Guest Peter Buyk Posted October 29, 2010 Share Posted October 29, 2010 In mijn stamboom komen verschillende mensen voor met het beroep Bouwman, op internet wordt dit omschreven als Landarbeider, maar hoe intepreteer ik dit. 1 - Boer 2 - Boerenknecht 3 - Anders Zie graag jullie reacties tegemoet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Masje II Posted October 29, 2010 Share Posted October 29, 2010 Hallo Peter Bouwman is een landarbeider. Deze mensen werkten op het land en hadden niet zoveel vee als nu het geval is. Als men boerenknecht/landbouwknecht was werd deze op de aktes ook als zodanig vermeld. mvg, Masje II Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Peter Buyk Posted October 29, 2010 Share Posted October 29, 2010 Mag ik dit dus lezen dat deze mensen zelfstandige boeren zijn, gericht op de landbouw met een klein beetje vee. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Maikel Galama Posted October 29, 2010 Member Group Share Posted October 29, 2010 Hoi beide, in het beroepsnamenboek van J.B. Glasbergen wordt bouwman als akkerbouwer aangeduid...... Bouwluyden, so sich alleene en met ackerwerck erneeren (bezig houden), ende geen andere handelinge drijven, sullen tot volle Burgeren niet aengenomen worden [Deventer] Groetjes, Maikel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Masje II Posted October 29, 2010 Share Posted October 29, 2010 Op de schrale Brabantse zandgronden hadden de akkerbouwers ook wat vee. Dat hielden ze om het land mee te bemesten. mvg, Masje II Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group ErickJ Posted October 29, 2010 Member Group Share Posted October 29, 2010 ...... sullen tot volle Burgeren niet aengenomen worden..... [Deventer] Dus tweede rang burgers? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts