Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Waar is Jan Brinkhuis gebleven?


Gast Adriaancl

Recommended Posts

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_smiley-signs028.gif" alt="He_9"> Is er iemand die iets van Jan Brinkhuis, geb 30-04-1894 te Amsterdam weet te vinden ? Zijn ouders waren Albert Brinkhuis en CHristina Maria Tammerijn. Wonende in Amsterdam.

Hij ging op 01-04-1912 naar Amersfoort, mogelijk om in dienst te gaan. Verder weten we niets, CBG heeft geen kaart, Min Defensie heeft geen gegevens omdat hij voor 1900 is geboren, Archief Eemland kan hem niet vinden.

Alle hulp is welkom. Bij voorbaat dank ook mede namens zijn nicht in de USA die graag wil weten wat er na 01-05-1912 met hem is gebeurd.

Adriaan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Adriaan,

Je zou het bevolkingsregister eens kunnen bekijken of je daar wijzer wordt van de levensloop van Jan Brinkhuis.

Succes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Kèren,

Het bevolkingsregister van Amsterdam heb ik geraadpleegd en kopiëen daarvan. Alles is duidelijk tot op het moment dat er vermeld staat dat hij per 01-04-1912 naar Amersfoort is uitgeschreven. Daar houd het op.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat snap ik, is het bevolkingsregister van Amersfoort ook bekeken? Want daar zou die dan toch moeten opduiken.

Archief Eemland kan hem niet vinden, welke bronnen hebben ze doorzocht?

Verder is er in alle redelijkheid vanuit te gaan dat hij dus vóór de invoer van de persoonskaart is overleden òf geëmigreerd. Zoek eens in die kant, als je dat al niet gedaan hebt.

Verder meen ik me te herinneren dat je wel aan dossiers van militairen geboren vóór 1900 bij het CBG en Nationaal Archief in Den-Haag kan komen. Wie weet is dat een weggetje?

Ik geef wellicht de bekende weg aan, maar soms brengt het toch iemand op een idee. 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_happy_1.gif" alt=":0((">

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kèren,  Het waren niet allemaal bekende wegen hoor. Waar Eemland naar gekeken heeft weet ik niet, kreeg na 7 weken een mailtje dat mijn vraag was zoek geraakt en dat hij, dus Jan Brinkhuis niet was te vinden. Heb de vraag opnieuw gesteld met de mededeling er bij dat er toch wel iets moet zijn vanwege de officiele uitschrijving te Amsterdam. is nu 3 weken onderweg, blijven hopen anders is een reis naar Amersfoort de optie.

Het Nationaal archief heeft stamboeken maar wil weten in welk onderdeel hij heeft gedient en dat is nou juist iets dat we niet weten.

Frustratie ten over maar we blijven zoeken. Doe het overigs voor een familie in de USA die niet even kan overwippen. Ook daar blijft niets anders over dan af te reizen naar den Haag. Maar daar zit ik eigenlijk niet op te wachten.  We zullen maar blijven hopen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_ballon~0.gif" alt="--0">Er mag natuurlijk altijd iemand uit de buurt van Amersfoort in het archief zoeken of er iets te vinden is.

De dank zal zeer groot zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Jan was 18 jaar toen hij naar Amersfoort vertrek, mogelijk om de dienstplicht te vervullen. Je kunt ook contact opnemen met het NIMH, Nederlands Instituut voor Militaire Historie, zie

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

, als je klikt op het PDF bestand, zie je, dat de naam van Jan Brinkhuis niet voorkomt. Dat kan zijn omdat het dossier leeg was, of anders.

Een poging om daar te vragen of zijn naam toch ergens voorkomt is de moeite waard. Het duurt ca 2 maanden voor er een schriftelijk antwoord komt.

Stel de vraag duidelijk, dat het niet bekend is dat hij de militaire dienstplicht heeft vervuld, bij landmacht of marine, of zelfs in buitenlandse dienst. Ik zal nog eens verder zoeken,

ps de vraag staat ook elders op internet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ludmilla,  Hartelijk dank voor het meedenken, Het NIMH heeft geen informatie, heb ik al geprobeerd. Ze verwijzen me naar het Nationaal Archief in den Haag.

Daar willen ze wel zoeken maar dan moet ik weten in welk Miliitair onderdeel hij heeft gedient en dat weet ik niet. Dus blijft het een moeilijk gebeuren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jan was 18 jaar toen hij naar Amersfoort vertrek, mogelijk om de dienstplicht te vervullen. Je kunt ook contact opnemen met het NIMH, Nederlands Instituut voor Militaire Historie, zie

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

, als je klikt op het PDF bestand, zie je, dat de naam van Jan Brinkhuis niet voorkomt. Dat kan zijn omdat het dossier leeg was, of anders.

Een poging om daar te vragen of zijn naam toch ergens voorkomt is de moeite waard. Het duurt ca 2 maanden voor er een schriftelijk antwoord komt

De PDF die in te zien is bij de NIMH bevat alleen de marine. Voor de andere onderdelen verwijst men naar Defensie en CBG.

groeten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Kèren,  Ben nu bezig, als laatste stroohalm, om de scans van het Militieregister van Amsterdam uit te pluizen. Ik heb een paar scans aangevraagd om te zien of daar wat in te vinden is, alleen weet ik nog niet hoe dat in zijn werk gaat. We zullen wel zien wat het wordt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mede zoekers, Dit is waar we het voor doen, aan de andere kant van de wereld iemand helpen.  Mede dankzij Uw hulp komen we een heel stuk. Hopelijk ook tot het einde.  Alvast bedankt ook namens Sharon

Dear Adriaan, Thank you so much! This has helped us solve a 60 year old mystery about our family's history. It is wonderful! I am the granddaughter of Albert Brinkhuis and Margaretha Rusch living in Michigan (U.S.A.) I only have one question left. Was Jan Brinkhuis born in 1894 the son on Albert Brinkhuis and Christina Tammerijn? We are trying to find out if Albert Brinkhuis (born 1892) has a brother? They both were in the Dutch military. This would be wonderful if you could help us once again.

Sincerely, Sharon Brinkhuis Ottenbreit

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Daar het Archief te Amsterdam slechts voor veel geld wil kijken of hij in de Militieregistres van 1912 voorkomt, hoop ik nog steeds dat er iemand met een oplossing komt. Mijn hoop is dus op U gericht.

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_happy_1.gif" alt=":0((">

Adriaan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ta_9Zo juist vernomen dat Jan Brinkhuis op 4 mei 1912 te Amersfoort werd ingedeeld in het 5de Regiment Infanterie. Dus zoektocht wordt verplaatst naar het Nationaal Archief te den Haag om in de Stamboeken te gaan snuffelen.

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_smiley_tour.gif" alt="Tour_9">

Titel aangepast om zoekvraag duidelijker te maken

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

De informatie die hier stond, betrof niet de juiste persoon, daarom bericht verwijderd om verwarring te voorkomen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 months later...
Gast Adriaancl

Ta_9Zo juist vernomen dat Jan Brinkhuis op 4 mei 1912 te Amersfoort werd ingedeeld in het 5de Regiment Infanterie. Dus zoektocht wordt verplaatst naar het Nationaal Archief te den Haag om in de Stamboeken te gaan snuffelen.

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_smiley_tour.gif" alt="Tour_9">

Titel aangepast om zoekvraag duidelijker te maken

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_police.gif" alt=":police:">

Heb vernomen dat Jan Brinkhuis in mei of juni 1913 mogelijk in het Vreemdelingen Legioen is getreden. Op mijn verzoeken om opheldering in Frankrijk hebben geen reacties opgeleverd. Weet iemand een mogelijkheid om soldaten van het legioen te vinden?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Heb je al op deze site gekeken?

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Op de lijst Nederlandse Legionairs 1831-1962 staat zijn naam niet genoemd, misschien kun je contact opnemen via het daar genoemde emailadres.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Adriaan,

Als je het over het "Vreemdelingen Legioen" hebt, ben je er zeker van dat dit het Franse Vreemdelingen Legioen is?. Het schijnt dat het KNIL ook wel onofficieel het "Nederlands Vreemdelingen Legioen" werd genoemd. En zo zijn er nog een paar voor andere landen.

Sylvia

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 6 months later...

Sylvia,

Alles geprobeerd, KNIL en Vreemdelegioen Frankrijk kennen geen Jan Brinkhuis.

Nationnal Srchief den Haag heeft ook niets en het archief van Paspoort uitgiften gaat niet zo ver terug.  In rook opgegaan.

Adriaan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...