Jump to content
Enno Borgsteede

oude foto gezocht, van Bilderdijkstraat 183, Amsterdam

Recommended Posts

Enno Borgsteede

Mijn opa Henricus Borgsteede heeft van 1939 tot 1947 een pianohandel gehad aan de Bilderdijkstraat, op nummer 183, in Amsterdam. Hij woonde toen achter de winkel, van tafel en bed gescheiden van mijn oma, die wel in de buurt woonde.
Van de winkel is door renovatie van de benedenverdieping niets herkenbaars meer te zien, en daarom ben ik op zoek naar een foto uit die periode zelf, liefst een waarop ook mijn achternaam te zien is, dan wel piano’s in de etalage. Mijn vader ging daar vaak achter een pianola zitten, waarbij hij dan net deed of hij daarop speelde.
Wie helpt? Of weet een site? Ik heb al op het Geheugen van West gekeken, en dat levert niets op, en de beeldbank van het stadsarchief heeft wel een foto, maar die is van 1905.

Jan Clavaux

Voor de goede orde, deze vraag is tegelijkertijd ook hier gesteld:

https://www.stamboomforum.nl/subfora/317/2/70032/0/oude_foto_bilderdijkstraat_183_amsterdam

met enige reacties, die verder niets opleveren.

Overigens had een H. Borgsteede reeds in 1928 een pianohandel in de Kinkerstraat 19, maar mogelijk was dat zijn vader (Bron: delpher)

Per 1 januari 1936 is die zaak verhuisd naar de Bilderdijkstraat

Edited by Jan Clavaux

Enno Borgsteede

Klopt, en ik heb de vraag ook bij de NGV op het prikbord gezet. Eens kijken waar de aardigste en slimste genealogen zitten. Op het stamboomforum zo te zien niet, want daar kreeg ik tot nu toe inderdaad niet echt zinvolle antwoorden. Ik kan al heel lang Googelen, en zoek nu juist naar antwoorden die buiten de gebaande paden liggen. Vragen bij nakomelingen klinkt ook wel heel raar, want ik ben zelf een nakomeling.

De H. Borgsteede van de handel in de Kinkerstraat is dezelfde. Het was ook het woonadres toen mijn vader geboren werd, in 1934. De zaak is denk ik verhuisd omdat er in de Bilderdijkstraat meer ruimte was, dan wel dat de huren daar ook lager waren. Ik zie mijn familie uit die tijd steeds verder van het centrum wegraken, en het duurder worden van de binnensteden is dus al een heel oud fenomeen.

Even een zijsprong: Weet je waar de KvK-archieven uit die tijd heen zijn gegaan?

Enno Borgsteede

Helaas, het zijn vooral notulen en dat soort zaken, en ook erg oud, als ik de inventaris bekijk. En het handelsregister zelf zit er niet in.

Voor de zaak van mijn opa is dit niet zo erg, want ik heb al een kopie op papier, maar er zijn andere familieleden die winkels hadden, waar ik al wel foto's van heb.