Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

LEWIS .... 1670-1800


Framegote

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Hallo samen,

 

Het is een heel verhaal dat ik hieronder schrijf (deze regel kwam later) maar lees alsjeblieft alles. Ik ben niet op zoek naar antwoorden (nou ja ... dat mag ook natuurlijk), maar meer naar manieren om die te vinden.

Al jaren ben ik met dit gezin bezig en heb inmiddels wel wat meer zicht op de situatie, hoewel het grote plaatje nog steeds veel mist bevat. Hier is wat ik weet:

 

Jacques LOAS en Marie DARLI zijn een echtpaar die we (Marten Lewis in ik) in Frankenthal hebben ontdekt. Zij zijn de ouders van:

1. Henri, gedoopt 1 mei 1669 in Frankenthal

2. Marie, gedoopt 22 september 1670 in Frankenthal

3. David, gedoopt 22 februari 1672 in Frankenthal (onze voorvader)

en dan:

4. Jacques, gedoopt 24 maart 1675 in Leiden (!)

 

Het feit dat het 4e kind in Leiden gedoopt is, doet vermoeden dat moeder Marie dan niet veel ouder dan 40 is, dus geboren zou moeten zijn ergens in de buurt van 1630/1635.

 

Wat ik over dit gezin zou willen weten is allereerst (maar het is misschien wat moeilijk om dat meteen al te vragen): Waar komen Jacques LOAS en Marie DARLI vandaan en waar zijn ze overleden?

 

Bestaat er een "bevolkingsregister" uit die tijd uit Leiden? 

Zoon David was lid van de Waalse Kerk; dat zou kunnen betekenen dat zijn hele familie dat misschien wel was. Ik ben hen tot nu toe nergens tegen gekomen, maar misschien een van jullie wel. Ik zou het zeer op prijs stellen als je me dat dan zou melden.

 

Zoon David is in januari 1701 in Amsterdam in ondertrouw gegaan met Marie Billeau waarna hij in april 1701 in Zutphen getrouwd is met (naar ik aan neem) diezelfde dame. Een naam van de bruid wordt in het trouwboek van de Waalse Kerk in Zutphen niet gegeven.

Zij krijgen (voor zover wij nu weten) 3 kinderen, allen in Zutphen gedoopt:

1. Jean David, 30-04-1702

2. Daniel Joseph, 12-12-1706

3. Jean, 15-02-1711.

Van de eerste twee zoons hebben we alleen de doop kunnen vinden. Verder helemaal niets!

En dan is er tussen de dopen van deze zoons nog ruimte genoeg voor nog wel 4 kinderen......

Op 19 februari 1752 wordt in Zutphen begraven: de weduwe Lewis.

Vooralsnog gaan wij er vanuit dat dit Marie Billeau is. Dit betekent dat David Lewis dan dus al overleden moet zijn. Helaas hebben we zijn overlijden, of begrafenis niet kunnen vinden...

David was (ten tijde van zijn ondertrouw in 1701) kamerbekleder. Ik neem aan dat hij niet een rolletje papier op de muur bij "de buren" plakte, maar dat hij bij gegoede burgers dure tapijten aan hun muren monteerde. Dat zou betekenen dat hij wellicht voorkomt in de financiële administratie van deze gegoede burgers van Zutphen en omgeving. Misschien ook wel in een belastingregister, want hij zal ook de schatkist wel aardig gevuld hebben. (Ik zit nu min of meer "hard op" te denken ... feel free to join me - zoals de Britten zouden zeggen. Ik ben naarstig op zoek naar ideeën om meer gegevens te vinden).

 

Jean is als onze voorvader natuurlijk beter vertegenwoordigd in ons bestand, maar ook over hem hebben we nog vragen.

Jean trouwde met Marguerite McKie (of Margaret Mackay, of alles wat daar tussen zit). "Wanneer" (en waar) is echter de vraag. Zij krijgen hun eerste kind in Ieper (West Vlaanderen), maar dat meisje blijft slechts 10 dagen leven. De peter van dat kind is Jean Warnars Keller en over hem staat dat hij korporaal is in het regiment van Rossum. Misschien is Jean ook in dienst bij dat regiment. Ik heb anders ook geen idee wat hij ineens in Ieper doet. Pas 8 jaar later, op 15-08-1742 krijgen zij hun 2e kind, mijn voorvader David Johannes. Deze David Johannes overlijdt in Schiedam op 11-12-1814.

Ze krijgen nog meer kinderen en na het overlijden van Marguerite hertrouwt Jean en krijgt met zijn 2e vrouw Jeanne Catherine d'Augerel nog 4 kinderen.

Reden voor mijn melding van het overlijden van David Johannes Lewis in 1814 is het volgende: 

Op 16 mei 1758 wordt in Harderwijk in het lidmatenregister van de Waalse Kerk (waar de hele familie bij hoorde) in geschreven ene David Lewis, die met attestatie uit Den Haag komt. DEZE David overlijdt in 1779. Mijn medeonderzoeker Marten Lewis en ik hebben geen idee wie deze David Lewis is, maar vermoeden dat hij een neef is van Jean Lewis. Hij zou dus een kind kunnen zijn van Henri Lewis (*1669) of zijn jongste broer Jacques Lewis (*1675). De truc is nu te vinden of dat waar is.

Wij willen heel graag duidelijkheid vinden over deze 2, misschien 3 generaties van de familie Lewis.

Wie vind het leuk om ons daar wat bij te helpen?

 

Dank jullie voor het lezen.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dag Frank,

 

Hopelijk een paar aanvullingen.

 

Om te beginnen: kun jij deze Jaspar plaatsen?

 

Citaat

 

Kind:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Vader

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Moeder

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Getuige

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Getuige

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Getuige

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Getuige

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

GebeurtenisDoop

Datum30-03-1664

GebeurtenisplaatsLeiden

DocumenttypeDTB Dopen

Erfgoedinstelling

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

CollectiegebiedZuid-Holland

Archief1004

Registratienummer273

Registratiedatum30-03-1664

AkteplaatsLeiden

CollectieArchiefnaam: Dopen Waalse Kerk, Deel: 273, Periode: 1655-1669

BoekDopen Vrouwekerk 2 mei 1655 - 1669.

 

Dan twee dopen tussen 1734 en 1742 ,  mogelijk het antwoord op één van je vragen:
 
Citaat

 

Kind

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

GeslachtMan

Vader

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Moeder

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

GebeurtenisDoop

Datum27-11-1737

ReligieNederduits-gereformeerd (later Nederlands-hervormd)

GebeurtenisplaatsMaarssen

DocumenttypeDTB Dopen

Erfgoedinstelling

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Plaats instellingUtrecht

CollectiegebiedUtrecht

ArchiefDTB_RHC_Vecht_Venen_1200

Registratienummer170

Pagina86

Registratiedatum27-11-1737

AkteplaatsMaarssen

CollectieMaarssen NH dopen

 

Kind:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Geslacht Man

Vader

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Moeder

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

GebeurtenisDoop

Datum21-08-1740

ReligieNederduits-gereformeerd (later Nederlands-hervormd)

GebeurtenisplaatsMaarssen

DocumenttypeDTB Dopen

Erfgoedinstelling

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Plaats instellingUtrecht

CollectiegebiedUtrecht

ArchiefDTB_RHC_Vecht_Venen_1200

Registratienummer170

Pagina97

Registratiedatum21-08-1740

AkteplaatsMaarssen

CollectieMaarssen NH dopen

 

Als laatste een huwelijksakte. Ik ken namen noch geboorteplaats van de overige kinderen van je voorvader Jean en vermoed eigenlijk dat de bruidegom een zoon van hem is, maar als het toch zijn broer is die op hoge leeftijd in het huwelijk treedt zou het jammer zijn het ongenoemd te laten!

Citaat

 

Bron: Doop-, Trouw- en Begraafregisters (DTB)

Soort registratie: trouwakte

(Akte)datum: 04-08-1772

Plaats: Breda

Bijzonderheden:
De man was Monsieur en Predikant van de Waalse Kerk in Namen. Ondertrouw op genoemde datum gesloten door Monsieur le Sueur (Predikant) geassisteerd door Messieurs Buerstede (Ouderling) en van der Sande (Diaken). Na de 3 proclamaties in onze kerk hebben wij attestatie gestuurd naar Namen. Door authorisatie van de Eerbiedwaardige Magistraat van onze Stad, gedateerd 1772-08-01 mochten de 2e en 3e aankondigingen tegelijk plaats vinden op 1772-08-02. Het huwelijk werd gesloten door Monsieur Clarion (Predikant te Delft), geassisteerd door Mr.Buurstede (Ouderling) en Mr.van der Sande (Diaken).

Bruidegom

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

geboren te Elders

Diversen: Jongeman, geboorteplaats: Zutphen

Bruid

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

geboren te Breda , wonende te Breda

Diversen: Jongedochter

Bronvermelding

Trouwen/Ondertrouw Waals gereformeerd 1607-1807, archiefnummer CB, Collectie DTB Breda, inventarisnummer 90, blad 93

Gemeente: Breda

Periode: 1607-1810

 

 Groet, Jacqueline

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Op 4-10-2018 om 20:15 zei jacqueline:

Dag Frank,

 

Hopelijk een paar aanvullingen.

 

Om te beginnen: kun jij deze Jaspar plaatsen?

 

Nee, Jaspar LOAS kan ik niet plaatsen. Het zou een broer kunnen zijn van Jacques LOAS, die met Marie DARLI getrouwd was ... Zij laten later (in 1675) nog een kind in Leiden dopen.

 

Citaat

Dan twee dopen tussen 1734 en 1742 ,  mogelijk het antwoord op één van je vragen:

 

Wow, twee "nieuwe" kinderen van Jean Lewis. Die vullen inderdaad mooi "het gat" in de tijd op. Ik heb al even gekeken, maar het wordt flink zoeken naar hun begrafenissen. Die staan niet op datum, maar op graf....

 

Citaat

 

Als laatste een huwelijksakte. Ik ken namen noch geboorteplaats van de overige kinderen van je voorvader Jean en vermoed eigenlijk dat de bruidegom een zoon van hem is, maar als het toch zijn broer is die op hoge leeftijd in het huwelijk treedt zou het jammer zijn het ongenoemd te laten!

 

 Groet, Jacqueline

 

Het klopt. Deze bruidegom is in 1742 in Zutphen geboren als zoon van Jean en Margaret MacKaij.

Met de twee Davids die je me hier doorgaf, blijken Jean en Margaret samen 12 kinderen te hebben gehad; de laatste in november 1758 in Harderwijk. Margaret is op 20 april 1761 begraven, waarna Jean hertrouwde met Jeanne Catherine d'Augerel op 27 september 1761. Met haar krijgt Jean nog 4 kinderen; de laatste op 26 december 1767. Jean overlijd op 18 januari 1768. Het staat nergens, maar ik vermoed van uitputting.

 

Dank je voor je aanvullingen! Ik ben er zeer blij mee!

Groet 

Frank

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Op zoek naar de familie LEWIS in Maarssen vond ik in het lidmatenregister deze inschrijving (rechts boven, 2e persoon). Ik kan alleen niet lezen waar Joan Lewis vandaan komt. Kan iemand me hierbij helpen?

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Veurne? den 2 december 1735?

Van december 1731 tot december 1734 was Jan Godard van Rossum kolonel van het infanterie Regiment 672f, garnizoen te

Citaat

Namen
1715 's Hertogenbosch
1716 Utrecht
1719 Nijmegen, Zaltbommel
1722 Ieperen, Veurne, Warneton
1725 Utrecht
1727 Nijmegen
1728 Namen
1731 Ieperen, Veurne
1737 Namen
1745 Bergen
1746 Utrecht
1748 Goes
1749 Utrecht
1751 Utrecht, Amersfoort

Dit via

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

 

Als Jean ook diende in dat regiment is hij in 1737 blijkbaar uit dienst gegaan, of overgegaan naar een ander regiment?

For the record hier nog de huwleijksakte van Jan Warnar Keller:

 

Citaat

Aktedatum:         20-08-1727
Akteplaats:         Utrecht
Bruidegom:          Jan Warnar Keller
Bruid:                          Pieternella Schor
Opmerkingen:         Soldaat onder de compagnie van de heer captein Focquus.
Datum ondertrouw:         03-08-1727
Huwelijksplaats:         Utrecht
Gezindte:         Nederduits-gereformeerd (later Nederlands-hervormd)
Toegangsnummer:         711 Burgerlijke stand gemeente Utrecht en van de voormalige gemeente Zuilen: retroacta doop- trouw- en begraafregisters
Inventarisnummer:         102
Paginanummer:         306

 

Groet, Jacqueline

 

Citaat
 
   
 
   

 

   

 

   

 

   

 

   

 

   

 

 

 

 

   

 

   

 

   
   

 

   

 

   

 

   

 

   
   

 

   
 
 

 

 
 

 

   

 

   

 

 

 

-

 

bewerkt door jacqueline
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
2 uur geleden zei jacqueline:

Veurne? den 2 december 1735?

Van december 1731 tot december 1734 was Jan Godard van Rossum kolonel van het infanterie Regiment 672f, garnizoen te

Dit via

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

 

Dit is met recht een eye-opener!  Dank je wel. Naar iets dergelijks ben ik al jaren op zoek, maar het was me nog niet gelukt een garnizoen te kunnen koppelen aan Jean Lewis. Of het inderdaad gaat lukken, moet nog blijken, maar het ziet er veelbelovend uit!

 

2 uur geleden zei jacqueline:

Als Jean ook diende in dat regiment is hij in 1737 blijkbaar uit dienst gegaan, of overgegaan naar een ander regiment?

Dat zal uit dienst zijn (vanwege zijn verhuizing naar Zutphen). Maar ik zal kijken of ik daar ergens bewijs voor kan vinden.

 

2 uur geleden zei jacqueline:

For the record hier nog de huwleijksakte van Jan Warnar Keller:

eh ... misschien een domme vraag, maar wie was Jan Warnar Keller?

 

groet

Frank

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

De getuige bij de doop van Jeans eerste kind!

Citaat

Zij krijgen hun eerste kind in Ieper (West Vlaanderen), maar dat meisje blijft slechts 10 dagen leven. De peter van dat kind is Jean Warnars Keller en over hem staat dat hij korporaal is in het regiment van Rossum.

En Jean Lewis zat in 1737 toch in Maarssen? Niet in Zutphen?

 

Groet, Jacqueline

bewerkt door jacqueline
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
21 uur geleden zei jacqueline:

De getuige bij de doop van Jeans eerste kind!

Ach ... natuurlijk. Ik ga ook eens verder naar hem kijken. Misschien vind ik de broer van Jean daar ook wel in de buurt.

 

21 uur geleden zei jacqueline:

En Jean Lewis zat in 1737 toch in Maarssen? Niet in Zutphen?

 

Groet, Jacqueline

Klopt. Hij is ergens rond 1741 naar Zutphen verhuisd. Ik ben benieuwd waarom hij in Maarssen is blijven hangen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...