Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Markengracht Amsterdam


uilenburg

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Hallo allemaal,

 

Het lukt me maar niet de juiste plaats te vinden van het volgende adres;

 

Tussen 1750 en 1805 woonden verschillende voorouders van mij in Amsterdam.  Hun adres was:  Waatergragtje bij Marken.  Soms ook Oostersche Kaai (Oosterse kade) of Markengrachtje.

Ik heb de indruk , dat het steeds om dezelfde plaats gaat.  Ik heb er heel wat kaarten op nageslagen, maar vind alleen de Oosterse Kade en de Markengracht.  De Watergracht bestond ook nog in 1851 blijkens een volkstelling. Doch deze gracht is nergens te vinden. Althans niet op een map of kaart.  Vandaar deze vraag. Overigens interesseert mij deze buurt bijzonder. Zou graag in contact komen met mensen , die ook voorouders op Marken , Vlooijenburg of Uilenburg hadden. bij voorbaat dank!

 

bewerkt door uilenburg
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Beste Uilenburg,

 

Op de site van Joods Amsterdam is een oud kaartje te vinden van de Markengracht.

Zie daarvoor

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

.

 

Overigens denk ik dat de meeste mensen met Joodse voorouders ook familieleden hebben die in die buurt woonden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Beste Keren,

 

Dank voor uw antwoord. De site van Joods Amsterdam had ik reeds geraadpleegd. Toch kan ik de Watergracht (of Watergrachtje) nergens vinden. In de volkstellingen van 1851 en daarop volgend bestaat het adres "Watergracht" nog wel.

Ik ga er vanuit , dat "het watergrachtje bij Marken" Zoals het reeds in 1781 bekend is als adres,  een deel van de Markengracht geweest moet zijn. Of.. het water voor de Oosterse Kade.  Maar als dat dan al zo zou zijn, waarom kan ik daar dan geen kaart van vinden waar die benaming "Watergracht(je) op staat ?  Kortom een raadsel.

 

Overigens blijk ik ook nog familie te hebben gehad in de Foeliedwarsstraat.  Die familie heeft daar tot 1885 gewoond. Dat ligt ook weer vlakbij de Oosterse Kade. 

Het was een heel arme , maar zeer interessante buurt.   Mijn voorouders die op Marken etc. woonden waren van afkomst o.a. Hugenoot en kwamen uit Duitsland.  Waren echter geen Duitsers van oorsprong. Wellicht voelden ze zich in die buurt thuis vanwege het Jiddisch , dat daar gesproken werd en ze zelf een vluchteling verleden hadden. Ze konden allemaal goed hun naam schrijven.  Later nageslacht studeerde voor arts en onderwijzer.  Die familietak is trouwens helaas uitgestorven. 

 

Met hartelijke groet,   Uilenburg 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hallo Uilenburg,

 

Dat vermoed ik ook, om er helemaal zeker van te zijn, en je vraag over een kaart beantwoord te krijgen , is het wellicht een idee om SAA, stadsarchief Amsterdam te bellen [of langs te gaan].

Zij weten het, of de bronnen die verder kunnen helpen. Ben benieuwd of dat succes heeft.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Natuurlijk woonden er meer dan alleen Joden in de Joden buurt ;D het was vooral een armenwijk, en de nabijheid van de synagogen zorgde voor het bijeenkomen van de Joden in de buurt.

 

  Succes!

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hallo allemaal,

 

Na veel lezen en speuren...Het raadsel is (gedeeltelijk) opgelost.  Op het noorden van het voormalig eiland Marken, lag het Boltjensgrachtje. Ten oosten van  het Boltensgrachtje lag  het Nieuwegrachtje.  En nou komt het ; "ook wel Watergrachtje genoemd".

Nu zit ik met het vreemde feit , dat mijn familie als adres ook weleens Oostersche kade (kaai) opgaf.   Deze is gelegen op het andere eiland, te weten Uilenburg ook in het noorden daarvan en ook gelegen aan de Oostelijke kant daarvan.

Ofwel, er zijn twee Oostersche kades geweest 1 op Uilenburg (officieel te vinden op kaart) en 1 op Marken (Nieuwe grachtje = Watergrachtje).  Of.... de familie heeft afwisseld op Uilenburg en Marken gewoond.

 

Jammergenoeg woon ik ver van Amsterdam anders zou ik zeker het archief bezoeken. Ik ben niet alleen een "internet" genealoog.  Ben al 45 jaar intensief met genealogie bezig. 

Zowat alle archieven in Nederland en ook Belgie bezocht. Echter nog nooit in Amsterdam. Overigens wil ik een topic maken over het feit, dat ik een theorie heb, dat veel "Hugenoten"  van Joodse afkomst zijn.

Het is een onderzoek waar ik al een tijdje mee bezig ben , maar het is moeilijk met concrete bewijzen te komen, maar er zijn wel aanwijzingen. Ook op het internet is wel iets over te vinden. 

 

Groeten!

 

 Uilenburg

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 year later...
  • Forumleden Groep

Hallo allemaal,

 

Amsterdam vorsers!

 

We zijn inmiddels een jaar verder en het wordt nog "leuker"  ; Wie weet waar de Korte Rapenburgergracht (Rapenburgergragt) lag? Wordt daarmee de Oosterse kade of het Watergrachtje bedoelt?

 

Wellicht leest het archief mee...;-)

 

Groeten!

 

Uilenburg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Misschien heb je hier iets aan:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

 

De Rapenburgergracht heet nu Entrepotdok (zie

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
2 hours ago, Jan Clavaux said:

Misschien heb je hier iets aan:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

 

De Rapenburgergracht heet nu Entrepotdok (zie

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

 

Jan, dank voor je antwoord,

 

De notaris akte vermeldt Korte Rapenburgergragt de akte is uit 1780. De kerk(huwelijksakte) noemt in 1780 als adres Oostersche Kaai. In een akte van dezelfde familie 13 jaar later,  in 1793 wordt dan weer als adres Markensgragtje genoemd.

Ik ga er dus van uit , dat de plaatsbepaling van de Korte Rapenburgergragt bij de Peperbrug gezocht moet worden.  Daar was ook het Uilenburgerplein(tje) deze plaatsnaam is net als het Korte Rapenburgergragtje ook al nergens officieel te vinden.

Echter in de krant wordt het weleens genoemd.  Waarschijnlijk zijn dit bijnamen , die alleen bij de bewoners gangbaar waren.

Het Watergrachtje bij Marken heet nu trouwens Nieuwegrachtje.

 

Groet,

 

Uilenburg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Goed link die je gaf Jan! Dank je wel.

Uilenburg plaats hier ook een kaartje met pin bij het Nieuwgrachtje, is denk ik wel leuk voor de meelezers. [op klikken dan zie je scherper]

Log alstublieft in om de attachment te kunnen zien.

bewerkt door Kèren
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

 

Het volgende kaartje geeft de plaatsbepaling aan van de Rapenburgergragt rond 1750.  Aan de Markensgragt (ik houd de ouderwetse spelling aan) was geen of nauwelijks bebouwing. Wel aan de Rapenburgergragt aan de kant van Marken (Watergragtje of nu Nieuwe Grachtje) , maar ook Uilenburg. De Oosterse kade wordt niet weergegeven. Er staat " Uylenburg"...

De naam Korte Rapenburgergragt komt niet op deze kaart voor. Wel Markensgragt en Uylenburg. 

Volgens mij kan hier uit de conclusie getrokken , dat de "Korte" Rapenburgergragt  of op Marken , maar ook op Uilenburg zou kunnen slaan. Dank voor de reakties en groeten voor iedereen !

 

 

 

 

 

 

 

 

Log alstublieft in om de attachment te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Afstammelingen zoals ik, waarvan de voorouders in deze bijzondere buurt gewoond hebben en zich er bij betrokken voelen.  Laten we een groep vormen. Laat Uilenburg, Marken, Rapenburg en Vlooijenburg weer hun oorspronkelijke karakter terug krijgen.

 

Wellicht zijn er sponsors, die zich betrokken voelen. De hele wereld is welkom om bij te dragen tot het erfgoed van deze buurt.  Doe het voor diegenen , die geen familie of geen stem meer hebben.  Weerloos vernietigd zijn in de oorlog en dus nu zonder stem. Voor hen kom ik op!

 

De Zwanenburgerstraat en de Leprozengracht moeten terug ! Weg met die Stopera!

 

Zo winnen we ons land terug!  Joden horen op Uilenburg,Vlooijenburg,Rapenburg en Marken!  Ik heb geen geldelijke middelen. Ik ben straatarm, oud en niet eens Joods, maar heb wel idealen! Laat Mokum weer Mokum zijn!

 

Dat stukje Amsterdam, het Jeruzalem van Europa, dat is mijn ideaal. Dat is ook gerechtigheid. Wellicht een zinloze droom , maar dromen kunnen waarheid worden ! Vertaal dit in het engels,  russisch en voor Israel in het hebreeuws. Hebreeuws moet iemand dan vertalen. De rest van de talen zijn geen probleem voor mij.

 

Wie mij steunt of suggesties heeft; mijn email is    

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

 

Hartelijke groet,

 

Uilenburg

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Gezien het feit, dat er blijkbaar bijna  geen enkele belangstelling alleen nieuwsgierigheid is,  sluit ik deze "querie". Het email adres is ook gesloten.  Ik verzoek mijn membership hiermee eindig te verklaren. Ik groet de goede onder U en dank hen oprecht voor hun medewerking.

Uilenburg  sluit.  Wat mij betreft wordt deze hele "topic" verwijdert.  Het ga U goed!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Beheerder

Dag Uilenburg,

Jammer dat u uw oproep niet wat meer tijd geeft.

Ons StamboomVragenForum is een klein, maar fijn forum.

Niet alle leden zullen geïnteresseerd zijn in een buurt die een klein deel van de bevolking huisde.

Het is erg edel van u dit te willen, echter persoonlijk denk ik dat het een onbegonnen strijd is, gezien de verwoesting die er heeft plaats gehad.

Er zouden miljoenen, miljarden opgebracht moeten worden, verder is de gedecimeerde Joodse gemeenschap nu gesetteld in het zuiden van Amsterdam, met alle voorzieningen.

 

Wat ik voor u kan doen is uw oproep op onze SVF facebook plaatsen. Verwacht ook daar niet teveel van.

Soms moeten we het doen met andere vormen, zoals de struikelstenen en de vele, vele verhalen van vroeger die verschijnen in boekvorm en worden geplaatst op internet, denk aan

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

, op

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

.

Er zijn zo veel initiatieven om de herinneringen aan de mensen levend te houden, en daar gaat het om.

In de Joodse traditie wordt ook gezegd, praat over je overledenen, opdat ze blijven voortleven onder ons, in onze herinneringen.

Met een genealogische groet,

sadminF - beheerder

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
On 7/19/2019 at 2:36 PM, sadminF said:

Dag Uilenburg,

Jammer dat u uw oproep niet wat meer tijd geeft.

Ons StamboomVragenForum is een klein, maar fijn forum.

Niet alle leden zullen geïnteresseerd zijn in een buurt die een klein deel van de bevolking huisde.

Het is erg edel van u dit te willen, echter persoonlijk denk ik dat het een onbegonnen strijd is, gezien de verwoesting die er heeft plaats gehad.

Er zouden miljoenen, miljarden opgebracht moeten worden, verder is de gedecimeerde Joodse gemeenschap nu gesetteld in het zuiden van Amsterdam, met alle voorzieningen.

 

Wat ik voor u kan doen is uw oproep op onze SVF facebook plaatsen. Verwacht ook daar niet teveel van.

Soms moeten we het doen met andere vormen, zoals de struikelstenen en de vele, vele verhalen van vroeger die verschijnen in boekvorm en worden geplaatst op internet, denk aan

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

, op

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

.

Er zijn zo veel initiatieven om de herinneringen aan de mensen levend te houden, en daar gaat het om.

In de Joodse traditie wordt ook gezegd, praat over je overledenen, opdat ze blijven voortleven onder ons, in onze herinneringen.

Met een genealogische groet,

sadminF - beheerder

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ben van gedachten veranderd.  De beheerder heeft gelijk. Ik geef de oproep meer tijd.  Persoonlijke omstandigheden zijn moeilijk vandaar mijn doorgeschoten reactie. Excuses. Ik blijf graag op deze site.

Hartelijke groet,

 

Uilenburg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Facebook is inderdaad de ideale plek om in aanraking te komen met mensen, die dezelfde belangstelling hebben.

Er zijn daar diverse groepen, die zich bezighouden met oud Amsterdam.

 

Ik vond een groep (met 2684 leden!), die zich bezig houdt met het Waterlooplein.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.


Daar zullen best enige tientallen mensen tussen zitten, die interesse hebben in de oudere geschiedenis van die buurt.

 

Maar ik heb niet uitgebreid gezocht, er is ongetwijfeld nog genoeg te vinden, bijvoorbeeld

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.


en kijk ook eens bij

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

 

Het vinden van de meest geschikte Facebook groep(en) is uiteindelijk
een geduldwerkje en kan de nodige dagen in beslag nemen.

 

Veel succes

bewerkt door Jan Clavaux
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Beste Jan,

 

Facebook is niet mijn ding. Misschien kunt u een oproepje plaatsen over hetgeen ik uitzoek?  Het gaat immers over een algemeen historische vraag.  Bovendien kunt u dan meteen gelijk een verwijzing maken, naar dit mooie forum ;-)   .

Dus Oostersche Kade, Korte Rapenburgergracht, Uijlenburgpleintje,Watergrachtje bij Marken, Markensgrachtje of Nieuwe Grachtje.. wie wordt daar wijs uit waar dat allemaal lag en kan daar duiding aan geven?  Dank voor uw inzet,.. Nogmaals groet van Uilenburg!

Op 18-7-2019 om 01:27 zei uilenburg:

Afstammelingen zoals ik, waarvan de voorouders in deze bijzondere buurt gewoond hebben en zich er bij betrokken voelen.  Laten we een groep vormen. Laat Uilenburg, Marken, Rapenburg en Vlooijenburg weer hun oorspronkelijke karakter terug krijgen.

 

Wellicht zijn er sponsors, die zich betrokken voelen. De hele wereld is welkom om bij te dragen tot het erfgoed van deze buurt.  Doe het voor diegenen , die geen familie of geen stem meer hebben.  Weerloos vernietigd zijn in de oorlog en dus nu zonder stem. Voor hen kom ik op!

 

 Joden horen op Uilenburg,Vlooijenburg,Rapenburg en Marken!  Ik heb geen geldelijke middelen. Ik ben straatarm, oud en niet eens Joods, maar heb wel idealen! Laat Mokum weer Mokum zijn!

 

Dat stukje Amsterdam, het Jeruzalem van Europa, dat is mijn ideaal. Dat is ook gerechtigheid. Wellicht een zinloze droom , maar dromen kunnen waarheid worden ! Vertaal dit in het engels,  russisch en voor Israel in het Hebreeuws. Hebreeuws moet iemand dan vertalen. De rest van de talen zijn geen probleem voor mij.

 

Wie mij steunt of suggesties heeft; mijn email is  

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

 

Hartelijke groet,

 

Uilenburg

 

 

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
  • Forumleden Groep

Ik haal dit bericht maar weer eens naar "boven" . Inmiddels heb ik zoveel gegevens verzameld over deze buurt. Ik kan het echter met niemand "delen".  Er hebben kennelijk weinig "Christen mensen" in deze buurt gewoond, waarvan nazaten interesse hebben.  Van Joodse zijde kan ik weinig verwachten.

Deze mensen zijn voor het grootste gedeelte omgebracht in de kampen. Deze buurt (Uilenburg,Marken en Vlooijenburg)  zijn voor mij het centrum van Joods Europa. Jammer, dat er kennelijk (?) geen belangstelling meer voor bestaat.

Mijn voorouders hebben een huis op de Oosterse Kade op Uilenburg in bezit gehad. Dit huis is rond 1922 afgebroken.

 

Hartelijke groet voor Keren!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 months later...
  • Forumleden Groep

Film , die ik vond op Youtube. ;-)

 

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...
  • Forumleden Groep

Ik meld me terug op dit forum. "Uilenburg" is mijn "specialiteit" geworden gezien mijn voorouderlijke bewoning van die straat.. Graag zou ik wat meer details info willen over het adres van de Sjoel ( 1766) . Later adres, Uilenburg 91 . Wat was het "klein nummer" van deze locatie? Wellicht kan iemand me verder helpen.  

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Beheerder

Beste Uilenburg,

 

U kent ongetwijfeld deze site het gebouw en geschiedenis van de sjoel

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Het Amsterdams archief heeft een aantal oudere kaarten in hun beeldbank staan, misschien helpt dat verder?

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

 

Weet niet precies wat u bedoelt me het "klein nummer", kunt u daar iets meer over uitweiden?

 

met een genealogische groet, sadminF 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Beste Beheerder,

 

Dank voor het antwoord.

 

Tot de invoering van de burgelijke-stand bestond er geen openbare huisnummering.  "Bijna ieder huis, had een huisnaam.  De nummering begon zo ongeveer met de invoering van de burgelijke-stand. Dit eerste nummer noemde men later "het klein nummer" er volgde immers later diverse omnummeringen.  Op basis van dit eerste "klein nummer" kun je dan op oude buurtkaarten (atlassen) de exacte locatie terugvinden.  Mijn vermoeden is, dat de Sjoel geen klein nummer had. Immers alle percelen er omheen hadden wel een nummer.  Op Uilenburg bestonden nogal wat gangen met verschillende namen..  Die gangen werden dan weer aangegeven met letters, op de buurtkaarten. De Sjoel kon uitsluitend via een "gang" bereikt worden.

 

Soms wil het toeval dat een kleinnummer in 1820 dat later een paar keer omgenummerd wordt toch weer in 1901 hetzelfde huidige nummer wordt.  Maar dat is helaas zelden het geval. Zodat, je dan heel wat uit te zoeken hebt om de exacte locatie van je voorouderlijk huis te vinden !  Dat vind ik persoonlijk het leukste aan genealogie. Het moet niet te makkelijk gaan...

 

Toch heeft de Sjoel op Uilenburg nu als nummer 91...dat zal toch een keer toegewezen moeten zijn..

 

Met vriendelijke groeten,

 

Uilenburg

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Beheerder

Beste Uilenburg,

Mooie video. Het toewijzen van de nummering binnen Amsterdam in het algemeen is niet makkelijk te doorgronden. Ik heb wel even gezocht binnen de inventarissen op de site van het archief, het is geen doen door de vele hits.

Stadsarchief Amsterdam zal veel beter kunnen vertellen hoe dit is gegaan met Uilenburg.

Het is de moeite waard er een email aan het stadsarchief te sturen met uw vraag.

Dat kan

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

.

Mijn ervaring is dat ze redelijk snel reageren.

Natuurlijk lezen meer mensen dit forum, wie weet komt er nog een reactie.

Laat u weten wat u uitvindt?

met een genealogische groet, sadminF 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...
  • Forumleden Groep

Om nog maar eens de aandacht te vestigen op deze vergeten buurt , die helaas in 1928 is afgebroken en waarvan de nummering inmiddels wel duidelijk is;

 

https://www.youtube.com/watch?v=Cwp9_e1ZRoA

 

Met genealogische groet,

 

Uilenburg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 8 months later...
  • Forumleden Groep

Mijn Duitse "Christen" voorouders op de Oostersekade hoek Uilenburgerachterstraat,  blijken na lang en ingewikkeld onderzoek van Joodse afkomst te zijn.  Grondig onderzoek, als genoemd ,heeft dat uitgewezen. Wellicht een aansporing om alle "Christelijke" inwoners van dit gebied eens grondig aan een genealogisch onderzoek te onderwerpen. :-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 months later...

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...