die Jan Gerritsz van der Willik en Maartje (Simons) van der Helm lieten eerder ook kinderen
dopen in Pijnacker. Ik zag het toevallig dus ik meld het maar even.

Edited by Jan Clavaux

• Beheerder

Oh wow!! Jan mooie vondst!! Je staart je zo blind op een gegeven moment.

Dit kan zomaar de doorbraak worden.

sadminF

• Member Group

Dat Sara van Leeuwen in Capelle is geboren is ook nog maar de vraag.
Ook van haar liepen nogal wat naamgenotes rond.
Ik lees in de diverse begraafboeken van Hilligersberg nergens, hoe oud zij was.
Dat "66 jaar" is dus geen feit en bemoeilijkt het onderzoek.
Ook was zij niet hervormd. De hervormde kerk dateert van

.

Deze vraag is in ieder geval twee keer op het andere forum gesteld.

Ik ben er toen ook mee bezig geweest.
Er werden daar ook veel (goedbedoelde) dwaalsporen uitgezet,
tot vermeldingen in Bergen op Zoom aan toe.

De meer serieuze onderzoekers vonden, dat gewacht moet worden, tot de archieven van Hillegersberg
verder ontsloten worden (want de naam Van der Wilk komt daar al in de 17e eeuw voor.)

(zie afbeelding)

Aan de hand van de kerkelijke registers kom je absoluut geen steek verder.

Please login or register to see this attachment.

Edited by Jan Clavaux