Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Moijse d'Augerel, eind 17e, begin 18e eeuw Harderwijk


Framegote

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Op 19 april 1728 trouwde Moijse d'Augerel in Harderwijk met Marie de Rivasson in de Waalse kerk aldaar. Marie was de dochter van Jean de Rivasson en Catherine Aubin en was in Harderwijk geboren/gedoopt op 10/18 maart 1696.

Waar Moijse vandaan komt is me niet duidelijk. Hij is op 7 juli 1726 lid geworden van de Waalse kerk in Harderwijk, maar er staat niet bij wat zijn vorige kerk was, of waar die stond. Ik kan ook niet vinden waar die naam vandaan komt. Ik kom telkens op dezelfde persoon uit ... deze dus. Het is mijn "oud-overgrootvader" dus zou ik best willen weten waar hij vandaan kwam. 

Wie heeft een idee of weet hoe en waar ik moet zoeken?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Beheerder

Je zou kunnen kijken of er akten van indemniteit zijn, die geven wel plaats van herkomst.

Proberen waard, ik heb een kijkje genomen op de website van het streekarchivariaat, denk dat alleen in het archief in te zien zijn.

Mailtje sturen geeft vast meer duidelijkheid.

Succes

 

Met een genealogische groet,
sadminF

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik ga een poging wagen. Dank je, sadminF.

bewerkt door sadminF
aangepast
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

In Publicatie 27, huwelijksdispensatien in Gelderland 1617 – 1775 Vereniging Veluwse Geslachten © 1984 - 2003:

H.1728- 4- 8.Moyse Dangerel en Maria Rivasson, zuster en broederskinderen. (L. 1728-9-7)

Haar ouders zijn bekend, daar zit geen d'Augerel bij dus Moyses vader of moeder moet een Rivasson of een Aubin zijn.

via   

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

het volgende echtpaar: Jeanne de RIVASSON (1663) en Pierre d’Augerel . Jeanne is net als Jean een kind van Jean de RIVASSON and Suzanne-Marie BOUSSATRAN, op de betreffende pagina kun je doorklikken naar meer voorouders.

Over Jean de Rivasson is wel het een en ander te vinden, dat is jou neem ik aan allemaal wel bekend. Hier een lijntje d'Augerel:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Groet, Jacqueline

bewerkt door jacqueline
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Nog e.e.a. over Moijse:

 

 

Uit: Resolutien van de Heeren Staten van Hollandt ende Westvrieslandt, 1773

https://books.google.nl/books?id=LxwZBY77858C&pg=RA5-PP2&lpg=RA5-PP2&dq=captain+dAugerel&source=bl&ots=5Z_CjMNAZo&sig=ACfU3U3wAdMMJwsLhul8HjwIzCj6d7NsJw&hl=nl&sa=X&ved=2ahUKEwjuy-_Y4orkAhUKYlAKHTuzB4AQ6AEwCnoECAkQAQ#v=onepage&q=moise&f=false

Krygsgevangene geweest zijnde officieren, gepensioneerd in gevolge haar Hoog. Mog. Resolutie van den 24 januari 1749

Regiment Randwyk, Moise d’Augerel, S. Lt.

 

 


 

Uit: Naemregister der  heeren militaire officieren 1744

https://books.google.nl/books?id=uvlAAQAAMAAJ&pg=PA44&lpg=PA44&dq=captain+dAugerel&source=bl&ots=np8KtThvWS&sig=ACfU3U0ug-C1uZfuogqdeoYkGx1uMzy-bg&hl=nl&sa=X&ved=2ahUKEwjuy-_Y4orkAhUKYlAKHTuzB4AQ6AEwCHoECAUQAQ#v=onepage&q=augerel&f=false

Infanterie Gelderland

Van Randwyck

in garnizoen te Audenaarden (= Oudenaarden, Brielle) Vend. D’Augerel  18 oktober 1736

 

 


 

Via Dutch regiments: Van Randwijck is Steven Carel, baron van; het gaat om regiment R674a, in garnizoen te:

1715 Arnhem

 1716 Grave

 1719 Arnhem

 1722 Maastricht

 1725 's Hertogenbosch

 1725 Venlo

 1727 Nijmegen, Zaltbommel

 1728 Namen

 1731 Arnhem

 1732 Grave

 1734 Maastricht, Stevensweert

 1737 Namen

 1743 Oudenaarden

 1744 Namen

 1745 Steenbergen

 1746 Arnhem

 1748 Tholen

 1749 Nijmegen

 1751 Ieperen

 

 

Uit: Bulletin de la Commission pour l'histoire des églises Wallonnes

https://archive.org/stream/bulletindelacom15unkngoog/bulletindelacom15unkngoog_djvu.txt

Kteartier van Feluwe, 5 Met 1735.

 

Moïse d'Augerel, gendre de Rivasson, pasteur français à Arnhera,

est nommé enseigne à la requête de Lubbert-AdolfTorck, et la pre-

mière plaoe vacante dans cette charge dont le quartier pourra dispo-

ser, lui sera donnée.

 

Cette faveur est conférée en considération de l'âge avancé et des

mérites de son beau-père, ainsi qu'à cause des bons services rendus

par Augerel comme cadet.

 

Op het geproponeerde door Lubbert Adolff Tork,heere van Rosendaal,

lantdrost van Veluwen, off Haar Ed. Mog. niet souden connen resolveren,

om aan Hoijne d' Augerel, schoonzoon van D'. Rivasson, France predicant

tôt Harderwijfc , ex massa te begunetigen met het eerste vacerende vaandel.

Hebben Haer Ed. Mog., in consideratie van de verdiensten en hoge jaren van

vooin. sohoonvader van voors. d' Augerel, ende mede gelet op den langduiri-

gen en esaCten dienst van hem, d'Augerel selfs, als cadet, in dit singulier

geval, en uit een sonderlinge gratie goedgevonden met eenparigbeit van

Btommeii, den voors. Mojjse d'Augerel aan te stellen tot vaendrig,om tesuc-

cederen in sodaene vaendrigsplaete, als van nu aan het eerste salkomen te

vaceeren op deesen quartiere, ongepraejudiceert nogtane hierdoor de ordre

en tour van begeeving omtrent 't militaire in deesen quartiere gerecipieert

ende vastgestelt 

 

 

bewerkt door jacqueline
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Er is een boek "The Huguenot Galley slave...........", daarin staat het verhaal van de Protestanten die op grond van hun geloof werden veroordeel tot de galeien.
Deze straf was een marteling, die eindigde met de dood. De sterken na ongeveer een jaar, de zwakkeren een half jaar of korter.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.


Dit boek van 1867 beleefde een aantal herdrukken en is nog steeds te koop bij Bol.com.

In dit boek komt een persoon voor met de naam Samuel de Rivasson (1677).
Hij was een broer van Jeanne de Rivasson.
Het complete gezin staat op

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.


Daar staat ook de naam d' Augerel bij.
Ze kwamen van de Dordogne.

Als groepjes Hugenoten er in slaagden om te ontsnappen uit Frankrijk, om te ontkomen aan de vervolging,
dan was dat een geheime vlucht "bei Nacht und Nebel" en die kregen beslist geen akte van indemniteit mee.

met vriendelijke groet,
Henk Elsinga

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hoi Jacqueline,  Dank voor je reactie!

12 uur geleden zei jacqueline:

In Publicatie 27, huwelijksdispensatien in Gelderland 1617 – 1775 Vereniging Veluwse Geslachten © 1984 - 2003:

H.1728- 4- 8.Moyse Dangerel en Maria Rivasson, zuster en broederskinderen. (L. 1728-9-7)

Haar ouders zijn bekend, daar zit geen d'Augerel bij dus Moyses vader of moeder moet een Rivasson of een Aubin zijn.

via   

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

 

Deze publicatie kende ik nog niet en wist ook niet van de melding dat ze neef en nicht zouden zijn. Ik ga die publicatie maar eens bestellen.

 

12 uur geleden zei jacqueline:

het volgende echtpaar: Jeanne de RIVASSON (1663) en Pierre d’Augerel . Jeanne is net als Jean een kind van Jean de RIVASSON and Suzanne-Marie BOUSSATRAN, op de betreffende pagina kun je doorklikken naar meer voorouders.

Over Jean de Rivasson is wel het een en ander te vinden, dat is jou neem ik aan allemaal wel bekend. Hier een lijntje d'Augerel:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Groet, Jacqueline

Ik had dat echtpaar Jeanne de Rivasson x Pierre d'Augerel al wel in mijn bestand staan, maar heb daar (nog) geen kinderen bij gevonden. Moijse past er wel bij denk ik. We gaan zoeken! Dank.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...