Jump to content

Is de lol eraf? AVG–Algemene Verordening Gegevensbescherming

Kèren

Recommended Posts

• Member Group
Citaat

De lol is er nu af, want informatie als geboortedatum en -plaats, huwelijk of overlijden mogen niet meer worden genoemd wanneer de betreffende persoon niet honderd jaar geleden is overleden. Veel van die bij ons 

Dat klopt toch niet, of mis ik wat? Want als je dood bent heb je geen recht meer op privacy hoogstens de nabestaanden wel??  

Please login or register to see this link.

• Member Group
Enno Borgsteede

Het klopt niet, denk ik. Er was een regel over het openbaarmaken door archieven, waarin iets stond over 100 jaar na geboorte, en lagere getallen na huwelijk (75?) en overlijden (25?), en die regel is er mogelijk nog steeds, voor archieven.

Feit is, dat ik bij het stadsarchief Amsterdam gewoon bij de persoonskaarten van mijn opa's kan, en van een half-oom die in 1913 geboren is. De namen van hun kinderen, mijn ouders dus, en mijn neven, zijn gewoon zichtbaar, maar in de nieuwe downloads zijn van hun allemaal de geboortedata achter een zwart vlak verdwenen. En dat laatste was vroeger niet het geval. Ik heb dus nog oude downloads waar die data wel op zichtbaar zijn.

Van mijn vader is de kaart ook openbaar. Hij leefde van 1934 tot 2004 en zijn kaart zou volgens de regels nog niet openbaar mogen zijn. Ik heb dat echter wel geregeld door zijn overlijdensakte naar het archief op te sturen, en die kaart is daardoor zonder in te loggen in te zien.

• Member Group

Dat is wat ik ook dacht, ik heb dat ook wel gedaan via het SAA, grafsteen foto opgestuurd en ontving dan ook de persoonskaart.

Het overigens goede artikel, gaat hier dus beetje de mist in.

Hoe dan ook het is een geruststelling, je gaat toch twijfelen als je zoiets leest.

• Member Group
Enno Borgsteede

Als ik heel eerlijk ben, is het hele artikel een hoop onzin. Ik had het verhaal al gelezen, omdat ik zelf lid ben van de HCC, en van deze gebruikersgroep, en deze is met die stambomen op DVD, nu op stick, eigenlijk altijd al in overtreding geweest. Of nog eerlijker, de leden zelf. Het belangrijkste verschil tussen de AVG en de oude Wet Bescherming Persoonsgegevens (WBP) is dat de handhaving strenger is, de boetes hoger, en dat je als consument veel meer rechten heb, met name richting overheden en bedrijven.

Als ik in mijn stamboom gegevens van levende familieleden heb, dan mag dat, voorzover ze aan mij toestemming hebben gegeven. Maar zodra ik die doorgeef aan een andere genealoog, zit ik eigenlijk al fout, of die andere genealoog nou familie is, of niet. Ik moet volgens de oude WBP gevoelige gegevens, zoals godsdienst, geboortedata, etc., namelijk al beschermen, en dat kan natuurlijk niet als ik ze doorgeef. Ik weet immers niet wat die andere genealoog ermee doet, en ik heb ze ook nooit voor deze DVDs of sticks beschikbaar gesteld, omdat de stambomen dan aan alle leden verzonden zouden worden.

Als je op de volgende site kijkt, kun je dat ook zien:

Hier staat namelijk dat de kern van de privacywetgeving ongewijzigd is, precies zoals ik al schreef, en die was al, dat je de gegevens die je van levenden hebt, moet beschermen, en zonder toestemming niet aan anderen mag doorgeven, of dat nou particulieren zijn of bedrijven.

Wat hier ook staat, is dat de nieuwe wetgeving, door de veel hogere boetes, eindelijk tanden heeft. Dat staat er niet letterlijk, maar dat is wel de situatie, als je goed naar de bedragen kijkt. En er is nog iets dat de HCC heel vervelend vindt, en dat is dat een organisatie ook inzage moet geven, en moet zorgen dat de gegevens als je dat wilt verwijderd worden, en dat jouw verzoek om verwijdering aan alle andere organisties die de gegevens hebben gekregen moet worden doorgegeven. En dat is natuurlijk niet leuk, want als er op een van de sticks, die elk jaar worden verspreid aan de leden, gegevens staan van een persoon die de toestemming intrekt, moet de gebruikersgroep ervoor zorgen dat alle leden die de sticks ontvangen hebben die gegevens ook verwijderen. En dat is natuurlijk niet te doen, dat snap ik wel.

Ik vind het zeer aannemelijk dat de meeste leden van deze gebruikersgroep geen toestemming van hun familie hebben om hun gegevens aan alle andere leden door te geven, want dat is wat er toch altijd is gebeurd. Het rondsturen van die DVDs en sticks gaat een stuk verder dan dat jij en gegevens uitwisselen, wat zonder toestemming al niet mag, en dat is altijd al zo geweest.

Voor de officiele informatie verwijs ik nog naar:

En daar staat iets wat ook al in de oude wetgeving stond:

Verwerking van persoonsgegevens voor puur persoonlijk gebruik is wel altijd toegestaan. Denk bijvoorbeeld aan een verjaardagskalender of een bestand met adressen van familie en vrienden.

En de clou hierbij is, dat persoonlijk gebruik ook echt persoonlijk betekent, dus dat mijn stamboom bij mij blijft. Zodra die bij jou komt, of bij een vereniging, is er geen sprake meer van persoonlijk gebruik, en ook dat is altijd al zo geweest.

Niets nieuws dus, onder de zon.

• Member Group

Kijk je uitleg klinkt helder en duidelijk, bedankt

Er klonk ook wel wat frustratie door, en er mag weinig tot niets veranderd zijn, er is duidelijk meer aandacht voor.

De danica site bewaar ik, om rustig door te lezen.

Fijn weekend!

• Member Group
Enno Borgsteede

Bedoel je nou frustratie van mij, of van de HCC? Die laatste zag ik ook, maar ik denk dat het op de lange termijn toch zo is dat we allemaal wel wat zorgvuldiger mogen zijn. Ik merk bijvoorbeeld bij My Heritage, dat als ik daar een stamboom neerzet, met levende familieleden, dat die netjes worden afgeschermd voor andere abonnees, maar du moment dat ik mijn stamboom daar voor een ander openstel, er ook van alles wordt gekopieerd, waardoor er in feite geen controle is. En omdat ik een tamelijk zeldzame achternaam heb, is My Heritage ook wel gevaarlijk, omdat ze namen sowieso al openbaar maken.

• Member Group

Nee hoor de HCC mijnheer. We moeten nu al heel voorzichtig worden en niet alleen maar met namen afschermen vanwege privacy.

Ik heb myHeritage altijd gemeden, de voorwaarden die ze [toen] stellen stuitte me enorm tegen de borst. Ik heb wel een gratis account, maar deel mijn eigen gegevens niet.

Je komt er nu bijna niet meer onderuit.

Ondertussen hebben ze deals met heel veel andere sites, zoals Ancestry en Geni.

Met die laatste heb ik moeite, niet om MyHeritage maar om een andere reden. Ik ga die strijd verliezen, maar doe mijn uiterste best om te redden wat er te redden valt.

Het was mijn 2e keer in ruime 20 jaar dat ik een publieke site probeerde... Helaas. Deze beviel me omdat de zg. profielen gelinkt worden, en er zo een wereld stamboom ontstaat.

Ik ga weer door op mijn oude manier: kom ik een bij andere gepubliceerde sites tegen dat ze wat missen of anders hebben, maak ik contact en ben ik bereid te delen.

In de toekomst misschien alle verzamelde gegevens achter een slotje?

• Member Group
Enno Borgsteede

Ah, Geni, ja, ik heb mijn stamboom daar ook een keer ge-upload, en toen ze de voorwaarden veranderden, kon ik em niet meer weghalen. Ik heb mijn account daar toen verwijderd, en mijn familie is er toen geadopteerd door andere abonnees, waaronder onze goede vriend Fred Bergman, voor mij ook nog een verre neef. Hij heeft me, toen ik er een nieuw account maakte, weer als familie uitgenodigd, waardoor ik gratis bij bijna alle profielen kan, omdat ik via mijn Engelse afstamming met vrijwel iedereen verbonden ben. Heel handig, en Geni heeft een veel beter forum dan My Heritage, of FamilySearch.

Overigens is het niet alleen een deal. Geni is gewoon eigendom van My Heritage.

• Member Group

Zo, dat wist ik niet MyHeritage gaat lekker. Er is ook bijna geen ontkomen aan, overal wordt je geconfronteerd met ze, tot vervelens aan toe.

Ze hebben ook de genealogische software die ik al jaren gebruik, opgekocht met enkele aanpassingen in het programma als gevolg. Gelukkig kan ik het uitvinken.

Vermoedelijk werkt het niet voor mij om de account te verwijderen helaas, gezien ik geen manager meer ben over mijn eigen geplaatste gegevens.