Jump to content
Framegote

trouwen "in 't Kort" en "in 't Lang" in Rosendael ?

Recommended Posts

Framegote

Hallo samen,

Allereerst een fijne Kerst en een gezond nieuw jaar gewenst.

 

Dan ... ik vond zojuist de trouwinschrijving van mijn oud-betovergrootouders (wat een titel ... 4x over grootouders is duidelijker). Het staat helemaal linksonder op deze pagina: 

Please login or register to see this link.

.

 

Omdat dit een scan is van het Utrechts Archief, zal dit waarschijnlijk gaan om het buitenhuis Rosendaal dat nu in de stad Utrecht staat, maar zeker weet ik dat niet. Is er misschien iemand die weet waar het hier om gaat? En wat de uitdrukkingen "in 't kort" en "in 't lang" in dit verband betekenen?

 

Vast bedankt voor de hulp

 

Frank van Andel

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
joke andriessen

Ik denk dat het een straat is.

Zie 

Please login or register to see this link.

 

En natuurlijk wens ik jou en de andere lezers ook goede Kerstdagen.

 

Groet, Joke

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jan Clavaux

Ik sluit me volledig bij Joke aan.

Die twee steegjes bestaan nog steeds

Zoals je in de bovengenoemde akten kunt lezen,

stonden er in die steegjes geen huizen, maar kameren,

woninkjes bestaande uit niet meer dan één vertrek.

Ze zijn dan ook gratis getrouwd.

Please login or register to see this image.

/monthly_2018_12/SH-001.jpg.ca9e8e364a235fd6a67a4c02254220dd.jpg" />

Edited by Jan Clavaux

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jan Clavaux

Ze zijn op 26-6-1734 ook in de katholieke kerk getrouwd, zoals je mag verwachten.

Volgens de index RK trouwen:

Please login or register to see this link.

Deze huwelijken staan (nog) niet op de website van het Utrechts Archief.

Je mag er denk ik wel van uit gaan, dat ze getrouwd zijn in dezelfde RK kerk, als waarin ze al hun kinderen lieten dopen,

de schuilkerk in de Catharijnesteeg (inventaris nummer 56).

 

Aanvulling.

Volgens een andere index,

Please login or register to see this link.

zijn ze inderdaad in de Catharijnesteeg getrouwd, en wel op 3 juli.
26 juni was blijkbaar de ondertrouwdatum, en dan zijn de drie zondagse huwelijksaankondigingen overgeslagen.

 

Edited by Jan Clavaux

Share this post


Link to post
Share on other sites
Framegote

wow, Joke en Jan enorm bedankt. Dit is zelfs beter dan ik gehoopt had. 

 

Ik ga verder speuren! (maar dan als straks de Kerst weer voorbij is)

 

Groetjes

Frank

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jan Clavaux

Christina lijkt mij een dochter van de soldaat Jeroen Miljé en zijn eerste vrouw Engel van Toornburgh (diverse schrijfwijzen).
Simon en Christina laten in Utrecht immers een zoon Hieronymus en een dochter Engelberta dopen.

 

Dat blijkt vervolgens te kloppen.
Zij is RK gedoopt in de garnizoensplaats Doesburg op 21-11-1714 als Christijn Millieer.

Haar ouders zijn op 6-3-1714 in Arnhem getrouwd.

 

Wat Simon betreft, hij was waarschijnlijk rechtstreeks afkomstig uit een Duitstalig gebied en ook soldaat.
Simon Streumers uit Utrecht is met Kerstmis 1758 als Zoldaat bij de VOC overleden in het hospitaal in Batavia.

Zie

Please login or register to see this link.

en de daarop volgende pagina uit het register van het schip De Standvastigheid

Edited by Jan Clavaux

Share this post


Link to post
Share on other sites
Framegote

wow, Joke en Jan enorm bedankt. Dit is zelfs beter dan ik gehoopt had. 

 

Ik ga verder speuren! (maar dan als straks de Kerst weer voorbij is)

 

Groetjes

Frank

Share this post


Link to post
Share on other sites
Framegote

Die reactie bleek ik niet gepost te hebben en stond nog klaar. :-) Inmiddels zijn de Kerstdagen voorbij en kan het "gewone leven" weer beginnen.

Interessant om te zien dat weer een voorouder bij de V.O.C. beland is geweest. Simon Streumer moet in die tijd wanhopig zijn geweest om met een gezin van 10 kinderen toch z'n gezinnetje te verlaten en er op te vertrouwen dat het inkomen genoeg is om de boel in leven te houden. Als soldaat was er in Nederland en Europa misschien niet zo heel veel meer te doen, maar in Nederlands Indië waren opstanden genoeg. Wikipedia laat daar 3 grote feiten zin in de 1750s die wellicht tot de verbeelding spraken bij Simon. Er zal ongetwijfeld in de kranten van die tijd melding over zijn gemaakt.

Ik vind het leukste aan genealogie als je het verhaal achter de gebeurtenissen kunt achterhalen en het geheel in context kunt zien.

 

Hieronymus Millieer en Engel van Tomberge zijn mijn stam-vader en stam-moeder (volgens mijn genealogieprograma Reunion). Die had ik nog niet eerder ontdekt!

 

Nogmaals mijn dank.

Frank

Share this post


Link to post
Share on other sites
Framegote
18 uur geleden zei Jan Clavaux:

Christina lijkt mij een dochter van de soldaat Jeroen Miljé en zijn eerste vrouw Engel van Toornburgh (diverse schrijfwijzen).
Simon en Christina laten in Utrecht immers een zoon Hieronymus en een dochter Engelberta dopen.

 

Dat blijkt vervolgens te kloppen.
Zij is RK gedoopt in de garnizoensplaats Doesburg op 21-11-1714 als Christijn Millieer.

Haar ouders zijn op 6-3-1714 in Arnhem getrouwd.

 

Kun je me vertellen waar je die trouwdatum hebt kunnen vinden? Ik zie de katholieke huwelijken bij FamilySearch beginnen bij 1722.

 

18 uur geleden zei Jan Clavaux:

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jan Clavaux

Katholieke huwelijken waren in het grootste deel van de Republiek niet rechtsgeldig.

Zij zijn daarom in Arnhem in de gereformeerde kerk getrouwd.

Please login or register to see this link.

 

Het ging om het Regiment Infanterie 668a onder commando van De Villegas

Please login or register to see this link.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Framegote
Op 27-12-2018 om 12:10 zei Jan Clavaux:

Katholieke huwelijken waren in het grootste deel van de Republiek niet rechtsgeldig.

Zij zijn daarom in Arnhem in de gereformeerde kerk getrouwd.

Please login or register to see this link.

 

aha. Ik dacht dat men dan bij de schout ging trouwen.

 

Op 27-12-2018 om 12:10 zei Jan Clavaux:

 

Het ging om het Regiment Infanterie 668a onder commando van De Villegas

Please login or register to see this link.

 

 

 

dank je. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Framegote
Op 26-12-2018 om 17:05 zei Jan Clavaux:

Christina lijkt mij een dochter van de soldaat Jeroen Miljé en zijn eerste vrouw Engel van Toornburgh (diverse schrijfwijzen).
Simon en Christina laten in Utrecht immers een zoon Hieronymus en een dochter Engelberta dopen.

 

Dat blijkt vervolgens te kloppen.
Zij is RK gedoopt in de garnizoensplaats Doesburg op 21-11-1714 als Christijn Millieer.

Haar ouders zijn op 6-3-1714 in Arnhem getrouwd.

 

Hoe kom je trouwens op 6 maart? Ik denk 11 maart te lezen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jan Clavaux

Je hebt helemaal gelijk: ondertrouw 17 februari, drie afkondigingen, copul[ata] 11maart

 

Ik nam klakkeloos de (foutieve) datum over, die het Gelders Archief opgeeft.

Please login or register to see this link.

(Fout gemeld aan het archief)

 

Please login or register to see this attachment.

Edited by Jan Clavaux

Share this post


Link to post
Share on other sites
Framegote
Op 27-12-2018 om 12:10 zei Jan Clavaux:

Katholieke huwelijken waren in het grootste deel van de Republiek niet rechtsgeldig.

Zij zijn daarom in Arnhem in de gereformeerde kerk getrouwd.

Please login or register to see this link.

 

Het ging om het Regiment Infanterie 668a onder commando van De Villegas

Please login or register to see this link.

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Framegote

Dank je. :-)

Ik vond trouwens op die site over regiment 668a dat ze naar Saint Venant waren geweest in 1710. Dat beleg is door iemand getekend ...

Please login or register to see this link.

 hierop is rechtsonder te zien dat Vilegas ten zuid-oosten van het stadje met zijn regiment lag. Vermoedelijk - lijk mij - ook dus mijn "stam-vader" Hieronymus Millieer !

Share this post


Link to post
Share on other sites
Stamboomdetective

Beste Framegote, het is natuurlijk al even geleden sinds je deze post hebt geplaatst, dus misschien ben je niet meer actief op het forum. Toch waag ik graag een poging: Christina Milje/Millieer (en Hieronymus) en Simon Streumer. Ik ben heel erg benieuwd naar je bevindingen. Ik hoop dat je ze wilt delen. Hartelijke groeten

Share this post


Link to post
Share on other sites
Framegote
Op 18-5-2020 om 00:28 zei Stamboomdetective:

Beste Framegote, het is natuurlijk al even geleden sinds je deze post hebt geplaatst, dus misschien ben je niet meer actief op het forum. Toch waag ik graag een poging: Christina Milje/Millieer (en Hieronymus) en Simon Streumer. Ik ben heel erg benieuwd naar je bevindingen. Ik hoop dat je ze wilt delen. Hartelijke groeten

 

Ik wil alles delen, hoor. :-) Ik ben in zoverre actief, dat ik een melding krijg als er iets wordt gepost en als ik dan niet met iets anders bezig ben kijk ik even of ik er wat mee kan.

Het is in dit geval alleen even nadenken waar het allemaal ook weer over ging. Ik ben regelmatig met allerlei zaken bezig. Momenteel bijvoorbeeld heb ik een selectie van mijn bestand gemaakt van iedereen waarvan ik gegevens heb dat ze in Amsterdam zijn overleden na 1900 en probeer dan van die personen alle akten te vinden. Best een aardige klus, maar het houdt me binnen. Buiten is het immers toch te warm.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Framegote

Ik heb weer wat van Simon Streumer gevonden: Hij was soldaat bij de VOC (in ieder geval voor 1 trip), waar hij stond ingeschreven als Simon Streumers. Op 20-04-1758 gaat hij in dienst bij de VOC op het schip "De Standvastigheid" en vertrekt opweg naar Batavia. Op 29 juli komen ze aan op "de Kaap" (Kaapstad), waar ze een kleine maand wachten voor ze op 24 augustus verder varen. Op 31 oktober komen ze aan in Batavia. 

Nog geen jaar na zijn indiensttreding overlijd Simon Streumers op 25 december 1758.

 

Samen met zijn vrouw Christina (Christijn) Millieer (Milje) had hij al 10 kinderen toen hij weg ging. Ik zou nog moeten uitzoeken of moeders nog leefde bij een huwelijk van een van haar kinderen, of de doop van een kleinkind.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Framegote

Nou, dat ging snel ... op 7 augustus 1766 is Christina Milje de getuige bij de doop van Wijnandus Streumer, de 2e zoon van Libertus Streumer en Antonet Daleman. Toen leefde ze dus nog. Bij de doop van zijn jongere broer Jacobus is Christina Streumer getuige.... Dit is vermoedelijk ook Christina Milje, want Libertus heeft geen zus met die naam.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...