Jump to content

Johannes Gerrijts en Tjiske Pyters uit Friesland

paulpdv

Recommended Posts

• Member Group

Johannes Gerrijts (Jan) is geboren omstreeks 1730 in Joure. Jan is overleden op 29-03-1798 in Alkemade, ongeveer 68 jaar oud. Hij is begraven in 1798 in Leijmuiden.
Jan trouwde, ongeveer 29 jaar oud, op 30-12-1759 in Joure met Tjitske Pyters , nadat zij op 23-12-1759 in Sneek in ondertrouw zijn gegaan.
Tjitske is overleden na 1772.

De kinderen van Jan en Tjiske zijn
1 Gerrijt Gerrijts, geboren op 09-10-1760 in Joure, gedoopt op 02-11-1760 in Joure. 
2 Pyter (Pieter) Penning de Vries, gedoopt op 18-09-1763 in Joure. 
3 Klaas (Klaas) Penning de Vries, gedoopt op 29-12-1765 in Joure. 
4 Albert Penning de Vries, geboren op 17-06-1769 in Leimuiden. 
5 Trijntje Janse Penning, geboren in 1771 in Oude Wetering. 

Volgens naamvernoeming zou het kunnen dat Pyter Ysbrands en Trijntje Claar/Claases, beiden uit Joure de ouders van Tjitske kunnen zijn.
Ze zijn gehuwd 28 jan 1725 in Joure en krijgen kinderen Ysbrand, Aukes, Vlaas, Tjiets (doop 15 nov 1733 Joure) en Janke.
De ouders van Jan zouden Gerryt Alberts en Taetje Ockes, beiden uit Joure kunnen zijn. Gehuwd 6 nov 1729 Joure. 
Echter er is geen doop van een zoon Jan/Johannes te vinden. Wel van Albert (doop 16 maart 1732 Joure).
Mijn vraag is of bovenstaande een logische en gangbare denkwijze is en dat het zo goed als zeker is, (dan wel dat er in een andere richting gezocht moet worden) dat de genoemde mensen de voorouders van Jan en Tjitske zijn.

• Member Group
joke andriessen

Paul,

Welkom op dit forum.

Het is hier een goede gewoonte om te melden als de vraag ook elders is gesteld om onnodig zoekwerk te voorkomen.

Please login or register to see this link.

Groet, Joke

Edited by joke andriessen

• Member Group

Hallo Joke, helaas gaf mijn vraag op dat forum onvoldoende informatie. Zie mijn vraag op dit forum als een second opinion. Graag begrip hiervoor. Dank je wel. 

• Member Group

Er was een betere start te bedenken door te vermelden dat ik elders deze vragen al heb gedeeld.
Terug naar mijn verzoek om informatie.
Het blijkt toch erg lastig te zijn de ouders van Jan en Tjitske te bevestigen.

Zeker omdat een zoon met de naam Johannes niet te vinden is in de DTB Haskerland met ouders Alberts en Ockes.

Wie kan mij daarbij helpen?

• Member Group
joke andriessen

Paul,

Natuurlijk is er begrip dat de vraag ook hier wordt gesteld, maar het is handig om te zien wat er elders al is gevonden.

Helaas kan ik ook geen passend ouderpaar vinden.

De woonplaats bij het huwelijk hoeft ook geen geboorteplaats te zijn.

Ik hoop dat een ander verder komt.

Groet, Joke

• Member Group

Joke, dank je wel voor de zoekactie. Ik  zal waarschijnlijk eens in de omgeving van Sneek gaan zoeken. Mvg, Paul