Member Group Pvdlee Posted June 22, 2018 Member Group Share Posted June 22, 2018 Ik heb een tekst uit ORA Arnhem 2003 inv 403 Ik heb er het volgende van gemaakt: Coram Berch et Heere comparerunt Derijck Wemmers sub. et re. Jacob vande Waeter Truijken uxor et heredibus enen daeler Jaerl. ad 30 stv vuijt sine huijse staen(de) opden Oerdt Claes Sadelmaecker ab ua ende Aeltgen Sadelmakers ab alia. Boergen vuijtganck drije golden schijldt aen Jacob vuergen. ende die brueders van Ste Claes ende Currente schildt et non plus, tbethaelen Irst aen op Baeffsche ao 1575 ende soe voert totter lossinghe thoe met den bescheijde soe ven Derijck Wemmers Please login or register to see this attachment. Ik zou ook graag willen weten wat hier "heredibus" betekent, en ab Una en ab alia vast mijn dank, Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Cor Posted June 23, 2018 Member Group Share Posted June 23, 2018 Hallo Peter, Knap dat je het grotendeels kunt lezen, ik niet. In mijn Latijn/ ned./ woordenboek gekocht in de kringloop: Geen Heredibus, wel Hereditas: 1. het erven, erfgenaam zijn 2. erfenis, nalatenschap. Alia = Allia: riviertje 18 Km. noord van Rome. Una: 1: tezamen, tegelijk, samen. 2: samen met. Zelf nooit Latijn geleerd. Of het in het verhaal past ?. Verder kan ik je niet helpen. Groeten Cor Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group genealogie Haans Posted June 23, 2018 Member Group Share Posted June 23, 2018 Hi Peter Cor zit op het goede spoor met heredibus. Heredibus is de dativus (=vervoeging) van het latijnse woord 'heres' of 'haeres' wat je kan vertalen als 'erfgenamen'. "ab una ende ... ab alia" is te vertalen als "aan de ene (zijde) en ... aan de andere (zijde)" mvrgr Frank Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Pvdlee Posted June 23, 2018 Author Member Group Share Posted June 23, 2018 Bedankt, daarmee wordt het allemaal wat begrijpelijker Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts