Member Group ErickJ Posted October 28, 2018 Member Group Share Posted October 28, 2018 (edited) Ik ben al ruim 10 jaaar op de naam Houbiers vast gelopen en wil hier wederom vragen, deze vraag heb ik ook op het stamboomforum.nl gesteld: Onderzoekt nog iemand op deze forum de naam Houbiers of ook ander schrijfwijzes? Dit is wat ik al heb: Dit is wat ik als aanname heb: NN HOUBIERS, geboren ? overleden? huwde: NN geboren ? overleden? Kinderen uit dit huwelijk (vermoedelijk) a Henricus Houbiers --> b Johanna Houbiers c Egifius Houbiers a Henricus Houbiers geboren ? overleden ? huwde te Gronsveld 8 juni 1687 Maria Norbiex [Noorbeek] [ouders onbekend] (getuigen: Joanna Houbiers (vermoedelijke zuster) en Petrus Dirick) geboren ? overleden ? Kinderen uit dit huwelijk (vermoedelijk): a Catharina Houbiers b Thomas Houbiers --> b Thomas Houbiers vermoedelijk geboren te Maastricht ongeveer rond 1695; de gegevens die hierna volgen zijn geen vermoedens: overleden/begraven te Geulle 30 november 1775 [als Thomas Janssen gedoopt Houbiers]; [zie acte onderaan deze post] huwde te Geulle 16 januari 1722 Petronella Goswinus Thijssen (dochter van Goswinus Gerardus Thijssen en Petronella Jansen) (getuigen: Leonardus Vossen en Maria Vossen) gedoopt Geulle 10 maart 1691 overleden/begraven Geulle 22 oktober 1758, Kinderen uit dit huwelijk: a Henricus Houbiers, gedoopt Geulle 21 september 1724 (getuigen: Gerardus Thijssen en Catharina Houbiers); overleden Geulle 2 juli 1802 (78 jaar oud) [als Henricus Janssen gedoopt Houbiers] b Goswinus Houbiers gedoopt Geulle 21 september 1724 (getuigen: Mechtildis Thijssen en Gerardus Noorbeecks) overleden ? c Thomas Houbiers (junior), gedoopt Geulle 22 december 1726 (getuigen: Petrus Tulleners en Idea Ackermans in plaats van Maria Haegers); Dit is wat Marius van Loon, helaas overleden, voor mij heeft opgesteld in 2010: GENEALOGIE HOUBIERS/JANSSEN VOORWOORD Dit probleem om verder terug te kunnen gaan in de geschiedenis van deze familie ken ik al ruim een jaar. Uit ervaringen met mijn genealogische en geschiedkundige onderzoekingen in het Limburgse land weet ik dat het niet altijd eenvoudig zou zijn om de juiste persoon uit te lichten. En dan heb ik het nog niet over de doopnamen in de Latijnse, Franse, Duitse of Nederlandse taal en/of familienamen in allerlei variaties. Maar het probleem op zich was hier wel een uniek geval. Waarom is de familienaam Houbiers naar de familienaam Janssen overgegaan. Om dat te kunnen achterhalen heb ik minuscuul in de FamilySearch de doop, trouw en begraven van Geulle doorgenomen. Al snel kwam ik tot de conclussie dat niet alleen Thomas Houbiers jr. de familienaam Janssen had aangenomen, maar ook zijn broer Henricus. Bij zijn overlijden in Geulle op 2 juli 1802 staat hij vermeldt als: Henricus Janssen (Houbiers). In GenLias staat hij vermeldt als: Henri Janssen, overleden Geulle 3 juli 1802, oud 78 jaar. Doordat daar zijn leeftijd vermeldt staat, was het mogelijk naar zijn geboortejaar terug te leiden, waar hij op 21 september 1724 te Geulle als Henricus Houbiers werd gedoopt. Een andere belangrijke ontdekking is het feit, dat Thomas Houbiers sr. ook de familienaam Janssen is gaan gebruiken. Bij het huwelijk te Geulle op 16 januari 1722 met Petronella Goswinus Thijssen wordt zijn familienaam Houbiers geschreven. Bij zijn overlijden te Geulle op 30 november 1775 wordt hij genoemd als: Thomas Janssen (Houbiers). Ook zijn drie kinderen, zover bekend, krijgen bij de doop de familienaam Houbiers. Bij het overlijden van Henricus en Thomas jr. worden ze ook als Janssen (Houbiers) genoemd. Wat zou de reden kunnen zijn dat Thomas Houbiers sr. ná 1726 zijn familienaam heeft doen veranderen? En de familienaam Janssen kwam in die periode al heel vaak in Limburg tegen, zo’n uitzonderlijke familienaam was het dus niet. Het zou alleen maar meer verwarring geven lijkt me. Er moet een reden zijn geweest om de familienaam te veranderen. Mogelijk brengen rechterlijke archieven van Geulle (of Maastricht e.o.) het antwoord op deze vraag. Ook is het wenselijk om de originele stukken van de geboorte (Maastricht?) en het huwelijk (Geulle) van Thomas Houbiers sr. in te zien. Bij zijn huwelijk staat zeer zeker de plaats van herkomst e/o geboorte vermeld. Eventueel de poortersboeken van Gronsveld, Maastricht en Geulle kunnen ook leiden tot een oplossing van verplaatsingen van de familie Houbiers. Om het fijne te weten, zal men toch genoodzaakt zijn om één of meerdere dagen in het Limburg Archief in Maastricht te bezoeken. Daar zal de sleutel liggen om verder terug te gaan in de familiegeschiedenis. Zal het zeer zeker doen, omdat het ook een uniek feit is waarom de familienaam Houbiers is veranderd in Janssen. Helaas is het (nog) niet mogelijk online in de originele aktes van Maastricht in te zien. Wens je veel succes met het onderzoek. Zal zelf ook een oogje in het zeil blijven houden en nieuwe feiten aan je meedelen. Marius van Loon Gorinchem, 5 augustus 2010 Overlijdensacte Thomas senior: Tekst en vertaling onder foto Please login or register to see this attachment. 1776 30a novembris obiit in Domino Thomas Janssen (: alia’s Houbiers:) viduns Petro- nella Thijssen, absolutione et extremâ unctione munitus RIP natus orat [orato] [ortus] Trajecti 1776 30ste november is gestorven in de Heer Thomas Janssen [:voorheen Houbiers:] weduwnaar van Petro- nella Thijssen, vergeven en beschermd door het heilig oliesel rust in vrede geboren in Maastricht Edited October 28, 2018 by Hobby genealoog verkeerde acte toegevoegd Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group ErickJ Posted October 28, 2018 Author Member Group Share Posted October 28, 2018 Ik heb mij inmiddels weer uitgeschreven bij de stamboom forum Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts