Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

oude foto gezocht, van Bilderdijkstraat 183, Amsterdam


Enno Borgsteede

Recommended Posts

  • Forumleden Groep
Enno Borgsteede

Mijn opa Henricus Borgsteede heeft van 1939 tot 1947 een pianohandel gehad aan de Bilderdijkstraat, op nummer 183, in Amsterdam. Hij woonde toen achter de winkel, van tafel en bed gescheiden van mijn oma, die wel in de buurt woonde.
Van de winkel is door renovatie van de benedenverdieping niets herkenbaars meer te zien, en daarom ben ik op zoek naar een foto uit die periode zelf, liefst een waarop ook mijn achternaam te zien is, dan wel piano’s in de etalage. Mijn vader ging daar vaak achter een pianola zitten, waarbij hij dan net deed of hij daarop speelde.
Wie helpt? Of weet een site? Ik heb al op het Geheugen van West gekeken, en dat levert niets op, en de beeldbank van het stadsarchief heeft wel een foto, maar die is van 1905.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Voor de goede orde, deze vraag is tegelijkertijd ook hier gesteld:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

met enige reacties, die verder niets opleveren.

Overigens had een H. Borgsteede reeds in 1928 een pianohandel in de Kinkerstraat 19, maar mogelijk was dat zijn vader (Bron:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

)

Per 1 januari 1936 is die zaak verhuisd naar de Bilderdijkstraat

bewerkt door Jan Clavaux
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Enno Borgsteede

Klopt, en ik heb de vraag ook bij de NGV op het prikbord gezet. Eens kijken waar de aardigste en slimste genealogen zitten. Op het stamboomforum zo te zien niet, want daar kreeg ik tot nu toe inderdaad niet echt zinvolle antwoorden. Ik kan al heel lang Googelen, en zoek nu juist naar antwoorden die buiten de gebaande paden liggen. Vragen bij nakomelingen klinkt ook wel heel raar, want ik ben zelf een nakomeling.

 

De H. Borgsteede van de handel in de Kinkerstraat is dezelfde. Het was ook het woonadres toen mijn vader geboren werd, in 1934. De zaak is denk ik verhuisd omdat er in de Bilderdijkstraat meer ruimte was, dan wel dat de huren daar ook lager waren. Ik zie mijn familie uit die tijd steeds verder van het centrum wegraken, en het duurder worden van de binnensteden is dus al een heel oud fenomeen.

 

Even een zijsprong: Weet je waar de KvK-archieven uit die tijd heen zijn gegaan?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Enno Borgsteede

Helaas, het zijn vooral notulen en dat soort zaken, en ook erg oud, als ik de inventaris bekijk. En het handelsregister zelf zit er niet in.

 

Voor de zaak van mijn opa is dit niet zo erg, want ik heb al een kopie op papier, maar er zijn andere familieleden die winkels hadden, waar ik al wel foto's van heb.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 8 months later...
  • Forumleden Groep
Heleen Uitbeijerse
Op 29-12-2018 om 09:32 zei Jan Clavaux:

Voor de goede orde, deze vraag is tegelijkertijd ook hier gesteld:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

met enige reacties, die verder niets opleveren.

Overigens had een H. Borgsteede reeds in 1928 een pianohandel in de Kinkerstraat 19, maar mogelijk was dat zijn vader (Bron:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

)

Per 1 januari 1936 is die zaak verhuisd naar de Bilderdijkstraat

Ik heb in huis nog een piano staan die bij H. Borgsteede vandaan komt. Geen idee of er daar nog veel van in omloop zijn. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dag Heleen,

 

Dank voor je bericht. Ik heb een drukke week gehad, en daardoor nog niet eerder tijd gehad voor een reactie.

 

Over het aantal Borgsteede-piano's dat nog in omloop is, heb ik geen enkel idee. Ik heb er nog nooit een gezien, en de piano van mijn ouders komt ook niet van mijn opa. Die overleed namelijk al toen mijn vader 13 was, en mijn ouders trouwden toen hij 26 was. Hun piano stamt ook uit die tijd, eind jaren 50.

 

Van een neef weet ik dat er een Borgsteede-piano stond in een verzorgingshuis waar zijn moeder werd verpleegd, maar die moeder is dood, en die piano is waarschijnlijk ook al weg. Het enige dat wij nu hebben is naamplaatje van zo'n piano, waarbij ik niet weet van wie dat plaatje afkomstig is.

 

Iemand op een forum te ontmoeten die zelf een Borgsteede-piano heeft is voor mij dus echt iets heel bijzonders, en ik zou het leuk vinden als je me een foto kunt sturen, en nog mooier zou het zijn, als je er ook nog een bonnetje van hebt. Mijn opa is in 1947 overleden, onder niet al te mooie omstandigheden, en mijn oma heeft de zaak nog ongeveer een jaar draaiend gehouden. Zij was 20 jaar jonger dan mijn opa, en overleed in 1990.

 

Ik weet niet of je via een privébericht een foto kan meesturen, maar anders geef ik je mijn emailadres wel langs die weg door. Is dat OK?

 

Ik ben echt heel benieuwd!

 

groetjes,

 

Enno

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Heleen Uitbeijerse
Op 28-12-2018 om 22:12 zei Enno Borgsteede:

Mijn opa Henricus Borgsteede heeft van 1939 tot 1947 een pianohandel gehad aan de Bilderdijkstraat, op nummer 183, in Amsterdam. Hij woonde toen achter de winkel, van tafel en bed gescheiden van mijn oma, die wel in de buurt woonde.
Van de winkel is door renovatie van de benedenverdieping niets herkenbaars meer te zien, en daarom ben ik op zoek naar een foto uit die periode zelf, liefst een waarop ook mijn achternaam te zien is, dan wel piano’s in de etalage. Mijn vader ging daar vaak achter een pianola zitten, waarbij hij dan net deed of hij daarop speelde.
Wie helpt? Of weet een site? Ik heb al op het Geheugen van West gekeken, en dat levert niets op, en de beeldbank van het stadsarchief heeft wel een foto, maar die is van 1905.

Hallo Enno, 

Bij gevoegd 2 foto's. 

Een bonnetje heb ik helaas niet. 

Ik heb de piano een aantal jaar geleden van een kennis gekregen. 

Mvgr Heleen Uitbeijerse 

Log alstublieft in om de attachment te kunnen zien.

Log alstublieft in om de attachment te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dag Heleen,

 

Hartelijk dank voor de foto's. En leuk om te zien dat het plaatje nog van de Kinkerstraat komt, van voor 1936 dus. Dat betekent dus, als mijn opa geen oude plaatjes heeft gebruikt, dat de piano van 1935 of eerder is.

 

Mag ik eventueel ook de naam van die kennis weten? Zou die de piano geerfd/georven kunnen hebben? Ik neem aan dat de piano oorspronkelijk gekocht is door iemand die in die tijd in Amsterdam woonde, of heel dicht in de buurt daarvan.

 

Je kan de naam ook via een persoonlijk bericht doorgeven, als je dat veiliger vindt.

 

groetjes,

 

Enno

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • Forumleden Groep
Heleen Uitbeijerse

Hallo Enno, 

 

Het Is jammergenoeg niet gelukt om een naam te achterhalen. De kennissen waarvan wij de piano hebben overgenomen hebben hem via een advertentie in een krantje op de kop getikt. 

Helaas...... 

Mvgr Heleen Uitbeijerse 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Enno Borgsteede

Hallo Heleen,

 

Dank je voor het navragen. Ik vind het hoe dan ook heel leuk om die foto's nu te hebben.

 

groetjes,

 

Enno

 

bewerkt door Enno Borgsteede
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...
  • Forumleden Groep

Hallo, geen idee of dit nog wordt gelezen. Ik ben via marktplaats in bezit gekomen van een piano. Bij het schoonmaken vond ik een jaartal (1917) en een naam. Waarschijnlijk "H. Borgsteede"  bij een Google opdracht vond ik deze discussie. Het is niet helemaal on topic maar misschien is het interessant voor u om te weten waar een Borgsteede piano terecht is gekomen. Daarnaast ben ik erg benieuwd naar de achtergrond van de piano. 

Groeten Gerard Baart 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Enno Borgsteede
5 uur geleden zei Gbaart:

Hallo, geen idee of dit nog wordt gelezen. Ik ben via marktplaats in bezit gekomen van een piano. Bij het schoonmaken vond ik een jaartal (1917) en een naam. Waarschijnlijk "H. Borgsteede"  bij een Google opdracht vond ik deze discussie. Het is niet helemaal on topic maar misschien is het interessant voor u om te weten waar een Borgsteede piano terecht is gekomen. Daarnaast ben ik erg benieuwd naar de achtergrond van de piano. 

Groeten Gerard Baart 

 

Beste Gerard,

 

Hartelijk dank voor je bericht, en de foto. Ik was eerst nogal verbaasd over het jaartal, maar in de inschrijving in het handelsregister zag ik net dat mijn opa zijn zaak al in 1910 gevestigd heeft, aan de Kinkerstraat 19 in Amsterdam. De inschrijving zelf is van 1921, en ik heb geen idee of er nog een eerdere registratie is. En op zich is 1910 geen raar jaartal, want mijn opa is in 1879 geboren, en was bij de vestiging dus al 31.

 

Als ik afga op de plek waar zijn naam geschreven staat, dan zou het kunnen dat hij de piano in dat jaar heeft gestemd. Een handelaar bevestigde meestal een plaatje met zijn naam aan de buitenkant, of aan de binnenkant van de klep, zoals je op de foto van Heleen kunt zien. Heeft jouw piano ook zo'n plaatje, misschien van een andere handelaar?

 

Ik vind dit heel bijzonder, omdat ik bijna niets van mijn opa weet. Hij overleed in 1947, toen mijn vader 13 was, en ik ben zelf van 1960.

Zou je ook een foto van de voorkant kunnen maken?

 

Vriendelijke groeten,

 

Enno

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hoi enno. Bedankt voor je reactie. De piano heeft helaas ernstig onderhoud nodig. Er zijn verschillende verflagen overheen gegaan en er is wat schade aan de buitenzijde. Desondanks is het geluid nog heel mooi. Ik denk dat een plaatje al eens is verwijderd. Bij dit schilderwerk. Wij hebben de piano nog maar kort in ons bezit. Helaas blijkt hij toch wat meer ruimte in te nemen in onze woonkamer dan we hadden verwacht. Dus waarschijnlijk gaat de piano ook weer weg. 

Groeten Gerard 

Log alstublieft in om de attachment te kunnen zien.

Log alstublieft in om de attachment te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...