Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Op zoek naar Barend van Aken, ca 1812 te Den Helder?


jacqueline

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

 

 

Voor een vriend ben ik op zoek naar de herkomst van zijn voorvader Barend van Aken.


 

Citaat

 

Elisabeth Ypes (Faber) is een dochter van Ype Jans (Faber) en Lijsbet Ruurds Andringa, gedoopt op 31-01-1787 in Makkum, R.K. parochie. Ze vertrekt in 1802 uit Makkum naar Leeuwarden.

Ze (1) trouwt op 22-05-1808 in Leeuwarden, RK statie Het Klooster met Bernardus Korfagie nadat zij op 29-04-1808 in Leeuwarden, Gerecht in ondertrouw zijn gegaan. Bij beide gelegenheden wordt voor Elisabeth de achternaam Faber gebruikt. Bernardus is omstreeks 1784 geboren te Steinfeld in Munsterland. Hij behoort tot het 4e transport van de compagnie vrijwilligers uit Friesland in 1809 dat onder de sergeant Theodorus Lamberg op 09.09.1809 vanuit Leeuwarden naar Utrecht vertrekt. Bernardus overlijdt waarschijnlijk vóór 1812, ten hoogste 28 jaar oud.

Elisabeth (2) begint rond 1812 een relatie met Barend van Aken. In november 1813 verblijft ze te Den Helder. In 1818 gaat ze weer naar Leeuwarden. Ze is werkzaam als naaister en later als arbeidster.

Ze (3) begint rond 1820 een relatie en woont tot in ieder geval 1829 samen met Pier Hendriks Smit, geboren in Bakkeveen, zoon van Hendrik Piers Posthuma Smit en Geertje Jans de Vries, gedoopt op 16-11-1794 in Ureterp en Siegerswoude, Hervormde gemeente. In 1821 is hij flankeur bij de eerste compagnie van het eerste bataljon der achtste afdeling nationale infanterie in garnizoen te Leeuwarden. Vanaf 1822 is hij arbeider. Pier en Elisabeth zijn niet getrouwd maar hij erkent bij hun geboorte de kinderen die uit de relatie geboren worden. Pier trouwt op 01-04-1838 in Leeuwarden met Janke Piers Posthuma (±1801-1841). Hij overlijdt op 25-06-1848 in Heerenveen, 53 jaar oud en heeft dan een relatie met Johanna Griek (1832-1913) met wie hij volgens zijn overlijdensakte getrouwd is.

Elisabeth woont in de Nauwe steeg bij de Wirdumerpoort, wijk D, nummer 104 (1821), de Nauwe steeg op de Wirdumerdijk, wijk D, nummer 102 (1822), Achterom, wijk D (1829, 1839). In 1851 is ze zonder beroep. Vanaf 1859 woont ze in bij het gezin van haar dochter Sophia.


Kind van Elisabeth en Bernardus:

1 Elisabeth Korfagie. Zij is gedoopt op 05-03-1809 in Leeuwarden, RK statie Het Klooster. Elisabeth is waarschijnlijk overleden vóór 1813, ten hoogste 4 jaar oud.

(Hoewel Elisabeth Ypes haar volgende dochter niet weer de naam Elisabeth geeft.)


Kind van Elisabeth en Barend:

2 Sophia (Stijntje, Stientje) van Aken, in onecht geboren op 06-09-1813 in Den Helder. Stijntje is overleden op 20-03-1902 in Rotterdam, 88 jaar oud. Stijntje trouwde, 38 jaar oud, op 07-09-1851 in Leeuwarden met Tjibbe Jacobs de Vries, geboren op 16-01-1823 in Joure, zoon van Jacob Alberts de Vries en Jeltje Tjibbes Hartkamp. Tjibbe overlijdt op 18-06-1890 in Leeuwarden, 67 jaar oud.


Kinderen van Elisabeth en Pier:

3 Geertje Smit, geboren op 13-02-1821 in Leeuwarden. Geertje overlijdt op 20-04-1821 in Leeuwarden, 2 maanden oud.

4 Hendrik Smit, geboren op 30-09-1822 in Leeuwarden. Hendrik overlijdt op 24-12-1875 in Kampen, 53 jaar oud. Hendrik trouwt op 19-03-1853 in Urk met Jannetje Snoek, geboren op 16-02-1813 in Urk, dochter van Lammert Snoek en Berendje van Dokkum.

5 Jan Smit, geboren op 09-01-1825 in Leeuwarden. Jan overlijdt op 19-04-1830 in Leeuwarden, 5 jaar oud.

6 Geertje Smit, geboren op 09-01-1825 in Leeuwarden. Geertje overlijdt op 19-09-1826 in Leeuwarden, 1 jaar oud.

 

Elisabeth overlijdt op 23-10-1861 in Leeuwarden, 74 jaar oud. Bij haar overlijden staat vermeld dat zij weduwe is van Barend van Aken en eerder van Bernardus Korfagie. In het bevolkingsregister wordt ze voorheen alleen weduwe van Korfagie genoemd.

 

 

 

Nu vond ik de volgende geboorte:

Citaat

 

Overledene    van Aken

Geslacht    Vrouw

diversen    doodgeboren

Vader    Barend van Aken

Moeder    Elisabeth Jans

Gebeurtenis    Overlijden

Datum    28-07-1816

Gebeurtenisplaats    Breda

Documenttype    BS Overlijden

Erfgoedinstelling    Brabants Historisch Informatie Centrum

Plaats instelling    's-Hertogenbosch

Collectiegebied    Noord-Brabant

Archief    50

Registratienummer    1397

Aktenummer    182

Registratiedatum    28-07-1816

Akteplaats    Breda

Collectie    Bron: boek, Deel: 1397, Periode: 1816

Boek    Overlijdensregister 1816

 

 

Hij is kanonnier bij het korps rijdende artillerie te Bergen op Zoom. Zij woont in Breda. Over Elisabeth Jans is verder niets te vinden.

 

Maar kan dit dezelfde Barend van Aken zijn als de vader van het doodgeboren kind uit 1816:

Citaat

 

Bruidegom    Barent van Aken

Geboorteplaats    Rotterdam

Bruid    Anna Barbara van Stralen

Geboorteplaats    Bergen op Zoom

Vader van de bruidegom    Laurens van Aken

Moeder van de bruidegom    Christina Smits

Vader van de bruid    Petrus van Stralen

Moeder van de bruid    Anna Maria de Cort

Gebeurtenis    Huwelijk

Datum    12-04-1821

Gebeurtenisplaats    Bergen op Zoom

Documenttype    BS Huwelijk

Erfgoedinstelling    Brabants Historisch Informatie Centrum

Plaats instelling    's-Hertogenbosch

Collectiegebied    Noord-Brabant

Archief    50

Registratienummer    538

Aktenummer    14

Registratiedatum    12-04-1821

Akteplaats    Bergen op Zoom

Collectie    Bron: boek, Deel: 538, Periode: 1821

Boek    Huwelijksregister Bergen op Zoom 1821

 

 

Er is in Bergen op Zoom nog meer over hem te vinden. In 1824 is hij arbeider.

 

En dan de hamvraag: zijn de ouders van dit doodgeboren kind dezelfde personen  als de ouders van Sophia van Aken?

  • Laurens van Aken, de vader van de bruidegom uit 1824, is geboren in Gorinchem. Sophia van Aken, dochter van Elisabeth Ypes en Barend van Aken, wordt geboren in den Helder. De achternaam komt daar in die tijd niet voor. De volgende vermeldingen zijn uit 1822/-23 en dat betreft twee timmermannen uit …Gorinchem.
  • Barend van Aken uit Bergen op Zoom is (waarschijnlijk) militair, evenals Bernardus Korfagie , de eerdere, en Pier Hendriks Smit, de latere relatie van Elisabeth Ypes.
  • Sophia van Aken wordt ook Stijntje/Stientje  genoemd. De moeder van Barend van Aken uit Bergen op Zoom heet Christina.
  • Elisabeth Ypes keert pas in (waarschijnlijk mei) 1818 met haar dochter Sophia terug naar Leeuwarden.
  • En w.b. Elisabeth Jans – de vader van Elisabeth is Ype Jans. (Bij overlijden: Faber) Het  onverwacht gebruiken van het patroniem van de vader als achternaam heb ik wel meer gezien.

Het is allemaal misschien wat vergezocht.  Maar toch bij elkaar ook net te toevallig om het helemaal opzij te schuiven.

Wie ziet of vindt iets waardoor de hypothese dat het hier steeds om één en dezelfde Barend gaat, definitief ontkracht of bevestigd kan worden?

 

Groeten van Jacqueline

bewerkt door jacqueline
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
joke andriessen

Dag Jacqueline,

 

Barent van Aken  die in 1821 trouwt is gepasporteerd kanonnier van het korps rijdende artillerie 

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

(img 498/590), dus het lijkt echt dezelfde als van het kind in 1816.

Heel mooi gevonden.

Of er meer over hem te vinden is ( hij is buitenlands geweest) en of het om dezelfde Elisabeth gaat?

Het lijkt er wel op.

 

Groet, Joke

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

En dank je wel weer Joke! Van jou ook top gevonden. Ik ga het stamboek van de rijdende artillerie dan maar eens doorbladeren, kijken of dat nog wat oplevert.

 

Groeten van Jacqueline

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Nou, dat valt niet tegen! Al op scan nr. 40 1812-1816 van het korps rijdende artillerie 1813-1816: Barend van Aaken: 

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

 

Van belang is waar hij in 1812 verbleef. Het hoeft niet persé Den helder te zijn natuurlijk! Op 1 januari 1811 gaat hij in dienst bij de Jagers te paard, op een verder helaas onleesbare datum in 1812 bij het 7e Regiment.....en wat staat er dan? Dan kom ik daarmee misschien verder! Op 9 december 1813 is hij gedeserteerd, wat blijkbaar geen beletsel was om op 14 maart 18154 als kanonnier 2e klasse aangenomen voor 6 jaar aangenomen te worden bij de Rijdende artillerie.

 

Groeten van Jacqueline

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
joke andriessen

Lastig te lezen. Het 7e regiment lanciers?

En dan de een na laatste kolom: in 1810 in Spanje, maar in 1813?

 

Ook weten we niet waar Elisabeth was tussen de geboorte in 1809 in Leeuwarden en de geboorte in 1813 in Den Helder.

Nog veel vragen.

 

Groet, Joke

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Beiden dank!

Lanciers, of lancien? lijkt inderdaad de enige mogelijkheid voor wat betreft de inschrijving maar als ik dan ergens lees dat het 7e regiment lansiers heeft deelgenomen aan de slag bij Leipzig twijfel ik toch weer.

Wb de desertie in 1813 begrijp ik dat dat uit Franse dienst was, en dus geen beletsel om in 1814 toe te treden tot de rijdende artillerie, waarover het volgende:

 

Citaat

In 1813 herkregen de Nederlanden hun onafhankelijkheid. Erfprins Willem Frederik van Oranje, de oudste zoon van de laatste stadhouder, landde eind november 1813 bij Scheveningen. Enkele dagen later nam hij als soeverein het bestuur over het land op zich. Eén van zijn eerste initiatieven was het vormen van een eigen leger, waarin hij rijdende artillerie opnam. Voor het eerst kwam er een heus korps, bestaande uit een staf en acht compagnieën. Het kreeg Utrecht als standplaats. Door gebrek aan oefenmogelijkheden streek het korps later neer in Den Bosch en Breda.
[bron: M.J.E. Virulij van Pouderoijen (1893) 47-48, via www.militairespectator.nl]

 

En inderdaad: nog veel vragen. Voor nu kom ik er helaas niet uit!

 

Groeten van Jacqueline

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 10 months later...
  • Forumleden Groep

Bijzonder interessante bevindingen van Jacqueline. Pier Hendrik Smit is namelijk een voorouder van mij (zie 

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

). Dat Pier flankeur was bij nationale infanterie is voor ons totaal onbekend (ik zou heel blij zijn met de scan waarin dat staat vermeld)

 

Nu heb ik zelf in het verleden ook onderzoek gedaan. Het ging mij toen allereerst om de broer van Pier te traceren: achternaam met zekerheid Posthuma, patroniem waarschijnlijk Hendriks, geboren in Drachten na 1794. Ik kwam toen tot de volgende conclusie:

 

Quote

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

(geboren 1797, Drachten) leek de perfecte kandidaat. Zijn vader heette Hendrik Piers en hij had een broer Pier Hendriks Smit (net als onze Pier geboren in 1794). Kat in het bakkie zou je zeggen maar helaas bleek het niet te kloppen. Betreffende broer trouwde in 1838 met ene Janke Piers Posthumus. Dat kan dus onmogelijke onze Pier zijn geweest.

 

De nieuwe gegevens van Jacqueline brengen me nu aan het twijfelen maar er zijn toch nog te veel gegevens die niet kloppen: 

 

Pier Hendriks Smit trouwt in 1838 dus met Janke Piers Posthuma. Pier Hendriks (met s) is volgens het BS Huwelijk geboren in Ureterp. Pier Hendrik (zonder s) staat in het geboorteregister vermeld als geboren in Drachten. Daarbij komt dat volgens de familiegeschiedenis Hendrik Smit, de zoon van Pier Hendrik Smit en Elisabeth Ypes, tot 1840 bij zijn ouders woonde.

 

De gegevens van Jacqueline over Elisabeth Ypes zijn ook zeer interessant maar ook daar twijfel ik of het wel om dezelfde Elisabeth Ypes gaat. Dit is wat ik er op mijn website over schrijf:

 

Quote

De trouwakte van Pier en Elisabeth en ook hun overlijdensaktes zijn onvindbaar maar er zijn nog andere bronnen.  Volgens

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

(waarin de bewoning van een pand werd bijgehouden) is Elisabeth Ypes in 1818 in Leeuwarden komen te wonen en is ze in 1861 overleden. Verwarrend is wel dat in dezelfde wijk een zeven jaar oudere Elisabeth Ypes heeft gewoond, ook geboren te Makkum en ook RK. Die Elisabeth had als beroep “Tappersche” (kastelein). Zij woonde (in 1839) een paar huizen van onze Elisabeth vandaan. Op datzelfde adres woonde, om de verwarring compleet te maken, een jongen genaamd Hendrik Smit (17 jaar oud). 

 

Elisabeth Ypes keert in 1818 met haar dochter Sophia terug naar Leeuwarden maar Sophia staat in de

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

niet vermeld bij het gezin van Pier en Elisabeth. 

 

Ik hoop dat Jacqueline of iemand anders de gegevens over Elisabeth Ypes (Faber) nog eens wil controleren.

 

Het is een ingewikkelde puzzel. Ik zou jullie hulp zeer op prijs stellen!

 

Jan Albert Smit 

bewerkt door Jan Smit
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hallo Jan,

 

Ik wilde je gisteravond een antwoord sturen op je privémail over deze vraag, helaas bleek bij versturen dat ik tussentijds automatisch was uitgelogd waardoor ik mijn hele bericht kwijt was. Ik heb helaas op dit moment geen tijd om het zorgvuldig opnieuw te schrijven maar zal zodra ik in de gelegenheid ben een. antwoord plaatsen.

 

Groten van Jacqueline

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hallo Jan,

 

Pier en Elisabeth krijgen 4 kinderen, zie mijn eerste bericht hierboven. Het lijkt er op dat ze ongehuwd waren. Misschien omdat Elisabeth nog getrouwd was met Barend van Aken - bij haar overlijden wordt ze vermeld als weduwe van. Dit huwelijk noch het overlijden van Barend heb ik kunnen vinden.

Bij de doop van Pier in 1794 wordt vermeld dat hij is geboren in Ureterp, evenals bij zijn huwelijk met Janke. Dat veroorzaakt denk ik jouw verwarring? Naar mijn mening is er sprake van slechts één Pier Hendrik(s) Smit. In de VT van 1829 wordt abusievelijk vermeld dat hij is geboren in Drachten. Ureterp ligt onder de rook van Drachten. Bij Piers overlijden (zie hieronder) wordt vermeld dat hij geboren in Bakhuizen, dit klopt dus ook niet.

Zoon Hendrik blijft na het vertrek van zijn vader bij zijn moeder Elisabeth wonen, samen met zijn halfzus Sophia en haar zoontje Jan.

De leeftijd van Elisabeth Ypes wordt niet consequent vermeld, maar ook hier gaat het m.i. steeds om dezelfde persoon, nl. om de dochter van Ype Jans Faber en Lijsbet Ruurds Andringa.

 

De overlijdens van Pier en Ellisabet zijn via AlleFriezen gewoon te vinden, van Pier zijn er zelfs twee inschrijvingen:

 

Soort registratie: BS Overlijden

akte(Akte)datum: 27-06-1848
Overledene         Pier Hendriks Smit 54 jaar oud, overleden op 25-06-1848
Diversen: gehuwd
Bronvermelding
Overlijdensregister 1848, archiefnummer 30-31, Burgerlijke Stand Schoterland - Tresoar, inventarisnummer 3012, aktenummer 098
Gemeente: Schoterland
Periode: 1848

 

Overledene
Bron: Burgerlijke standregister

Soort registratie: Overlijdensakte

Akte)datum: 12-07-1848

Plaats: Heerenveen

Soort akte: Overlijdensakte
Overledene         Pier Hendriks Smit 54 jaar oud, geboren te Bakkeveen , overleden op 25-06-1848 te Heerenveen , wonende te Leeuwarden
relatie van Johanna Griek
Diversen: weduwnaar van Janke Piers Postma
Vader         Hendrik Piers
Moeder         Geertjen Jans
Bronvermelding
Overlijdensregister 1848, archiefnummer 1002, Gemeentebestuur van Leeuwarden 1811-1941, inventarisnummer 3734, aktenummer 512
Gemeente: Leeuwarden
Periode: 1848
Bron: BS Overlijden

 

Bron: Burgerlijke standregister

Soort registratie: Overlijdensakte

(Akte)datum: 24-10-1861

Plaats: Leeuwarden

Soort akte: Overlijdensakte
Overledene        Elisabeth Ypes 76 jaar oud, overleden op 23-10-1861
Bronvermelding
Overlijdensregister 1861, archiefnummer 1002, Gemeentebestuur van Leeuwarden 1811-1941, inventarisnummer 3747, aktenummer 611
Gemeente: Leeuwarden
Periode: 1861

 

Zelf ben ik eigenlijk heel benieuwd waar de onbekende chroniqueur die jij op jouw website citeert vandaan heeft dat Pier gevangenisbewaarder is geweest.

Ik heb over zijn werkzaamheden de volgende vermeldingen gevonden:

 

1821: flankeur bij de eerste compagnie van het eerste bataljon der achtste afdeling nationale infanterie in garnizoen te Leeuwarden.
1822, 1825, 1829, 1838, 1839: arbeider
1848: zonder bepaald beroep

 

De vermelding uit 1821 komt uit de geboorteakte van dochter Geertje.

 

 

Groet, Jacqueline

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Nog wat aanvullingen:

Inschrijving militie 

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Dat klopt met 

Citaat

Minuut-akten 1820

Notaris: Wesselius Balster Kool van Heerens
Kantoor: Heerenveen I
Repertoire: 055034

  • Bron: Notarieel archief
  • Soort registratie: Notarieel archief akte
  • (Akte)datum: 12-04-1820
  • Soort akte: nummerverwisseling
  • Vermeld 

    Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

    wonende te Siegerswoude
  • Vermeld 

    Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

    wonende te Drachten

 

en de geboortedatum in de huwelijksbijlagen

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

 

groet, Joke

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Jacqueline en Joke, alvast heel veel dank voor jullie reacties. Ik ben overduidelijk  in verwarring geraakt door de verschillende geboortedatums en geboorteplaatsen van de hoofdrolspelers ("Ja, het  zoeken in burgerlijke stand archieven is een verraderlijke bezigheid").  

 

Over de onbekende chroniqueur: die is nog steeds onbekend maar mijn opa heeft de familiegeschiedenis ook opgeschreven. Ook hij verhaalt dat onze stamvader gevangenisbewaarder is geweest:

 

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

 

Pier wil dus dat zijn zoon in het leger gaat en bespreekt dat met Elisabeth. Nu trouwt Pier op 01-04-1838 in Leeuwarden met Janke Piers Posthuma en zijn zoon zou op zestienjarige leeftijd het leger zijn ingegaan. Dat is dan zeker een half jaar na die bruiloft geweest.    

 

Jacqueline, je schrijft dat Pier Hendriks Smit in ieder geval tot 1829 samenwoont met Elisabeth. Het zou mooi zijn als dat met een jaar of acht verlengd kan worden. Dan zou de familiekroniek nog kunnen kloppen. 

 

Ik ga het allemaal zorgvuldig verder bestuderen en ik kom er nog op terug. Nogmaals heel veel dank!  

 

Jan Albert Smit

 

 

bewerkt door Jan Smit
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dat wordt een hele klus om al die nieuwe gegevens op de smitschokland.nl website te verwerken. :-)

 

De familieoverlevering klopt daarmee wel dat de enige broer van Pier Hendriksz niet “Smit” maar “Posthuma” als familienaam heeft aangenomen. Die broer, Jan Hendriks Posthuma, kreeg vijf kinderen met een uitgebreid nageslacht en vele nakomelingen in de VS.

 

De “onbekende chroniqueur” schreef het volgende:

Quote

 

Dat de grote veldheer-keizer overigens nog al soepel was, wat betreft het aannemen van namen blijkt intusschen wel uit het feit dat de enige broer van Pier Hendriksz niet “Smit” maar “Posthuma” aannam. Als wij die naam letterlijk op mogen nemen, zou daar uit blijken dat de broer van Pier de jongste was want Posthuma betekent eigenlijk: “na de dood mijns vaders geboren”; of dat zo is geweest, is niet bekend.

Veel is er trouwens niet bekend van de stamvader van de familie Smit. Als ambtenaar leefde hij met zijn vrouw Elizabeth IJpes heel rustig temidden van dieven en moordenaars struikrovers en ander geboefte dat door den sterken arm der gerechtigheid aan de samenleving ontrukt was. Een rustige en vaste positie dat was het ideaal van Pier, en zijn meeste nakomelingen na hem. Uit niets is gebleken dat hij eenig belang stelde in godsdienst staatsinrichting kunst en cultuur. Van zijn vrouw Elizabeth is echter bekend dat zij een trouwe dochter der moederkerk was, haar hoop stelde en troost verwachtte van de Heilige Maria de gezegende Moeder Gods. Nooit heeft zij haar verknochtheid kunnen verloochenen, al is haar nakroost dan ook afvallig geworden, om zich te scharen onder de “nye leer” van den grooten Calvijn.

Tijdens de restauratie van het door den oorlog ontwrichtte Europa, werd uit het huwelijk van Pier en Elizabeth hun eenige kind geboren en wel op 30 sept 1832. Zijn naam was: “Hendrik Smit”

 

 

En daar valt nu genoeg aan af te dingen. Elizabeth had een veel bewogen leven achter de rug voor ze Pier ontmoette. Pier en Elisabeth zijn niet getrouwd. Hendrik was niet het enige kind van Pier en Elisabeth. Het ideaal van Pier “Een rustige en vaste positie” is niet uitgekomen. Volgens de Burgerlijke Stand is Pier na zijn flankeurschap de langste tijd van zijn leven arbeider geweest en niet gevangenbewaarder.

 

Pier verlaat Elisabeth en Sophia (naar ik hoop rond de tijd dat zijn zoon Hendrik het leger ingaat) en trouwt in 1938 met Janke Piers Posthumus. In 1839 krijgen Pier en Janke een dochter, Geertje Smit. Janke overlijdt twee jaar later.

 

Ik heb naar nakomelingen van Sophia van Aken en Geertje Smit gezocht. Sophia krijgt een zoon Jan van Aken (in onecht geboren). Jan wordt later kastelein. Hetzelfde beroep dat zijn oma Elisabeth na het vertrek van Pier heeft uitgeoefend. Jan van Aken krijgt een dochter Anna Maria van Aken maar daar houdt, zover ik het heb kunnen onderzoeken, de Sophia tak mee op.

 

Nakomelingen van Geertje Smit heb ik niet kunnen vinden. Geertje is een treurig verhaal. Op haar tiende is ze al wees. Ze overlijdt op

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

 met als opgegeven beroep koloniste. Dat klinkt spannend maar Ommerschans was een bedelaarskolonie.

 

Niet allemaal rozengeur en maneschijn wat er boven water is gekomen maar wel heel boeiend!

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Eindelijk heb ik even tijd gehad om hier nog wat verder naar te kijken. 

Pier Hendriks Smit en Janke Hendriks Posthuma zijn neef en nicht.

 

De ouders van Pier zijn

Citaat

 

Bron: DTB TrouwenSoort registratie: DTB Trouwen inschrijving(Akte)datum: 03-06-1792Plaats: OosterwoldeSoort akte: bevestiging huwelijk

        Bruidegom        Hendrik Piers

        Bruid        Geertjen Jans wonende te Oosterwolde

Bronvermelding

Trouwregister Hervormde gemeente Oosterwolde Fochteloo Appelscha, archiefnummer 28, Collectie doop-, trouw-, lidmaten- begraafboeken - Tresoar, inventarisnummer 552, aktenummer 31

 

En die van Janke

Citaat

 

Bron: DTB TrouwenSoort registratie: DTB Trouwen inschrijving(Akte)datum: 29-04-1798Plaats: De KnipeSoort akte: bevestiging huwelijk

        Bruidegom        Pier Piers wonende te Oudehaske

        Bruid        Tjietske Wytzes wonende te Bovenknijpe

Bronvermelding

Trouwregister Hervormde gemeente De Knipe Het Meer, archiefnummer 28, Collectie doop-, trouw-, lidmaten- begraafboeken - Tresoar, inventarisnummer 605, aktenummer 412

Gemeente: Schoterland

Periode: 1772-1811

 

De doop van Hendrik Piers

Citaat

 

Bron: DTB Geboortes / dopenSoort registratie: DTB geboortes / dopen inschrijving(Akte)datum: 04-05-1766Plaats: Wolvega en Sonnega

Dopeling        Hendrik

Vader        Pier Piers

Moeder        Janke Hendriks

Bronvermelding

Doopboek Herv. gem. Wolvega, Sonnega, Nijelamer en Nijeholtwolde, archiefnummer 28, Collectie doop-, trouw-, lidmaten- begraafboeken - Tresoar, inventarisnummer 777, aktenummer 1991

Gemeente: Weststellingwerf

Periode: 1686-1811

 

 

En die van Pier Piers

 

Citaat

 

Bron: DTB Geboortes / dopenSoort registratie: DTB geboortes / dopen inschrijving(Akte)datum: 15-07-1770

Dopeling        Pier geboren 05-07-1770 te Nijehaske

Vader        Pier Piers

Moeder        Janke Hendriks

Bronvermelding

Doopboek Herv. gem. Nijehaske en Haskerdijken, archiefnummer 28, Collectie doop-, trouw-, lidmaten- begraafboeken - Tresoar, inventarisnummer 353, aktenummer 298

Gemeente: Haskerland

Periode: 1746-1811

 

 

Jouw voorvader Hendrik Piers wordt bij het huwelijk van zijn zoon Posthuma Smit genoemd

Citaat

 

Huwelijksregister 1838

Bron: Burgerlijke standregister

Soort registratie: Huwelijksakte

(Akte)datum: 01-04-1838

Plaats: Leeuwarden

Soort akte: Huwelijksakte

Bijzonderheden:Janke is weduwe van Keimpe Arjens Bouma.

Vader van de bruidegom        Hendrik Piers Posthuma Smit

Moeder van de bruidegom        Geertje Jans de Vries

Bruidegom        Pier Hendriks Smit (Arbeider) 44 oud, geboren te Ureterp

Bruid        Janke Piers Posthumus (Geen) 37 oud, geboren te Bovenknijpe

Vader van de bruid        Pier Piers Posthumus

Moeder van de bruid        Tjitske Wijtzes

Bronvermelding

Huwelijksregister 1838, archiefnummer 1002, Gemeentebestuur van Leeuwarden 1811-1941, inventarisnummer 3563, aktenummer 26

Gemeente: Leeuwarden

Periode: 1838

 

 

Maar die achternaam Smit lijkt hij behalve in verband met dit huwelijk verder niet te gebruiken. Hij noemt zich Post(h)uma, vertrekt naar Marum en bij zijn eigen overlijden en dat van zijn vrouw wordt hij daar Postma genoemd.

Citaat

 

Bron: burgerlijke standregisterSoort registratie: overlijdensakte(Akte)datum: 28-04-1847Plaats: De Wilp gem. Marum

 Overledene        Geertje Jans de Vries leeftijd 77 jaar, geboren te Oosterwolde gem. Ooststellingwerf, overleden op 26-04-1847 te De Wilp gem. Marum.

 echtgenoot Hendrik Piers Postma

 Vader         Jan Jakobs

 Moeder         Geeske Hendriks

Overlijdensregister 1847, aktenummer 25

Gemeente: Marum

Periode: 1847

 

Bron: burgerlijke standregisterSoort registratie: overlijdensakte(Akte)datum: 10-01-1857Plaats: Marum

Overledene        Hendrik Peers Postma (daglooner) leeftijd 90 jaar, geboren te Wolvega, overleden op 10-01-1857 te Marum.

overleden echtgenote Geertje Jans de Vries

Vader        Peer Postma

Moeder        Janke Jans

 

Het patroniem van zijn moeder is foutief vermeld.

Dit is het huwelijk van Pier Piers en Janke Hendriks:

Citaat

 

 

Trouwregister Hervormde gemeente Wolvega Sonnega Nijelamer Nijeholtwolde

 Bron: DTB TrouwenSoort registratie: DTB Trouwen inschrijving(Akte)datum: 23-12-1764Plaats: WolvegaSoort akte: bevestiging huwelijk

hij van Wolvega

Bruidegom        Pier Piers wonende te Haskerdijken

Bruid        Janke Hendriks wonende te Haskerdijken

Bronvermelding

Trouwregister Hervormde gemeente Wolvega Sonnega Nijelamer Nijeholtwolde, archiefnummer 28, Collectie doop-, trouw-, lidmaten- begraafboeken - Tresoar, inventarisnummer 778, aktenummer 217

Gemeente: Weststellingwerf

Periode: 1687-1811

 

 

Ze dopen 6 kinderen.

 

Pier Piers gebruikt de achternaam Postma. Hij lijkt een zoon van het echtpaar Pier Jannis X Froukje Wybes, de laatste wordt bij Piers doop niet met haar patroniem maar naar haar echtgenoot genoemd:

Citaat

 

 

Bron: DTB Geboortes / dopen

Soort registratie: DTB geboortes / dopen inschrijving(Akte)datum: 23-04-1741Plaats: Wolvega en Sonnega

 Dopeling        Pier geboren 12-04-1741 te Sonnega

 Vader        Pier Janis

 Moeder        Froukje Piers

Bronvermelding

Doopboek Herv. gem. Wolvega, Sonnega, Nijelamer en Nijeholtwolde, archiefnummer 28, Collectie doop-, trouw-, lidmaten- begraafboeken - Tresoar, inventarisnummer 777, aktenummer 1283

Gemeente: Weststellingwerf

Periode: 1686-1811

 

 

Bij eerdere dopen  van het echtpaar (1734, -36, -39) en in het lidmatenregister (1738) staat wel de juiste naam vermeld. Latere dopen of een huwelijk heb ik niet aangetroffen.

In het betreffende doopboek wordt in die periode in eerste instantie bij de dopelingen alleen de naam van de vader vermeld, die van de moeder is er regelmatig wel later bijgeschreven. Hoewel bij Piers doop niet vermeld staat dat zijn vader is overleden vraag ik me af of dit toch niet het geval is geweest. De achternaam Postma lijkt nl. door hem voor het eerst gebruikt te worden.

Citaat

 

Overlijdensregister 1817

Bron: BS Overlijden

Soort registratie: BS Overlijden akte(Akte)datum: 12-03-1817

Overledene         Pier Piers Postma leeftijd 76 jaar, overleden op 11-03-1817

Diversen: weduwnaar

Bronvermelding

Overlijdensregister 1817, archiefnummer 30-16, Burgerlijke Stand Haskerland - Tresoar, inventarisnummer 3004, blad 005

Gemeente: Haskerland

Periode: 1817

Overlijdensregister 1817 pagina 005

 

 

In 1813 wordt Pier Piers Postma vermeld in een huwelijksakte van zijn dochter Froukje. In deze akte staat vermeld dat hij grofsmid is. Dit zal de reden zijn dat zijn achterzoon Pier Hendriks Smit deze achternaam gaat gebruiken.  Broer Jan gebruikt net als zijn vader de achternaam Posthuma.

Dit is de doop van Jan:

Citaat

 

Bron: DTB Geboortes / dopenSoort registratie: DTB geboortes / dopen inschrijving(Akte)datum: 11-11-1804

De ouders wonen in Oudehaske

 Dopeling        Jan geboren 12-08-1797 te Drachten

 Vader        Hendrik Piers

 Moeder        Geertje Jans

Bronvermelding

Doopboek Herv. gem. Oudehaske en Haskerhorne, archiefnummer 28, Collectie doop-, trouw-, lidmaten- begraafboeken - Tresoar, inventarisnummer 355, aktenummer 2081

Gemeente: Haskerland

Periode: 1697-1811

 

 

Hendrik en Geertje dopen na Pier en Jan nog 3 zoons maar deze lijken de volwassen leeftijd niet te hebben bereikt.

 

Op je website staat op de pagina van Pier Hendriks Smit zoon Hendrik:

Citaat

 

Binnen de familie ging het verhaal dat een voorouder vanwege uitzonderlijke moed door de koning onderscheiden was met een heuse medaille. Hij zou deelgenomen hebben aan de veldtocht tegen de Belgen in 1831. Dat verhaal moeten we helaas naar het land der fabeltjes verwijzen. Hendrik kreeg inderdaad in 1852 een bronzen medaille voor 12 jaar trouwe dienst. Daar is het jammer genoeg bij gebleven.

 

 

Is het mogelijk dat niet Hendrik, maar vader Pier degene is die aan de veldtocht heeft deelgenomen? Hij heeft al eerder gediend en het is onbekend of hij tussen 1829 (Volkstelling)  en 01-04-1838 (huwelijk met Janke) nog samen met Elisabeth Ypes is. Bij het huwelijk is hij weliswaar woonachtig te Leeuwarden maar dat zal toch niet bij Elisabeth zijn? Pier staat niet vermeld op de website Friezen in de tiendaagse veldtocht, ik weet echter niet of deze gegevens compleet zijn.

Sophia van Aken vertrekt naar Rotterdam. Het is voor één van haar nazaten dat ik (nog steeds) op zoek ben naar gegevens over Barend van Aken.

Groet, Jacqueline

bewerkt door jacqueline
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Geweldig wat je nu weer allemaal boven water heb gehaald. Bijzonder te weten dat Pier en Janke neef en nicht zijn en dat onze familienaam afkomstig is van een voorouder die het beroep grofsmid had. 

 

De nieuwste gegevens heb ik in onze stamboom verwerkt:    

 

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

 

Ik hoop dat je het wil controleren want het duizelt me allemaal een beetje. Dat zoeken in archieven is en vak op zich!

 

Je schrijft over één van de nazaten van Sophia van Aken. Ik heb gezocht naar nazaten van Sophia maar kwam niet verder dan een kleindochter, Anna Maria van Aken. Die dochter kreeg zover ik weet geen nageslacht.

 

 

Log alstublieft in om de attachment te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Pier Piers Postma is net als Hendrik Piers Post(hu)ma (Smit) een zoon van Pier Piers Postma en Janke Hendriks. Dus daar hoef je geen andere moeder aan toe te voegen.

Verwarrend dat Pier Hendriks Smit er twee keer in staat?

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
On 9/24/2019 at 6:13 PM, jacqueline said:
Quote

Pier Piers Postma is net als Hendrik Piers Post(hu)ma (Smit) een zoon van Pier Piers Postma en Janke Hendriks. Dus daar hoef je geen andere moeder aan toe te voegen.

 

 

Gecorrigeerd. Dat Pier Hendriks Smit er twee keer in staat lijkt een "feature" van de Ancestry stamboom.

 

On 9/21/2019 at 8:00 PM, jacqueline said:

Is het mogelijk dat niet Hendrik, maar vader Pier degene is die aan de veldtocht heeft deelgenomen?

 

 

Die veldtocht (en de onderscheiding voor uitzonderlijke moed) heb ik heb nog eens onderzocht maar er helaas geen enkele bevestiging voor gekregen. Mijn behoefte aan een held in de familie zal dat verhaal de wereld in heeft geholpen. Maar Pier heeft dus wel aan het beleg bij Naarden als flankeur deelgenomen. Ook niet mis!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...