Member Group mariannenl Posted October 19, 2010 Member Group Share Posted October 19, 2010 Hallo allemaal, Ik ben bezig om de kinderen van Albert Reinders Vroma en Elizabeth Lubberts in kaart te brengen. Van alle kinderen heb ik de details, maar bij 2 kinderen kom ik er niet helemaal uit…. Het gaat om de dochters Martje en Margrieta. Geboorte 28-08-1813 Middelstum Kind Margrieta Vrooma Geslacht v Vader Albert Reinders Vrooma Moeder Lijzabet Lubbers Overlijden 12-09-1813 Toornwerd gem. Middelstum Overledene Margriete Vrooma Geslacht v Leeftijd 3 weken Vader Albert Reinders Vrooma Moeder Lijzabet Lubbers Doop 02-06-1805 Huizinge Dopeling Martje Geslacht v Geboorteplaats Huizinge Geboortedatum 13-05-1805 Vader Albert Rienders Moeder Elizabeth Lubberts Overlijden 01-11-1891 Uithuizermeeden Overledene Martje Froma Geslacht v Leeftijd 86 jaar Geboorteplaats Middelstum Vader Albert Rienders Froma Moeder Elizabeth Lubberts Relatie 1 Hendrik van der Zwaag Relatie 2 Derk Eltjes Wiersema Relatie 3 Harm Arends Oosterbeek Recht toe, recht aan tot zover dus. gl& In de huwelijksakte (scan online) van Martje met Hendrik van der Zwaag (Uithuizermeden, 27 apr 1868) staat vermeld dat Martje 62 jaar is en weduwe van Derk Eltjes Wiersema. Deze leeftijd klopt met het geboortejaar van Martje. Van de huwelijksakte van Martje met Derk Wiersema (Winsum, 02 aug 1851) is geen scan online. En nu het probleem!!! Please login or register to see this image. /emoticons/default_pulling_hair.gif" alt="default_pulling_hair.gif"> Het huwelijk met Harm Arents Oosterbeek, Bedum, 25 mei 1833. In de huwelijksakte (scan online) staat: Margrieta Alberts Vrooma, oud 19 jaar, geboren Middelstum 28 augustus 1913 Bruid en moeder bruid kunnen niet schrijven en ondertekenen. En hier is dus het probleem, want dit zijn de geboortegegevens van Margrieta die is overleden toen ze 3 weken oud was….. Op Allegroningers het volgende: Huwelijk 25-05-1833 Bedum Bruidegom Harm Arents Oosterbeek, landbouwerGeboren Zuidwolde gem. Bedum Vader Arent Daniels Oosterbeek Moeder Hilje Harms Bruid Margrieta Alberts Vrooma, volgens andere bron geboortedatum bruid 13 mei 1805 Geboren Middelstum Vader Albert Reinders Vrooma, dagloner Moeder Lizabeth Lubberts, dagloonster Dus ook bij Allegroningers vermoeden ze een fout! Het echtpaar Vroma x Oosterbeek krijgt 4 kinderen, helaas zijn er geen scans online waarop de leeftijd van de moeder vermeld staat. Bij de geboorte van het eerste kind staat haar naam vermeld als Margaretha Alberts Froma, bij de andere 3 als Martje. Nu ga ik ervan uit dat de ambtenaar die het geboortebewijs moest afgeven voor het huwelijk per abuis de gegevens van Margrieta heeft overgenomen, helemaal omdat Martje kennelijk enige tijd de naam Margaretha heeft gebruikt. En aangezien noch Martje noch haar moeder konden schrijven (en dus waarsch. ook niet lezen) hebben ze deze fout niet opgemerkt. Toch wil ik graag iets meer zekerheid hebben dan “ik ga ervan uit dat…â€! Is er iemand die in het archief van Groningen het volgende kan nakijken? Please login or register to see this image. /emoticons/default_anyone.gif" alt="A_9"> Haar huwelijk met Derk Eltjes Wiersema, Winsum 02 aug 1851, aktenr. 14: Staat vermeld dat ze weduwe is van Harm Arents Oosterbeek? Dit moet dan toch zeker in de bijlagen bijgevoegd zijn. De geboorteaangiften van de kinderen Oosterbeek: Wat is de leeftijd van de moeder? Het gaat om de volgende kinderen: Elizabeth Oosterbeek, Bedum 27 feb 1834, aktenr. 23 Albert Oosterbeek, Bedum 04 nov 1835, aktenr. 86 Ebeltje Oosterbeek, Bedum 01 maart 1840, aktenr. 16 Daniel Oosterbeek, Bedum 16 sep 1842, aktenr. 73 Alvast heel hartelijk bedankt Groetjes, Marianne (&: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group joke andriessen Posted October 19, 2010 Member Group Share Posted October 19, 2010 Hallo Marianne, Genlias geeft meer informatie: Burgerlijke stand - Huwelijk Archieflocatie Groninger Archieven Algemeen Gemeente: Winsum Soort akte: Huwelijksakte Aktenummer: 14 Datum: 02-08-1851 Bruidegom Derk Eltjes Wiersema Geboortedatum: 02-02-1786 Geboorteplaats: Obergum Bruid Martje Alberts Froma Geboortedatum: 13-05-1805 Geboorteplaats: Huizinge gem. Middelstum Vader bruidegom Eltje Derks Wiersema Moeder bruidegom Aeike Geerts Vader bruid Albert Rienders Froma Moeder bruid Elizabeth Lubbers Nadere informatie beroep bruidegom: landgebruiker; beroep bruid: winkeliersche; beroep vader bruidegom.: dagloner; beroep moeder bruidegom: daglonersche; beroep vader bruid: dagloner; beroep moeder bruid: daglonersche; bruidegom 65 jaar; bruid 46 jaar; weduwnaar van Fenna Mennes Rikkerts; weduwe van Harm Arends Oosterbeek Groet, Joke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Petra Posted October 19, 2010 Member Group Share Posted October 19, 2010 Hallo Marianne, het is een oud probleem als ik het me goed herinner. Er zijn al meer mensen over gestruikeld. Heeft het niet eens een keer in Gens Nostra gestaan, in het commentaar bij een kwartierstaat? (Wel lang geleden hoor, 15 of 20 jaar geleden is mijn schatting.) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group joke andriessen Posted October 19, 2010 Member Group Share Posted October 19, 2010 Marianne, Op allegroningers kun je de geboorteakten zelf bekijken. Register doorbladeren tot het juiste nummer. Groet, Joke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group mariannenl Posted October 19, 2010 Author Member Group Share Posted October 19, 2010 Joke en Petra, Heel erg bedankt. Aan Genlias had ik tot mijn schande niet gedacht, Please login or register to see this image. /emoticons/default_ashamed0002.gif" alt="A9!"> ik heb op Allegroningers gezocht..... Het artikel uit Gens Nostra is mij helaas niet bekend, maar we zijn er gelukkig nu ook uitgekomen. Please login or register to see this image. /emoticons/default_thankyou4.gif" alt="B-22"> Groetjes, Marianne (&: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts