Spring naar bijdragen
uilenburg

Markengracht Amsterdam

Recommended Posts

uilenburg
Geplaatst (bewerkt)

Hallo allemaal,

Het lukt me maar niet de juiste plaats te vinden van het volgende adres;

Tussen 1750 en 1805 woonden verschillende voorouders van mij in Amsterdam.  Hun adres was:  Waatergragtje bij Marken.  Soms ook Oostersche Kaai (Oosterse kade) of Markengrachtje.

Ik heb de indruk , dat het steeds om dezelfde plaats gaat.  Ik heb er heel wat kaarten op nageslagen, maar vind alleen de Oosterse Kade en de Markengracht.  De Watergracht bestond ook nog in 1851 blijkens een volkstelling. Doch deze gracht is nergens te vinden. Althans niet op een map of kaart.  Vandaar deze vraag. Overigens interesseert mij deze buurt bijzonder. Zou graag in contact komen met mensen , die ook voorouders op Marken , Vlooijenburg of Uilenburg hadden. bij voorbaat dank!

bewerkt door uilenburg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Kèren

Beste Uilenburg,

Op de site van Joods Amsterdam is een oud kaartje te vinden van de Markengracht.

Zie daarvoor de website van Joods Amsterdam.

Overigens denk ik dat de meeste mensen met Joodse voorouders ook familieleden hebben die in die buurt woonden.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
uilenburg

Beste Keren,

Dank voor uw antwoord. De site van Joods Amsterdam had ik reeds geraadpleegd. Toch kan ik de Watergracht (of Watergrachtje) nergens vinden. In de volkstellingen van 1851 en daarop volgend bestaat het adres "Watergracht" nog wel.

Ik ga er vanuit , dat "het watergrachtje bij Marken" Zoals het reeds in 1781 bekend is als adres,  een deel van de Markengracht geweest moet zijn. Of.. het water voor de Oosterse Kade.  Maar als dat dan al zo zou zijn, waarom kan ik daar dan geen kaart van vinden waar die benaming "Watergracht(je) op staat ?  Kortom een raadsel.

Overigens blijk ik ook nog familie te hebben gehad in de Foeliedwarsstraat.  Die familie heeft daar tot 1885 gewoond. Dat ligt ook weer vlakbij de Oosterse Kade. 

Het was een heel arme , maar zeer interessante buurt.   Mijn voorouders die op Marken etc. woonden waren van afkomst o.a. Hugenoot en kwamen uit Duitsland.  Waren echter geen Duitsers van oorsprong. Wellicht voelden ze zich in die buurt thuis vanwege het Jiddisch , dat daar gesproken werd en ze zelf een vluchteling verleden hadden. Ze konden allemaal goed hun naam schrijven.  Later nageslacht studeerde voor arts en onderwijzer.  Die familietak is trouwens helaas uitgestorven. 

Met hartelijke groet,   Uilenburg 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Kèren

Hallo Uilenburg,

Dat vermoed ik ook, om er helemaal zeker van te zijn, en je vraag over een kaart beantwoord te krijgen , is het wellicht een idee om SAA, stadsarchief Amsterdam te bellen [of langs te gaan].

Zij weten het, of de bronnen die verder kunnen helpen. Ben benieuwd of dat succes heeft.

Link SAA, stadsarchief Amsterdam

Natuurlijk woonden er meer dan alleen Joden in de Joden buurt ;D het was vooral een armenwijk, en de nabijheid van de synagogen zorgde voor het bijeenkomen van de Joden in de buurt.

Succes!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
uilenburg

Hallo allemaal,

Na veel lezen en speuren...Het raadsel is (gedeeltelijk) opgelost.  Op het noorden van het voormalig eiland Marken, lag het Boltjensgrachtje. Ten oosten van  het Boltensgrachtje lag  het Nieuwegrachtje.  En nou komt het ; "ook wel Watergrachtje genoemd".

Nu zit ik met het vreemde feit , dat mijn familie als adres ook weleens Oostersche kade (kaai) opgaf.   Deze is gelegen op het andere eiland, te weten Uilenburg ook in het noorden daarvan en ook gelegen aan de Oostelijke kant daarvan.

Ofwel, er zijn twee Oostersche kades geweest 1 op Uilenburg (officieel te vinden op kaart) en 1 op Marken (Nieuwe grachtje = Watergrachtje).  Of.... de familie heeft afwisseld op Uilenburg en Marken gewoond.

Jammergenoeg woon ik ver van Amsterdam anders zou ik zeker het archief bezoeken. Ik ben niet alleen een "internet" genealoog.  Ben al 45 jaar intensief met genealogie bezig. 

Zowat alle archieven in Nederland en ook Belgie bezocht. Echter nog nooit in Amsterdam. Overigens wil ik een topic maken over het feit, dat ik een theorie heb, dat veel "Hugenoten"  van Joodse afkomst zijn.

Het is een onderzoek waar ik al een tijdje mee bezig ben , maar het is moeilijk met concrete bewijzen te komen, maar er zijn wel aanwijzingen. Ook op het internet is wel iets over te vinden. 

Groeten!

Uilenburg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om commentaar te plaatsen

Je moet lid zijn om commentaar achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan voor onze forum. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden