Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

op zoek naar Willem van Turijn, gehuwd met Jannetje van Ingen op 11 juni 1751 te Amsterdam


semperomnibusidem

Recommended Posts

  • Forumleden Groep
semperomnibusidem

Beste Anton, reeds jaren ben ik op zoek naar Willem van Turijn, gehuwd met Jannetje van Ingen  op 11 juni 1751 te Amsterdam. Heb al e.e.a. kunnen traceren via OPEN ARCHIEVEN , DOOPREGISTER en ontvangen gegevens van verre verwanten. Op zeker moment verandert de naam in  Van Torrijn.  De laatste in OPEN ARCHIEVEN  is Jacobus Torijn/Torrijn. Ik kom op namen van familieleden als Susanna Groothof, vele namen van getuigen en op zeker moment komen er Franse namen in voor. Ik heb al vele bronnen aangeboord; Marcel Vervloet (naamdeskundige) vermoedt dat Van Turijn een naam kan zijn als familie Tourinne  te Luik. Nog een Nederlandse naam is Van der Mijn en díe bracht mij naar  de Leidse Stambomen. Daar zag ik zoveel namen die overeenkomsten KUNNEN tonen met voorouders, dat ik nu door de bomen het bos niet meer kan zien!  Zouden die voorouders dan écht uit Artois en andere plaatsen kunnen komen, of is het een verdraaiing van Jardin/Sjardin???????? Wilt u ajb. proberen mij uit de droom te helpen? Gaarne uw hulp, alvast dank,  semperomnibusidem.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik weet niet, wat er al bekend is, dus ik ben even gaan zoeken.

 

Als Willem van Turijn trouwt, woont hij in de Palmstraat, is zijn vader overleden, en is hij vergezeld van zijn moeder Johanna Jans.
Johanna Jans treedt later nog op als doopgetuige bij haar kleindochter Jannetje in 1756.
Johanna Jans overlijdt in de Palmstraat op 15-10-1761.
Zij wordt dan genoemd weduwe van Jacobus van Turijn.

 

Verdere doopgetuigen zijn Jannetje Turijn en Daniel Turijn.
Jannetje trouwt in 1753, 21 jaar oud, met Hendrik Mulder.
Ook zij woont in de Palmstraat
Ze wordt vergezeld door haar broeder Daniel
In 1768 trouwt ze als weduwe en woont dan nog steeds in de Palmstraat

 

Jannetje en Daniel zijn gedoopt te Amsterdam als kinderen van Jacobus Tor(r)ijn en voornoemde Johanna Jans.

Het is me teveel werk, en zoals gezegd, weet ik niet wat er al bekend is, maar ik vermoed, dat deze familie in Amsterdam begint met Jacques Torrijn, hoedenmaker uit Rouaen (in Normandië), die op zijn 30e trouwt in 1656, met Adrienne Cossuaert, eveneens uit Rouaen.

 

Varianten als Van der Mijn en Jardin lijken mij hier op het eerste gezicht niet aan de orde te zijn.
Susanna Groothof was de oma van Jannetje van Ingen.

bewerkt door Jan Clavaux
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
semperomnibusidem

Beste Jan, heel hartelijk dank voor de moeite die je nam om bovenstaande informatie uit te zoeken!  Ik ben er heeeeeeeeeel erg blij mee! Nu kan ik verder.

Met vriendelijke groet, semperomnibusidem

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Graag gedaan.

Het is best moeilijk, want ik vond uiteindelijk, dat Willem is gedoopt op 21-1-1731 als zoon van Jacob Jacobsz (zonder achternaam) en Johanna Jans.
Dit stel is getrouwd in 1719. Hij woonde op de Waal.


Ze lieten nog minstens drie kinderen dopen, waarbij de achternaam van de vader steeds niet is vermeld.

De moeder van deze Jacob Jacobsz (zonder achternaam) was bij zijn huwelijk aanwezig en heette Gerritje Daniels.

 

Nu wil het geval, dat Gerritje Daniels ook aanwezig was bij het trouwen van een dochter, in 1727, met de naam Judith Jacobs van Torijn met een Jan van Selstede, en ook zij woonde op de Waal.

Dit lijkt mij het bewijs, dat Jacob Jacobsz (zonder achternaam) wel degelijk eigenlijk de achternaam Van Torijn had.
Een extra bewijs is, dat die Jan van Selstede doopgetuige was van Willem in 1731.
En de naam Daniel komt natuurlijk van oma Gerritje Daniels, of van haar vader, beter gezegd.

 

Alles kun je uitgebreid zelf nalopen in Amsterdam.

 

Het huwelijk van een Gerritje Daniels met een zekere Jacob(us) heb ik nog niet kunnen vinden.

 

 

bewerkt door Jan Clavaux
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Er was nog een zus, Annetje Jacobs, wonend op de Waal, die in 1717 trouwde met Rijk Jans. Moeder was Gerritje Daniels.
Zij waren onder andere een keer samen doopgetuige bij een kind van Jan van Selsteden en Judith Jacobs, en een keer andersom.
Bij een kind van Rijk en Annetje in 1735 waren blijkbaar de ouders van Annetje aanwezig: Jacobus Jacobse en Anna Jans.

 

Met uitzondering van Selstleden stuk voor stuk zonder achternaam

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Jacobus, Annetje en Judith zijn respectievelijk gedoopt in 1695, 1693 en 1692 te Amsterdam

als kinderen van Jacob Danielsz (zonder achternaam) en Gerritje Daniels.

 

Het klopt als een bus.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Beheerder

reactie van topic starter: [per abuis verstuurd naar sadminF]

 

Citaat

 

Zo is het idd. ingewikkeld! Ik vond ook een VOLKERT REIJMERS van Nesse, geb. 1725, die in ondertrouw ging te Amsterdam op 08-08-1749 met ANNA(ATJE) DE VRIES van Haarlem, geb. 1715. 

WILLEM VAN TURIJN en JANNETJE VAN INGEN worden ook genoemd als echtpaar en zíj zouden als getuigen hebben Susanna Groothof.

Uiteindelijk komt de zandloper bij de 1e x dat de naam van mijn moeder HARKAMP....Jan Harkamp die huwde met SWAENTJE REIJMERS.

Van daaruit gaat de lijn verder via de Harkampen; morgen zal ik goed zoeken welke gegevens elkaar opvolgen! 

 

P.S.: Nesse...dat is toch een landtong in een rivier? Misschien dat dát bedoeld wordt met de vermelding "wonend op de Waal". In de ochtend ben ik hopelijk wat alerter en dan vind ik misschien de juiste volgorde..Tot zover dank, SEMPEROMNIBUSIDEM.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Eerlijk gezegd kan ik geen touw vastknopen aan deze reactie.
 

De Waal is uiteraard een straatnaam in Amsterdam,
nu 300 jaar later bekend als de Oude Waal.

Nesse is een dorp in Duitsland, aan de Waddenzee.

Volkert Reijmers liet al zijn kinderen dan ook Luthers dopen.
 

Hier houdt mijn medewerking op.
Nog veel succes met je onderzoek.

bewerkt door Jan Clavaux
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
semperomnibusidem

Van sadminF kreeg ik bericht dat ik verkeerd gereageerd heb met beantwoorden! Dank voor de opmerking........ik ben nog maar pas lid!

Vriendelijke groet,  semperomnibusidem

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Beste Semperomnibusidem,

 

ik zie, dat je op het andere forum weer van voren af aan begint met het voorgeslacht van Willem van Turijn,

dat ik vorige week toch helemaal voor je heb uitgezocht.

 

 

Log alstublieft in om de attachment te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...