Jump to content

Leeshulp gevraagd

Framegote

Recommended Posts

• Member Group

Ik heb een aantal ondertrouw- en doopinschrijvingen waarbij ik het heel interessant vind om te kijken of de hoofdpersonen familie van elkaar zijn (1) en of een van hen toevallig ook nog een voorvader is van mijn eigen stamoudste (2). 

Twee vragen dus, maar eerst een akte kunnen lezen. Ik heb er een tijd naar zitten turen, maar kom er niet uit. Wie helpt me op weg? 

Het gaat om de akte rechts bovenaan. "Davit Lowijsse(?) van Antwerpen(?)" en de rest is voor mij helemaal niet leesbaar.

Please login or register to see this link.

Dit is de tweede akte. OOK rechts bovenaan: Carel Lowijs trouwt met Trijntje Jacobs Wijncoops ... Hier kan ik eigenlijk alleen lezen dat ze beiden 25 jaar oud zijn.

Misschien dat ik zie dat Carel "van A." is ... van Amsterdam, maar zeker weet ik het niet.

Please login or register to see this link.

Edited by Framegote

• Member Group

Ik houd het voorzichtig op

Compareerden als vooren Davit Lowijss van Antwerpen, passementwercker, woonend in de Blomstraet, geen vader hebbend, geassisteert met Jannetie Denijs (dat zal dus zijn moeder zijn) en Jannetje Marcus van A(msterdam), out 20 jaar, geen vader hebbend, geassisteert met Maijke Ariaens, haer moeder, woonend als voorszegd.

Compareerden als vooren Carel Lowijs, van A(msterdam), want(?)snijder, out 25 Jaren, geen Ouders ofte vrinden hebbend, woonend in de Molsteeg, en Trijntje Jacobs Wijncoops, out 25 Jaeren, geassisteert met (onleesbaar), haar oom en voocht, en Aertje Jans, haer moeie (tante), wonent opte Keijsersgracht (met nog een onduidelijke juridische formulering)

• Member Group

Dank je, Jan. dit betekent dus dat Davit en Carel geen familie van elkaar waren. Nu moet ik nog uitpluizen of een van hen richting Frankenthal is vertrokken.  Daarover staat (van die periode) niets online, dus zal ik naar Amsterdam moeten om te kijken of daar nog ergens een vergeten boekje is.

• Member Group

Davit Lowijs en Jannetje Marcus lieten vervolgens kinderen gereformeerd dopen in de Nieuwe Kerk.
Voor hen was er dus geen reden om naar Frankenthal te verhuizen.

Wat betreft het tweede echtpaar, Catharina Wijncoop is in ieder geval op 16-11-1677 in Amsterdam begraven als weduwe van Carel Louijsse

• Member Group
3 uur geleden zei Jan Clavaux:

Davit Lowijs en Jannetje Marcus lieten vervolgens kinderen gereformeerd dopen in de Nieuwe Kerk.
Voor hen was er dus geen reden om naar Frankenthal te verhuizen.

Daar heb je een punt.

3 uur geleden zei Jan Clavaux:

Wat betreft het tweede echtpaar, Catharina Wijncoop is in ieder geval op 16-11-1677 in Amsterdam begraven als weduwe van Carel Louijsse

Dat zou kunnen. Mocht Carel familie zijn van "mijn" David Lewis, dan zou het een broer van zijn vader kunnen zijn. In dat geval is ook dit nog mogelijk, want de ouders van David hebben in 1675 in Leiden een zoon laten dopen en waren toen dus ook weer in "Nederland". De Duitstalige dominee in Frankenthal noteerde de familienaam als LOAS. Het is maar wat je hoort, dachten wij.

• Member Group

Aanvulling.
In Amsterdam wordt op 3-4-1658 een Karel Louwisen begraven, wonend in de Santstraat en op 24-9-1664 een Karel Lowies, wonend in de Hantboogstraat.
Om welke van de twee het gaat, valt moeilijk te zeggen, want Catharina Wijncoop woonde bij haar overlijden op de Geldersekaij