Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

mobilisatie 1939, Amersfoort


Enno Borgsteede

Recommended Posts

  • Forumleden Groep
Enno Borgsteede

Eind 1939 is een inmiddels overleden oom van mij tijdens de mobilisatie naar Amersfoort verhuisd. Zijn zoon weet niet waarheen precies, nog waar hij toen gelegerd was, en ik kan het zelf ook niet makkelijk vinden. Iemand een idee waarnaar ik zoeken moet? Ik zou het NIMH verwachten, het Nederlands Instituut voor Militaire Historie, maar in het publieke archief daarvan zie ik geen mogelijkheid om op naam te zoeken.

 

Omdat ik zelf bij het betrokken ministerie werk, overweeg ik een zoektocht intern, maar ik verwacht dat de stukken inmiddels al naar een archief zijn verhuisd, en als dat zo is, zal een interne zoektocht niet veel opleveren.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hallo Enno,

 

Interessante zoektocht. 

Is het een idee om aan archief Eemland je vraag voor te leggen? Zij beheren de archieven van Amersfoort.

Wie weet is er ook daar iets te vinden over de mobilisatie en/of weten ze je verder te helpen waar dan wel te zoeken.

Website is:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Enno Borgsteede

Ja, goed idee. Ik heb ze net een mail gestuurd. Ik zou er zelfs ook op bezoek kunnen gaan, maar mail is vaak beter, omdat ik ze dan niet met mijn vraag overval.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Als hij met de Mobilisatie is opgeroepen dan is de kans dat hij in “ de Boskamp” terecht is gekomen. 

Na de capitulatie van Nederland is de kazerne “de Boskamp” door de nazi’s omgeturnd tot polizeiches  durchganfslager Amersfoort of te wel concentratiekamp Amersfoort.

 

Het archief Eemland zou je meer informatie kunnen geven maar ook bij kamp Amersfoort kunnen ze je waarschijnlijk verder opberg helpen.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Enno Borgsteede

Die kans is er, maar dat geldt eigenlijk voor alle kazernes rond Amersfoort, en dat waren er nogal wat, in die tijd. En gaat mij om de feiten, en dus of hij op een lijst staat, waarin een specifieke kazerne genoemd wordt. Kamp Amersfoort heeft volgens de eigen site alleen informatie over gevangenen, en hoewel daar ook familie van me bijzat, gaat het me nu om de mobilisatie.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
  • Forumleden Groep
Enno Borgsteede

Ik heb sinds gisteren de staat van dienst van mijn half-oom, ontvangen van mijn eigen ministerie. En daarin staat dat hij inderdaad in Amersfoort was bij de mobilisatie, maar er wordt geen kamp bij genoemd. Wat er wel bij staat is de divisie, nummer VII. Hij was oorspronkelijk ingdeeld bij het 18e regiment infanterie.

 

Iemand een idee of daar nog iets uit af te leiden valt? Zo niet, vraag ik intern even door.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...