Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Komt Cornelis Stoffelse van de Velde uit Goes?


FrankvdV

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Hallo Allen,

 

In mijn stamboom Van de Velde heb ik een Christoffel Melssen van de Velde (ook wel Stoffel van de Velde genoemd) uit Kloetinge. Hij trouwt op 15 december 1646 in Goes met Adriaentie Jans Vermeule. Zij krijgen in ieder geval drie kinderen, die ook als zodanig in het doopboek van Goes terug te vinden zijn (ik ben in het bezit van de door de NGV Afdeling Zeeland uitgegeven USB stick met de DTB van Goes en paar omliggende plaatsen):
1. Mels van de Velde, gedoopt 1 december 1647 in Goes.
2. Janneken Stoffels van de Velde, gedoopt 12 februari 1649 in Goes.

3. Tanneke van de Velde, gedoopt 17 december 1651 in Goes.

Zie 

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

voor dit gezin.

 

 

Uit dit huwelijk zou een vierde (en misschien wel meerdere kinderen) kind geboren kunnen zijn:

In het trouwboek van Goes vind ik een Cornelis Stoffelsen van de Velde, die op vrijdag 30 april 1685 in Goes trouwt met Maytje Baltens. In het trouwboek van Goes staat daarover: "den 24, Cornelis Stoffel van de Velde, j.m. van Goes met Maytjen Baltens, j.d. van Ter Neuzen". De afbeelding in het trouwboek is deze (knip van een niet al te beste scan):

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/monthly_2019_02/goes_otr._1685_03_24_vandeveldecornelis_baltensmaytje.jpg.b92d6f62fa433e476572a50c75241f30.jpg" />

Na dit huwelijk trouwt hij nog drie keer:

Hij staat vermeld als J.M. van Goes, maar ik kan van hem geen doop in Goes terug vinden. Niet in de transcripties, ook niet in de scans van de betreffende periode (van 1651 t/m ca 1666). Zijn vader (Stoffels Mels van de Velde) vind ik in 1662 terug in Goes als verkopende partij van een huis, daarin is hij van beroep "luitenant van de extaordinaire compagnie" (RAZE1759). Dan vind ik hem in 1667 (vooralsnog éénmalig) terug in Zierikzee in een

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

. Hij staat daarin ook vermeld als luitenant.

Nu mijn vragen:

1. Cornelis Stoffelsen van de Velde staat vermeld als J.M. van Goes, maar is het dan per definitie dat hij dan in Goes geboren moet zijn? Kan hij dan ook elders (bijv. Zierikzee) geboren zijn?

2. Kan ik basis van bovengenoemde informatie hem koppelen als zoon van Christoffel/Stoffel Melssen van de Velde en Adriaentie Jans Vermeule? Op basis van deze gegevens vind ik het zelf behoorlijk summier. Zeker als  je zijn gezinnen en kinderen bekijkt, want ik kan zo 1-2-3 geen vernoemingen naar de Van de Velde's terug vinden, noch getuigen vanuit de Van de Velde kant. Zie 

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

voor meer informatie.

 

Graag jullie ideeen hierover, waarvoor bij voorbaat dank!

 

bewerkt door FrankvdV
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Citaat

Er staat nog een regel maar die is slecht leesbaar, evenals de in de kantlijn vermelde trouwdatum.

 

Op de onderste regel staat: beijde won(end) alhier.
In de kantlijn staat: getrouwd den 20 april 1685

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

bewerkt door Jan Clavaux
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Deze zelfde Cornelis komt tussen 1685 en 1694 zes maal voor in het doopboek van Goes, iedere keer als Stoffels(e) (zonder "Van der Velde")
In een aantal gevallen is in een dergelijke doopinschrijving ook een zekere Arnout Dirks (diverse spellingsvarianten) vermeld.
Opvallend is, dat die ook doopgetuige is bij een dochter van Crijn Stoffels (17-11-1687). Dat lijkt een fout in het doopboek te zijn; de moeder is hier ook foutief vermeld als Maike Galtens.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dankjewel Jan!

In je eerste antwoord geef je een link naar familysearch: het blijkt dat de scan daar beter is dan de scans die ik op de USB stick heb staan. Dat scheelt wel een heel stuk qua leesbaarheid.

 

Je tweede antwoord: Ik heb in de transcriptie van de USB stick en op basis daarvan in (scans van) het doopboek zelf, de volgende kinderen gevonden:

Jan, 29 maart 1686

Cornelis, 31 januari 1690

Balten, 21 mei 1692

Cornelis, 12 september 1694

Allen kinderen van Cornelis Stoffelse en Mayken Baltens. Alleen bij Jan staat in de transcriptie van de NGV: Cornelis Stoffelse van de Velde, terwijl dat niet in het doopboek zelf terug komt.

Dochter Andriesje uit 1787 staat daar ook in als dochter van Crijn Stoffels en Maiken Gastens.

 Welke bron heb jij gebruikt om tot zes kinderen te komen?

 

 

 

 

bewerkt door FrankvdV
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik vond geen zes kinderen, maar zes vermeldingen in het doopboek.

Op 9-9-1685 zijn Cornelis Stoffels en Maijcken Bartels samen doopgetuige bij Andrieske(!),

dochter van de eerder genoemde Aernout Dirxsen.

Met dank aan

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

bewerkt door Jan Clavaux
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Die twee echtparen lijken familie van elkaar te zijn, met een gemeenschappelijke voormoeder Andriesje.

 

Aernout Dirckssen, weduwnaar van Leuntje Jans, en Apolonia (Leuntje Cornelisse) Stenaerts, trouwden te Goes 31-3/11-5-1685.

Eerder trouwde hij als Aernout Dirxsen van den Berghe met Leuntje Jans, weduwe van Willem van de Meer, op 25-9/6-11-1676
In het doopboek van Goes komt hij hier en daar ook als Van den Bergh voor.

bewerkt door Jan Clavaux
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
10 uur geleden zei Jan Clavaux:

Ik vond geen zes kinderen, maar zes vermeldingen in het doopboek.

Begrijpend lezen blijft een dingetje..... Dank voor het scherp houden!

 

7 uur geleden zei Jan Clavaux:

Die twee echtparen lijken familie van elkaar te zijn, met een gemeenschappelijke voormoeder Andriesje.

Dan zou dat aan de kant van Maijcken Bartels moeten zijn want aan de kant van Van de Velde komt die naam niet voor. En Maijcken komt uit Terneuzen, waarvan op zeeuwengezocht weinig te vinden is. 

 

Ik stel je hulp zeer op prijs, en het zijn allemaal zaken die verder uitgezocht kunnen worden, maar voor ik dat doe, wil ik wel eerst zeker weten of Cornelis Stoffels(en) van de Velde de zoon is van Christoffel Melssen (van de Velde). Zodat ik verder kan doorborduren op deze tak.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...