Member Group jwsarkeraats Posted June 15, 2019 Member Group Share Posted June 15, 2019 In een lijst van manspersonen uit 1798, te Goedereede, staan enkele moeilijk leesbare woorden. Wie kan mij helpen dit te ontcijferen? Het bovensten woord herken ik als Herbergier, maar wat staat daar allemaal onder? Bij voorbaat hartelijk dank voor de reactie, Jan-Willem Arkeraats. Please login or register to see this attachment. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group joke andriessen Posted June 15, 2019 Member Group Share Posted June 15, 2019 Welkom op dit forum. Het is handig als je een link naar je vindplaats zet, zodat het handschrift kan worden vergeleken. groet, Joke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group jwsarkeraats Posted June 15, 2019 Author Member Group Share Posted June 15, 2019 Dag Joke, ik heb het bestand zelf gefotografeerd, hierbij een groter stuk van de bladzijde, ergens een beetje in 't midden staat de close up van hierboven, waarnaar ik nieuwsgierig ben. vr groet, JW Please login or register to see this attachment. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Jan Clavaux Posted June 16, 2019 Member Group Share Posted June 16, 2019 (edited) Blijkbaar is het een lijst van "weerbare mannen" tussen de 18 en 65 jaar, (of misschien een belastingkohier) en staat in de desbetreffende kolom bij iedereen het beroep. Ik kom er nog niet uit, maar hierbij een verbeterde versie van het detail. De mogelijkheid bestaat, dat deze toevoeging in de verkeerde kolom is geplaatst, en dat het bijvoorbeeld met zijn huwelijkse staat, in de kolom daarnaast, te maken heeft, waar verder geen ruimte was. Please login or register to see this attachment. Edited June 16, 2019 by Jan Clavaux Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Jan Clavaux Posted June 16, 2019 Member Group Share Posted June 16, 2019 (edited) Ik ben er uit. Aamborstig en bloed spuwende Het is dus inderdaad een lijst van weerbare mannen (graag in het vervolg zoiets er bij vertellen), en hij is dus X ongeschikt Edited June 16, 2019 by Jan Clavaux Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group joke andriessen Posted June 16, 2019 Member Group Share Posted June 16, 2019 Knap Jan. Ik had nog geen tijd en alleen het woordje bloed herkend. groet, Joke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group jwsarkeraats Posted June 17, 2019 Author Member Group Share Posted June 17, 2019 Zeer bedankt mensen! groet, JW Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts