Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Waar ligt de plaats Cool in 1776


Wim

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Op 19 december 1776 werd Maria (de la) Fortrie begraven op 52 jarige leeftijd als een ongehuwd bejaarde (!!!)  dochter.

De plaats is Cool met de aantekening 'aan de Cingel onder Kool' (hier weer met een K). DTB Cool Begraven gaarder.

Graag wil ik weten waar deze plaats Cool ligt en wat de tegenwoordige naam is. De enige associatie die ik kan maken is de wijk Cool in Rotterdam en de Coolsingel. In Rotterdam was er in die tijd wel een familie Fortrie (de la Forterie en varianten), maar daarbij wordt altijd als plaats Rotterdam vermeld. De naam Fortrie (Forterie) komt hoofdzakelijk in Leiden voor en is van slechts 1 familie verband waar ik onderzoek naar doe, de kwartierstaat van mijn oma Fortrie aan vaders kant.

Kan iemand hierover uitsluitsel geven. Alvast bedankt. Als iemand Fortrie in zijn stamboom heeft of bij onderzoek tegen komt hoor ik daar ook graag over.

Met vriendelijke groet,

Wim

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Cool aan de Cingel kunt U ook lezen als Cool aan de Singel of wel de Coolsingel in Rotterdam.

Heel vaak worden in oude stukken delen van Rotterdam als woonplaats aangeduid.

Adriaan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hallo Wim

De Cool was toen nog een vrijstaand dorp, schout en schepenen maakte daar de dienst uit, nu is het een wijk binnen Rotterdam, geanexeerd rond 1860, en ligt vlak achter en voor het Centraal-station, of de Coolsingel bedoeld wordt weet ik niet maar het zou kunnen, de Coolsingel en ook meerdere singels in het centrum zijn gedempt rond 1930 geloof ik. Als je het fijne wil weten kan ik dat wel voor je nazoeken, groetjes Paula.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Het ambacht Cool komt reeds voor in 1280. In 1596 kocht de stad de ambachtsheerlijkheid Cool, Blommersdijk en Beukelsdijk van Jhr. Jacob van Almonde. Bij K.B. van 20-9-1809 werd het ambacht Beukelsdijk, Blommersdijk, genaamd Cool, tot zelfstandige gemeente verheven. In 1811 werd Cool door Rotterdam geannexeerd. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Beste Adriaan, Paula en Alvara,

Het vermoeden is door jullie alle drie bevestigd dat het hier gaat om Cool en de Coolsingel wat nu deel van Rotterdam uitmaakt. Ik was wat op het verkeerde been gezet daar er in die zelfde periode zowel Rotterdam als Cool genoemd wordt als geboorteplaats. Temeer daar het gebied wat Cool heet al op een stadsplattegrond door Henrick Haestens van 1599 wordt weergegeven binnen de Rotterdamse Stadsveste. Het wordt alleen niet als zodanig genoemd, want op plattegronden uit de vorige eeuwen worden hoofdzakelijk poorten, kerken, markten etc. benoemd.

Hartelijk dank voor jullie verhelderende reacties.

Met vriendelijke groet,

Wim

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...