Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

oude huisnummers Harderwijk


Enno Borgsteede

Recommended Posts

  • Forumleden Groep
Enno Borgsteede

Een ver familielid is lang geleden overleden in huis nummer 473 aan de Rabbestraat in Harderwijk, en het hoge nummer past waarschijnlijk niet bij de lengte van de straat. Weet iemand hoe de huizen indertijd genummerd waren? Het gaat om eind 18e eeuw.

 

De Rabbestraat heet inmiddels Rabbistraat, dat weet ik wel.

 

bewerkt door Enno Borgsteede
aanvulling
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

De huisnummering liep dóór en het was niet zo, dat iedere straat weer begon met 1.

Zie:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Citaat

Men begon het nummeren van de huizen bij de Smeepoort met huis nummer 1 en eindigde met huis 691 in de buurtschap Tonsel.

 

 

 

Gevonden door te googelen op huisnummering harderwijk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik denk dat zij woonden in het 473e huis dat in Harderwijk aanwezig was op het moment van inventarisatie. Straatnamen werden veelal niet gebruikt als adres. Er zijn bij de diverse archieven (of gemeentes) vaak wel omnummeringsregisters aanwezig waar je kunt zien hoe een huis hernummerd werd in de loop der jaren/eeuwen.

Succes met zoeken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Enno Borgsteede

Heren, allebei bedankt. Ik hoopte op een kaartje, ergens on-line, maar dat zit er niet in, blijkbaar. Ik haalde even wat dingen doorelkaar, want het was nr. 374, in 1827, maar dat levert nog steeds geen kaartje op.

 

De link van Jan levert gelukkig wel een referentie op. Die is verouderd, omdat die naar het Oud Archief Harderwijk 1231-1812 verwijst, dat onder die naam niet zomaar is te vinden, maar het staat onder een andere naam wel op archieven.nl, en het inventarisnummer klopt. De titel van het stuk wijkt helaas ook af, maar ik denk wel dat het het goede is:

 

5001 Stadsbestuur Harderwijk, (1190) 1231 - 1813

1518 Kohier der oude- en nieuwe nummering van alle huizen en andere gebouwen, tuinen enz. in en om Harderwijk (behalve Hierden), z.d. 1 obl. bandje.

 

En helaas is het streekarchief net dicht, als ik in Harderwijk ben, en kan ik bij archieven.nl niet uitvinden of het zich echt in Harderwijk bevindt.

 

Iemand nog zin in een woensdagse trip naar Harderwijk? 8}

 

bewerkt door Enno Borgsteede
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...