Jump to content

Elisabeth Ypes X Bernardus Corragie enz.

jacqueline

Recommended Posts

• Member Group

Elisabeth Ypes wordt 31-01-1787 te Makkum RK gedoopt, dochter van Ype Jans en Lijsbet Ruurds (Andringa). In 1813 krijgt ze in Den Helder een dochter Sophia van Barend van Aken. Elisabeth en Barend zijn dan niet getrouwd.

Vanaf 1818 woont ze in Leeuwarden. Ze woont later, ook ongehuwd, samen met Henrik Piet Smit met wie ze ook kinderen krijgt.

Uit het bevolkingsregister en uit haar overlijdensakte blijkt dat Elisabeth weduwe is van een Bernardus  Carrasie / Corragie /Convage / Corrage / Corvage. De blz. van de ovl-akte is niet helemaal goed te lezen, maar ik vermoed dat  Bernardus is overleden voordat Elisabeth de relatie met Barend begon.

Bij overlijden wordt Elisabeth ook weduwe van Barend van Aken genoemd, voor zover bekend waren zij echter niet getrouwd en misschien was ze dat dus ook niet met Bernardus.

Ziet iemand kans iets te vinden over deze Bernardus en wellicht over een huwelijk van hem en Elisabeth?

Bij voorbaat dank!

Groeten van Jacqueline

• Member Group
joke andriessen

Deze? 

Citaat

Trouwregister Gerecht Leeuwarden

• Bron: DTB Trouwen
  • Soort registratie: DTB Trouwen inschrijving
  • (Akte)datum: 29-04-1808
  • Soort akte: ondertrouw
    1. Bruidegom

Please login or register to see this link.

wonende te Leeuwarden
    2. Bruid

wonende te Leeuwarden

Ook RK.

En dit:

Citaat

Friese militairen onder Napoleon

• Bron: Militairen 1795-1815
  • Soort registratie: Militairen 1795-1815 inschrijving
  • (Akte)datum: 1815

Bijzonderheden:
Korfag (i)e, Bernardus (Berent), geb. te Steinfeld in Munsterland Vrijwilliger; behoort tot het 4e transport van de compagnie vrijwilligers uit Friesland in 1809 waarvan de certificaten zijn gedateerd op 28.08.1809; vanuit Leeuwarden naar Utrecht vertrokken; is dan 25 jaar; tr. Leeuwarden RK 22.05.1808 Lysbeth Ypes Faber Bronnen: Tresoar toegang 8/3176II; DTB 1002

• Vermeld 

• Vermeld 

• Member Group

Ja, dat is 'm ongetwijfeld. Dank je wel Joke!

Op 5 maart 1809 doopt het echtpaar te Leeuwarden een dochter Elisabeth.

Over het 4e transport van de compagnie vrijwilligers uit Friesland vind ik nog dat het onder sergeant Theodorus Lamberg op 09.09.1809 vanuit Leeuwarden naar Utrecht vertrekt.

Via de mij bekende wegen kan ik verder niet ontdekken of en hoe Bernardus en/of zijn twee Elisabeths vervolgens naar Den Helder zijn vertrokken. Dochter Elisabeth wordt verder nergens meer vermeld, wellicht is zij al in Leeuwarden overleden. En Bernardus zal hoogstwaarschijnlijk gesneuveld, hoewel het me gezien het verdere wedervaren van Elisabeth Ypes niet helemaal zou verbazen als hij met de Noorderzon is vertrokken.

Groeten van Jacqueline