Jump to content

Sandbrink in diverse variaties

tukkergirl07

Recommended Posts

• Member Group
tukkergirl07

Ik ben opzoek naar informatie over Anthoon Sandbrinck  getrouwd met Anna Maria Lena

In de doopinschrijving van zoon Simon Martinus in 1781 staat vermeld dat Anthoon van Maastricht zou komen .

Ze zijn op doorreis wordt er vermeld en in Vlagtwedde wordt Simon geboren .

Wie kan mij meer vertellen of de juiste richting wijzen t.a.v van deze ouders.. Anthoon en Anna?

Please login or register to see this attachment.

• Member Group

Voor een beter inzicht is het handig om de leefomstandigheden van Simon zelf eerst eens te bekijken, waarover wel het een en ander is te vinden.

Simon reisde ook rond, en is enige malen als scharenslijper vermeld.
Hij had een dochter Christina, die rond 1823 ergens in het koninkrijk Hannover (onderweg) is geboren, en bij haar huwelijk daarom geen geboorteakte kan overleggen. Christina trouwde drie keer. Bij het eerste huwelijk werd zij weduwe en het tweede huwelijk eindigde in een echtscheiding. Daarnaast had zij twee onechte kinderen.
Het (eventuele) huwelijk van Simon is in Nederland niet te vinden.
De laatste jaren van zijn leven slijt hij in het tuchthuis te Leeuwarden, waar hij ook overlijdt.

Mogelijk is dat ook het beeld, dat je van zijn ouders moet hebben.
Hun overlijden is in Nederland niet te vinden.
Of ze getrouwd waren is nog maar de vraag.
In de hele provincie Limburg is geen doop van een Sandbrink te vinden.
Er is in Duitsland geen enkele plaats, die Kirck Heespe heet, of iets wat daar maar in de verste verte op lijkt.
De achternaam Lena komt in Duitsland uiterst sporadisch voor, en waarschijnlijk is Lena daarom een deel van haar voornaam.

Tot zover het slechte nieuws.
Het zou daarom des te mooier zijn, als er toch mensen zijn, die iets meer over Simons ouders boven water kunnen krijgen !

• Member Group

Omdat alle beetjes helpen: de achternaam Sandbrinck vindt waarschijnlijk zijn oorsprong in twee boerderijnamen in Leusden bij Amersfoort, Groot Sandbrink en Cleijn Sandbrink.
Om die reden wonen daar in de omgeving veel mensen, die die naam als achternaam gebruikten.

Op 24-7-1759 wordt in Amersfoort een Anthonij van Santbrink gedoopt, maar dat zou ook gewoon puur toeval kunnen zijn.

Zijn vader heette Daniel, terwijl je toch eigenlijk een Simon (of een Martinus) zou mogen verwachten

Overigens kwam deze achternaam om de een of andere reden ook in Duitsland voor.

Edited by Jan Clavaux

• Member Group

Hier nog wat kleine beetjes, alles voor wat het waard is!

Met Kirck Heespe wordt waarschijnlijk het Kirchspiel Hesepe bedoeld, van Wikipedia het  volgende: Klein und Groß Hesepe (

Please login or register to see this link.

: Hääspe) sind Ortsteile im

im

.

Misschien is Anthoon wel geboren in Maastricht maar waren zijn ouders daar dan ook al alleen maar op doorreis en is hij (daar) niet gedoopt? Je verwacht echter wel een RK doop, dit vanwege de opmerking bij de doop van Simon Martinus? Anthonij uit Amersfoort is NG gedoopt.

Ook Anna Maria's  ouders waren wellicht weinig honkvast?

Anthoon en Anna Maria zijn in 1781 op doorreis. Naar? In 1780 en 1783 worden in Groningen ook RK 2 kinderen gedoopt van een Jacobus Lena. Kan dat een broer zijn? Over hem is hier informatie bij elkaar gezocht:

Hij is afkomstig uit Venlo en zou daar vlgs zijn ovl-akte rond 1743 geboren zijn als zoon van Cornelis Lina. Doop niet te vinden. Via

dit overzicht:

• Cornelis Lina trouwde Venlo 15 april 1742 met Maria Geeraerts.

Uit dit huwelijk:

1. Joannes Lina gedoopt Venlo 24 juni 1742.
  2. Theodorus Lina gedoopt Venlo 9 mei 1746.
  3. Maria Catharina Lina gedoopt Venlo 28 september 1747.
  4. Willelmina Lina (ook Johanna Wilhelmina) gedoopt Venlo 18 augustus 1749.
  5. Wilhelmus Norbertus Lina gedoopt Venlo 6 juni 1754, begraven Venlo 15 oktober 1757.
  6. Maria Catharina Lina gedoopt Venlo 25 februari 1756, overleden Venlo 20 april 1814.
  7. Maria Sijbilla Lina gedoopt Venlo 25 februari 1758.
  8. Augustinus Lina gedoopt Venlo 11 april 1761.

Geen Jacobus, maar hij zou er wel tussen passen!

Via de eerste link ook het volgende gegeven:

Kerkelijk huwelijk  Venlo  24-10-1780     
Bruidegom                Bartholomeus  Schotten
Bruid                    Anna Maria Liena
Getuige bij het huwelijk        Petrus  Bommers
Getuige bij het huwelijk        Maria  Liena

En via de Genwiki-link  een Anna Maria Lina uit 1755.

Groet, Jacqueline

Edited by jacqueline

• Member Group

Kirchspiel Hääspe is natuurlijk een schot in de roos!
Iets anders kan zij niet bedoeld hebben.

Er bestaat van Hesepe een Ortsfamilienbuch, maar dat staat momenteel even niet online:

In de doopakte in Friesland staat volgens mij zowel, dat de moeder, als dat beiden rooms waren. Daar was dus toch wat onduidelijkheid over.

In 2016 haalde ik op het andere forum inderdaad het huwelijk boven water van Anna Maria Liena met Bartholomeus Schotten (Venlo 1780).
Dat moet een andere Anna Maria zijn, want dit echtpaar kreeg minstens tot in 1800 kinderen in Venlo.

Voor achtergrondinformatie over Hesepe zie verder

Daar wordt ook vermeld, dat Hesepe aan een oude

lag.
Deze weg liep helemaal tot aan Emden, aan de Noordzee, en dan zit je al bijna in Friesland.

Edited by Jan Clavaux

• Member Group
tukkergirl07

Het is een rondtrekkende scharensliep geweest, dat was mijn vermoeden al.

Zoon, Anton, geboren in Westerholt Dld. op 11-01-1821 is mijn voorvader.

Zijn akte , in het duits , heb ik in mijn bezit.

Ben bang dat er niet echt veel feitelijkheden verder boven water komen...omdat ze letterlijk overal en nergens zaten.

Anton heeft zich uiteindelijk gevestigd in Friesland  en via zijn zoon Douwe bij mijn overgrootmoeder ,  zijn kleindochter Maijke ( die ik trouwens als kind gekend heb)

Bedankt voor de gegeven informatie .. mocht iemand nog iets meer weten, hoor/lees ik het graag

Edited by tukkergirl07

• Member Group
19 minuten geleden zei Petra:

Nou nee, dan zit je al bijna in GRONINGEN.

Oeps, natuurlijk. Ik had even de kaart er bij moeten pakken B-4

Please login or register to see this attachment.

• Member Group
Citaat

Zoon, Anton, geboren in Westerholt Dld. op 11-01-1821 is mijn voorvader.

Dat is goed nieuws. Deze Anton is dus vernoemd naar zijn opa.
Mogelijk is de oude Anton dus na 1781 nog in andere bronnen te vinden.
Dat wordt flink zoeken in Duitsland, maar het onderzoek zit zeker nog niet vast.

• Member Group
tukkergirl07

Dit is wat ik op dit moment heb van het gezin ..

Simon Martinus Sandbrink, zoon van Antoon Sandbrink / Sandbrick en Anna Maria Lena. Hij is gedoopt op zondag 18 februari 1781 in Vlagtwedde [bron: DP 17810218 Sandbrink Simon Martinus Vlagtwedde]. Simon is overleden op vrijdag 8 februari 1833 in Oudehaske, 51 jaar oud. Van het overlijden is aangifte gedaan op zaterdag 9 februari 1833 [bron: OV18330209SandbrinkSimon]. Simon trouwde met Anna Maria Elizabeth Klaazen.

Kinderen van Simon en Anna:
1 Jette Sandbrink, geboren in 1810. Jette trouwde, 44 of 45 jaar oud, op vrijdag 13 juli 1855 in Vinkeveen en Waverveen met Joannes Matthias Koeberg, 64 of 65 jaar oud. Joannes is geboren in 1790 in Rotterdam.
2 Anton Sandbrink, geboren op donderdag 11 januari 1821 in Westerholt Duitsland. Hij is gedoopt op vrijdag 12 januari 1821 in Westerholt Duitsland. Anton is overleden op zondag 11 december 1904 in Haskerland, 83 jaar oud. Van het overlijden is aangifte gedaan [bron: GB 18210111 Sandbrink Johann Gerhard Anton]. Anton trouwde, 38 jaar oud, op zondag 21 augustus 1859 in Bolsward [bron: HW18590821SandbrinkZondervan A+ B] met Mayke Lammerts Zondervan. Mayke is een dochter van Lammert Baukes Zondervan en Itske Wiebes Veenstra.
3 Christina Sandbrink, geboren op donderdag 26 december 1822 in Ambt Heren Hannover Duitsland. Christina is overleden op vrijdag 22 december 1893 in Hilversum, 70 jaar oud. Van het overlijden is aangifte gedaan op zaterdag 23 december 1893 [bron: OV 18931222 Sandbrink Christina Hilversum]. Christina:
(1) trouwde, 29 jaar oud, op woensdag 28 april 1852 in Utrecht met Petrus Vermolen, 48 of 49 jaar oud. Petrus is geboren in 1803 in Ouder Amstel.
(2) trouwde, 49 jaar oud, op vrijdag 12 april 1872 in Vinkeveen en Waverveen met Dirk Theodorus Aarsman, 44 of 45 jaar oud. Dirk is geboren in 1827 in Abcoude -Proosdij.
Edited by tukkergirl07

• Member Group

Volgens diverse publicaties op internet is hij op 12-1-1821 (de dag na zijn geboorte) gedoopt te

(waar Westerholt onder valt)

Zijn de doopgetuigen bekend?

N.B.

Johannes Matthias Koeberg is overigens op 15-3-1790 RK gedoopt te Rotterdam.

Edited by Jan Clavaux

• Member Group

Anna Maria is dan een ander, ik had de jaartallen gisteravond laat idd niet meer zo scherp op een rijtje!

Nog het e.e.a., helaas niet veel feitelijkheden…

Wb de naamgeving van Simon: hij kan vernoemd zijn naar Anna Maria’s vader. Het echtpaar had misschien ook al meer kinderen en de vader van Antoon was al vernoemd?

Jan noemt al Klein en Groot Sandbrink te Leusden. Beide hofsteden worden ook wel Sambrijnck genoemd. Bijzonder is dat de kleinzoon Antoon en diens nageslacht zich Sambrink Sanderink noemen?

Citaat

Huwelijksregister 1859

Bron: BS Huwelijk

Soort registratie: BS Huwelijk akte

(Akte)datum: 21-08-1859

Bijzonderheden:
Bruidegom ondertekent met "A. Sambrink"

Vader van de bruidegom

Diversen: overleden

Moeder van de bruidegom

Bruidegom

37 jaar oud, geboren te Waardenburg (Duitsland)

Bruid

36 jaar oud, geboren te Bolsward

Vader van de bruid

Moeder van de bruid

Diversen: overleden

Bronvermelding

Huwelijksregister 1859, archiefnummer 30-07, Burgerlijke Stand Bolsward - Tresoar, inventarisnummer 2009, aktenummer 037/1-3

Gemeente: Bolsward

Periode: 1859

Groot en Klein Sand- of Sambrink lagen in Snorrenhoef, een buurtschap in Leusden.

In 1995 verscheen het boek Zandbrink-Groot-Klein en Molen, in de serie Achterveldse geschiedenis

O.a. hier ook nog informatie:

Als je zoekt met uploads oud scherpenzeel zandbrink vind je verschillende genealogische overzichten waarin bewoners van Zandbrink worden genoemd. Allen RK.

Het meest in het oog springt  

met 3 lijnen Zandbrink. Ik heb me er niet echt in verdiept, maar in de tweede wordt genoemd:

II Gerrit Aalbertsz/Morren, geb. Asschat, ged. Hamersveld (RK) 19-09-1732, won. Sandbrink, tr. Leusden (gerecht) en Achterveld (RK) 01-07-1755 Elisabeth Hermsen, wed. Hermen Jansz (3e graad), won. Sandbrink, dr. van Hermen Gerritsz en Rijkje Lammerts

Uit dit huw.:

1. Hermen Gerritsz, geb. op Sandbrink, ged. Achterveld (RK) 10-04-1756, get. Rikje Lammerts, tr. Leusden (gerecht) en Achterveld (RK) 26-10-1779 Aaltje Jansen Kok, won. Stoutenburg, dr. van Jan Jansen Kok

2. Albert Gerritsz, geb. op Sandbrink, ged. Achterveld (RK) 17-11-1757, get. Rikje Lammerts, grootmoeder moeders kant

3. Teunis Gerritsz, geb. op Sandbrink, ged. Achterveld (RK) 06-09-1759, get. Evertje Hermsen, zus van de moeder

4. Gerrit Gerritsz van Sandbrink, geb. op Sandbrink, ged. Achterveld (RK) 27-05-1761, get. Aartje Everts, stiefmoeder van de vader, otr. Stoutenburg (gerecht) 11-02-1797 en tr. Achterveld (RK) 28-02-1797 Gijsbertje Woutersen van Groot Vincelaar (3e graad), geb. en won. Stoutenburg, dr. van Wouter Jansen

5. Teunis Gerritsz, geb. op Sandbrink, ged. Achterveld (RK) 19-11-1763, get. Aartje Everts, stiefmoeder van de vader

6. Hendrik/Rik Gerritsz, geb. op Sandbrink, ged. Achterveld (RK) 08-03-1768, get. Aartje Everts, stiefmoeder van de vader

Twee Teunissen dus. De eerste waarschijnlijk hernoemd in de tweede die maar heel net aan een scharenslijpende vader zou kunnen zijn in 1781?

• Member Group
17 uur geleden zei Jan Clavaux:

Volgens diverse publicaties op internet is hij op 12-1-1821 (de dag na zijn geboorte) gedoopt te

(waar Westerholt onder valt)

Zijn de doopgetuigen bekend?

N.B.

Johannes Matthias Koeberg is overigens op 15-3-1790 RK gedoopt te Rotterdam.

Er wordt genoemd , der Vater

Gerd Hinrich Meijer

Gerd Hinrich Wilkens

Maria Catharina Osterloh

• Member Group

Jacqueline,  De achternaam is zeer wisselend... 

Sandbrink, Sandbrinck, Sambrink , Sambrink Sanderink , Sanderink, Sanderinck .... dit kan allemaal.

Dat maakt het lastig... 

Zelf denk ik niet dat het direct te maken heeft met de boerderijen Groot en Klein Sandbrink... want een vervoeging ben ik niet tegen gekomen  bij geen van de familieleden.

De familie is niet RK  van oorsprong... soms wel eens een sprong in de RK-kerk.. maar ze komen steeds weer van Hervormde huize.

Heb meer het idee, dat ze hun oorsprong vinden in Duitsland.. en trekkende door de grensprovincies hun sporen hebben achtergelaten.

Vast staat wel dat het een scharenslijpers familie is geweest.. hier had mijn oma het ook altijd over.

• Member Group
Citaat

Heb meer het idee, dat ze hun oorsprong vinden in Duitsland.. en trekkende door de grensprovincies hun sporen hebben achtergelaten.

Daar ben ik het me eens.

Zoals ik al aangaf, komt de naam Sandbrink (etc) om de een of andere reden ook in Duitsland voor.
Hoewel

maar een fractie van de Duitse dopen omvat, geeft het toch wel een indicatie.
De achternaam komt vooral voor in Westfalen, ten zuiden van Hesepe, met uitspringers in de plaatsen Bünde en Werther. Mogelijk sluit dit gebied aan op de oude heerweg, die van Emden naar het zuiden loopt, en waar Hesepe ook aan ligt. Dan zou Anton Sandbrink zijn vrouw Anna Maria Lena onderweg hebben leren kennen.

Hoe "Mastrigt" in de doopakte terecht is gekomen, is me verder een raadsel. Er zit een bepaald patroon in de omzwervingen van de familie, en het Limburgse Maastricht past daar totaal niet in.
Dat geldt overigens net zo goed voor Amersfoort en Leusden.

Ik denk daarom, dat de Sandbrinken uit Westfalen komen, en dat het verder niet mogelijk is, om daar meer over te vinden.

• Member Group

Jan ,  dank je wel voor het meedenken...

Gelukkig leven we nu in een tijd waarin steeds meer informatie op dit terrein te vinden is.

Heb laatst een mooie link gezien voor de duitse genealogie..  eens doorspitten.. wie weet wat daar nog uit komt.

Alvast bedankt voor je inbreng..